Transperant baggrund
Fra : Nederbasse

Dato : 16-10-03 11:05

Hejsa
Jeg skal bruge nogle udsnit af et foto til en animation i Flash men hvilket
format skal jeg eksportere mine stumper i så de bliver transperrante når de
kommer ind i Flash ?
Kan man lave et importeret billedes baggrund transperant i selve Flash ?
Jeg kan ikke få hverken Lasso eller MAgic wand tool til at virke.

Lars

Fra : Pia J

Dato : 16-10-03 11:21

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
hvilket
> format skal jeg eksportere mine stumper i så de bliver transperrante når

Jeg bruger png med alpha channel. Lav masken i Photoshop og gem udsnittet
som alpha.

:Pia

Fra : ||*||

Dato : 16-10-03 11:45

Much better if you type:

<param name="wmode" value="transparent">

between the Flash movie.

Something like this:

<param name="movie" value="mymovie.swf">
<param name="quality" value="high">
<param name="wmode" value="transparent">

Have fun!

/david ||*||

Fra : Bo Dudek

Dato : 16-10-03 12:08

> [...]
>
> <param name="movie" value="mymovie.swf">
> <param name="quality" value="high">
> <param name="wmode" value="transparent">

det vil dog kun virke i ie til pc..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 17-10-03 00:21

Nederbasse <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> Kan man lave et importeret billedes baggrund transperant i selve Flash ?
> Jeg kan ikke få hverken Lasso eller MAgic wand tool til at virke.
>
> Lars

Har Du husket at bruge "Break apart" på billedet først?

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-10-03 08:53

[...]

>Har Du husket at bruge "Break apart" på billedet først?

ehm.. hvorfor skal man bruge 'Break Apart' for at lave en transparent
baggrund?

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Pia J

Dato : 17-10-03 09:40

> ehm.. hvorfor skal man bruge 'Break Apart' for at lave en transparent
> baggrund?

Jeg synes ofte at jeg misforstår spørgsmålene i denne gruppe.

Jeg troede spørgeren var ude efter at importere nogen bitmaps i sin flash
fil, men ikke ønskede at vise hele det firkantede bitmap men kun et objekt
deri. (skåret ud i pap: en rose i en have, haven/baggrunden skal maskes væk
så man i Flash filen kun ser rosen - måske overlappende nogen flashelementer
eller andre bitmaps)

I andre har tolket det som om han vil have Flash filens baggrund
transparent.

At bruge break apart er en mulighed, hvor man så kan udviske det man ikke
vil bruge, men det FYLDER - mere end en optimeret png med alfa.

:Pia

Fra : Bo Dudek

Dato : 17-10-03 09:48

[...]

jeg er sikker på, at vi forstår spørgsmålet som det samme.. ehm.. men
jeg har dog svaret en, som havde forstået spørgsmålet forkert.. ehm..

men altså, gutten vil have, at der kun er en del af hans billede, der
bliver vist i flash.. og da jeg ser photoshop som et langt stærkere
værktøj til at fjerne baggrunde, vil jeg anbefale en fritlægning i
photoshop og derefter en 'Save for web' til en png-24..

du, pia, foreslår, at man importerer hele det 'firkantede' billede i
flash og derefter bruger 'Break apart' og manuel vælger de områder,
som skal fjernes..

din metode er såmænd også 'god nok', men jeg er ganske sikker på, at
min metode giver en mindre (kb mæssigt) swf på bundlinien ;)

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Pia J

Dato : 17-10-03 11:53

> du, pia, foreslår, at man importerer hele det 'firkantede' billede i
> flash og derefter bruger 'Break apart' og manuel vælger de områder,
> som skal fjernes..

Nix, det var Henrik Rasmussen Jeg svarede nøjagtig det samme som du
gjorde nu.

:Pia

Fra : Nederbasse

Dato : 21-10-03 11:35

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| værktøj til at fjerne baggrunde, vil jeg anbefale en fritlægning i
| photoshop og derefter en 'Save for web' til en png-24..

Og det var lige det jeg havde brug for, et png format med gennemsogtyig
baggrund.

Lars

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 22-10-03 23:30

Bo Dudek <bo@FJERNbodudek.dk> wrote:

> ehm.. hvorfor skal man bruge 'Break Apart' for at lave en transparent
> baggrund?

Det er der vist ikke nogen der har påstået at man "skal", men der blev
(bl.a.) skrevet
> Jeg kan ikke få hverken Lasso eller MAgic wand tool til at virke.
og jeg svarede blot på denne del af spørgsmålet.

Ud over det så giver .png-metoden nogle lidt større .swf-filer end .jpg
så måske er .jpg med efterfølgende break apart osv. ikke nogen dårlig
løsning, hvis man er meget nøjeregnende med størrelsen.

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Bo Dudek

Dato : 23-10-03 08:02

[...]

>Ud over det så giver .png-metoden nogle lidt større .swf-filer end .jpg
>så måske er .jpg med efterfølgende break apart osv. ikke nogen dårlig
>løsning, hvis man er meget nøjeregnende med størrelsen.

det har du egentlig ret i..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk