Kragejagt
Fra : Jensen

Dato : 16-10-03 07:59

Jeg bor på en lille ejendom lige op af en stor løvskov hvor der er
rigtig mange krager som jeg godt kunne tænke mig at skyde nogle af.
Jeg har ikke tidligere prøvet kragejagt og er derfor interesseret i
nogle gode råd til hvordan jeg jager kragerne. Jeg håber der er nogle
som kan hjælpe?

Mvh Torben

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 16-10-03 20:43

Hej Torben...

Lav eller anskaf dig en "lokke-ugle".

Kragerne elsker efter sigende at genere denne ugle, så de skulle komme
tæt nok på til et skud hagl eller 2,35 gram bly á kal. .22
En "ugle" kan du lave af en lille papkasse og en skydt måge...

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
Abbednæs (Næstved)

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-03 08:11

Hej Torben

Jeg har ikke den store erfaring med ugler m.v. Derimod har jeg erfaringer
med at krager kan jages præcis som duer. De er meget nysgerrige og vagtsomme
fugle så en god lokkeopstilling (helst skudte krager) evt. med "swopper" og
eller "karrusel" fungerer som regel utrolig godt. Og så er det et ABSOLUT
MUST at du er yderst godt kamufleret, du behøver ikke nødvendigvis et skjul,
hvis der er god naturlig dækning, men du behøver at sløre både ansigt og
hænder, enten med dertil indkøbt/hjemmelavet handsker/hat eller alternativt
noget grøn farve til ansigtet. Jeg vælger hat/handsker for komfort og så ser
det ikke lige så drabeligt ud når man er færdig. Er der et ordentligt træk
skulle du let kunne skyde 10+ krager på en formiddag.

Husk en dygtig hund!

Held og lykke med det, skriv hvad du oplever derude ;)
Mvh Tom

Fra : Jan Nielsen

Dato : 17-10-03 10:32

On 17 Oct 2003 09:10:55 +0200, "Tom Knudsen" <tom[a]egebjerg.com> wrote:

> [...]
>det ikke lige så drabeligt ud når man er færdig. Er der et ordentligt træk
>skulle du let kunne skyde 10+ krager på en formiddag.

Et godt og konstruktivt indlæg men du glemte kragekaldet! Et par velanbragte
vræl kan ofte være tungen på vægtskålen når en krage er lidt skeptisk mht.
lokkefuglene.

Med lidt øvelse kan man sagtens kalde krager ind med stemmebåndene alene, det
gir' godt nok en øm hals hvis man overdriver det, til gengæld ligger der en stor
tilfredstillelse i at snyde en af "de grå" på denne måde.
--
- JN -

Fra : H.S.

Dato : 20-10-03 12:21

"Tom Knudsen" <tom[a]egebjerg.com> skrev i en meddelelse
> Er der et ordentligt træk
> skulle du let kunne skyde 10+ krager på en formiddag.
>
> Husk en dygtig hund!

Nu må du ikke grine - men hvad skal man med krager ? - kan de spises eller
er det kun for at "udrydde" dem ?

Fra : Mars

Dato : 20-10-03 15:01

nej det er det faktisk ikke, det er for at regulere kragebestanden i samme
stil som når man regulerer råger
Krager kan være en stor belastning for et område, både for småvildt men osse
for de omkringboende mennesker. At "udrydde" krager vil nok ikke være
hensigtsmæssig da de osse fungerer som skraldemænd.

Nu sætter man sig heller ikke bare ud og udrydder krager, det er en meget
krævende jagt form, da kragen bestemt ikke er en dum fugl.

Mange gange på et kragetræk kommer der en enkelt spejder som man i de fleste
tilfælde skal lade passere uanfægtet for hvis man bommer på den kan der gå
rigtig lang tid inden der kommer krager igen,, om den sladrer skal jeg lade
være usagt.

Mvh

MS

Fra : S?ren GP

Dato : 20-10-03 18:38

Jeg fandt lige en gammel opskrift på krager, som jeg smed gennem
tekstgenkendelsen, hvis det skulle have interesse.

Mvh..........Søren
www.skovduer.dk

Opskrift:

Krage (edderfugl, måge, hejre, blishøne, skade og gammel råge) på
bordet
Mange jægere skelner skarpt mellem »ædelvildtet« og så det andet. De
spiser med største fornøjelse alt det ædle - men krager, skader, måger
etc. ville de ikke drømme ,om at fortære. De ved ikke bedre - hvilket
i øvrigt også kan opfattes helt bogstaveligt: De har aldrig prøvet.
Men alle de fugle giver glimrende måltider, jeg ville ikke undvære
dem.
Det karakteristiske ved dem er deres kraftige smag af vildt. De har så
megen at man kan tillade sig at frådse med den - ved at flå i stedet
for at plukke dem. Da deres lår er meget lidt kødfulde - mågernes og
edder- fuglenes desuden engang imellem, omend sjældent,
trannede '- kan man nøjes med at bruge brystet.
For at få fat i det på en nem måde, griber jeg, nede under fjerene, i
brystskindet og river et lille hul. Det stikker jeg fingrene ind i og
krænger fjerdragten til side. Derefter er det ingen sag at liste en
kniv ned langs brystbenet på begge sider og skære bryststykkerne fri.

Til 4 personer beregnes:
6 krager
smør,
4 dl piskefløde,
I dl portvin.

Kragernes bryststykker drysses med salt og peber. En god klat smØr
varmes i en gryde eller højkantet pande, og når det har sy~et af,
lægges kødet derned og brunes på begge sider.
Fløde og portvin hældes ved, det bringes i kog, og der skrues ned for
varmen. Det skal småsnurre et kvar- ter, så kontrollerer man (som
omtalt i kapitlet Vildt på Bordet) om det har fået nok.
Fløden skal have nået en konsistens, så den »dækker« en ske der dyppes
i den. Ellers må kødet op et øjeblik og saucen koges hurtigt ind under
omrøring. Den sma- ges til med salt og peber, tages af varmen, og 50 g
smØr ploppes i små klumper ned i den, når de under omrØ- ring er
smeltet serveres der.
Spis pillekartofler til.
Brystet af edderfugl, måge, hejre (hvis den engang igen må skydes),
blishøne, skade og gammel råge kan med h~ld tilberedes på samme måde.
Med lidt justering af tiden, naturligvis

Fra : Martin_P

Dato : 21-10-03 20:53

On 20 Oct 2003 10:38:00 -0700, sgpe@ar.stam.dk (S?ren GP) wrote:

>Jeg fandt lige en gammel opskrift på krager, som jeg smed gennem
>tekstgenkendelsen, hvis det skulle have interesse.

Lyder spændende - det skal prøves!!! jeg tager på kragejagt i
weekenden, og hvis der er held, får i det at vide!!!

Martin_P

Fra : Karsten Soelberg

Dato : 20-10-03 16:05

jeg har haft gode afaringer med at ligge mig i en jordbunke med min .22 mag.
og spejde ud over en høstet majs mark jeg bruger et grønt tæppe til at have
over mig
så de ikke kan se mig fra oven, så handler det bare om at ligge STILLE og
vente...

smak 1 smak 2 osv...

det er sjovt at se dem finde ud af hvor skudet kom fra de kan finde på at
sætte 1-2 "vagter"
af i træerne så gælder det bare om at vente til de sætter sig på marken igen
for skyder (det er dem på marken jeg mener) du mens vagterne sidder og
holder øje med dig kan du godt gå hjem.

god jagt

karsten