Magnet afkalker, fup eller fakta?
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 15-10-03 21:41

Hej.
Her i Odense er vi belemret med utrolig hårdt vandværksvand.
Så var det jeg tænkte om nogen her i gruppen har erfaringer med de
magnet-afkalkere man sætter på vandrøret?
Eller har I andre råd?
Erik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-10-03 23:51

Erik M. Nielsen wrote:
> [...]
> Så var det jeg tænkte om nogen her i gruppen har erfaringer med de
> magnet-afkalkere man sætter på vandrøret?

Jeg har sat en på rørene, der går til opvaskemaskinen - men om den har
nogen virkning - det ved jeg ikke

Der har været en diskussion om emnet i gruppen news:dk.videnskab for
ikke så længe siden - måske den kan findes ved at søge i gruppen - evt.
via Google Groups, der har indlæg med et godt stykke tilbage.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-10-03 02:16

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> wrote in message
> [...]
> Så var det jeg tænkte om nogen her i gruppen har erfaringer med de
> magnet-afkalkere man sætter på vandrøret?

Hej Erik.

Så vidt jeg husker havde et blad (- 'Råd og Resultater' hedder det vist... )
haft fat i de der dimser, og måtte konstatere at det var fup.
Det er dog adskillige år siden, så jeg kan ikke lige huske hvilket nummer
det var i.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-10-03 06:44

I gruppen dk.videnskab blev der skrevet af én som havde haft
virkelig gode resultater. Han spurgte så, hvordan det kunne lade
sig gøre at magneter forhindrede af kalken satte sig i vaskemaskinen
og det var især det debatten drejede sig om.

Det var interessant. Man fik mere at vide og man blev klar over at
det altså KAN hjælpe, hvis de anbragt rigtigt.

Man kunne måske også tage debatten op igen dér.

Ruth

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-10-03 09:14

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> wrote in message
-sakse-
> [...]
> det altså KAN hjælpe, hvis de anbragt rigtigt.
>
> Man kunne måske også tage debatten op igen dér.

Hej Ruth.

Hihi, nu kan jeg altså ikke nære mig:
Hvordan hulen en magnet, der jo som bekendt tiltrækker jern, skal kunne
påvirke kalk, ja det er mig en gåde.
Selv om der måske måtte være små mængder jern i den kalk, der skvulper rundt
i vores vand, så er det da vist så forsvindende små mængder så det ikke
burde påvirke noget.
Det var såmænd bare min mening. Som du kan høre har jeg ikke megen fidus til
de dersens kalk'magneter'.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-10-03 11:43

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
> sig gøre at magneter forhindrede af kalken satte sig i vaskemaskinen
> og det var især det debatten drejede sig om.

Jeg må jo nok hellere komme ud af skabet :)
Jeg tror at det er mig du tænker på.
Jeg vil da gerne dele mine erfaringer med den øvrige gruppe, så kan folk
jo danne deres egen mening.

Her er hvad jeg ved/mener at vide:

Der er ingen magnetiske kalkspaltere der kan fjerne eller neutralisere
kalk i vandet. I bedste fald ændrer de strukturen i kalken så den er
mindre tilbøjelig til at aflejre sig.

For nogle år siden fik jeg ifbm. opsætning af vandmåler også installeret
en kalkspalter af mærket Magneta (ca. kr. 2000). Efter 6 mdr. begyndte
mine vandrør at blive utætte i bøjningerne. Små knappenålstore
gennemtæringer. Det endte med at jeg måtte skifte alle rør til
brugsvand. Forklaringen var angiveligt at kalk i rørene havde tætnet
mine bøjninger. Om det er et tilfældigt samenfald, kan jeg jo ikke vide.

Hyppighed for afkalkning af kaffemaskine faldt til det halve.

Perfolatorerne (tror jeg de hedder) i vandhanerne skal renses meget
sjældnere. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår jeg rensede sidst.

Kalkpletterne på badeværelset kommer stadig, men de er meget nemmere at
fjerne.

Jeg er personligt ikke i tvivl om, at kalkspalteren i mit tilfælde har
haft en effekt. Om den så er pengene værd, vil jeg lade op til den
enkelte at vurdere. Jeg ville gøre det igen, også selv om jeg skulle
betale fuld pris)

For dem der er interesseret i princippet bag kalkspaltere er der
beskrevet noget her:'
http://www.1-watersoftenertreatment.com/Water-Magnet-Study.asp

Når man læser artiklen skal man huske på at de faktisk sælger
kalkspaltere ;)

Og lidt om hvad jeg tror:

Jeg tror ikke at de 'billige' modeller har nogen effekt overhovedet. Jeg
har endnu ikke set en model til montering uden på røret, der har haft
nogen påviselig effekt. (kender 5 stk).
For det første er de ikke kraftige nok. Jeg mener at kunne huske, at
styrken skulle være på mindst 15000 gauss = 1,5 Tesla. (En fysiker jeg
kender sagde at kunne de adskilles uden brug af brækjern var de alt for
svage).

Et kraftigt magnetfelt er ikke i sig selv nok. For at opnå den ønskede
virkning, skal der også dannes en kraftig turbulens, d.v.s. en
indsnævring af røret.

Som jeg har forstået det, skulle virkningen opnås ved at magnetfeltet
påvirker ioner i kalkmolekylerne og få dem til at danne større 'klumper'
der ikke er så tilbøjelig sætte sig i systemet, men passere uhindret
igennem. Turbolensen i vandstrømmen skulle fremme den proces.

Jeg tror også at vandkvaliteten er meget bestemmende for om man får den
ønskede virkning. Jeg tror ikke at højt kalkindhold (hårdt vand) er det
eneste parameter, men en evt. effekt vil være nemmere at påvise, hvis
kalkgenerne er store.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg har bidraget med brugbare oplysninger, eller
bare øget forvirringen, men det vil tiden jo vise :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Morten Winkler Jørge~

Dato : 17-10-03 13:56

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Jeg ved ikke rigtigt om jeg har bidraget med brugbare oplysninger, eller
> bare øget forvirringen, men det vil tiden jo vise :)

Jeg syntes det var meget informativt og interessant.

Morten

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-10-03 09:17

"Erik M. Nielsen" <genealogiSPAMFILTER@antispam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Her i Odense er vi belemret med utrolig hårdt vandværksvand.
> Så var det jeg tænkte om nogen her i gruppen har erfaringer med de
> magnet-afkalkere man sætter på vandrøret?

De virker, hvis de placeres korrekt.
magnet-afkalkerne har været genstand for en del artikler
i ugebladet "Ingeniøren" - www.ing.dk
hvor du kan finde artiklerne i derres artikelarkiv i forkortet
udgave. Det er lettere af finde dem her end fra dk.videnskab, som
Jan helt korrekt henviser til. De ligger så langt tilbage, at de vist
ikke længere kan hentes - måske fra Google som det er nævnt.
Der er masser af seriøse sider, der behandler emnet, hvis man
anvender en af diverse søgemaskiner.

Men opsat af en ikke-fagmand virker det sandsynligvis ikke!

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-03 16:48

Per A. Hansen <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> [...]
> i ugebladet "Ingeniøren" - www.ing.dk
> hvor du kan finde artiklerne i derres artikelarkiv i forkortet

Ja, hvad hjælper det når de koster en halv opvaskemaskine, som man i det
alleryderstsjældne tilfælde, at den får kalkproblemer, selv kan afkalke. Og
det er (næsten) gratis.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-10-03 22:48

"Preben Riis Sørensenskrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, hvad hjælper det når de koster en halv opvaskemaskine, som man i det
> alleryderstsjældne tilfælde, at den får kalkproblemer, selv kan afkalke.

Da jeg for få år siden klippede en artikel om magneterne ud af et hus &
have-
blad for få år siden kostede det 500 kr. at få en magnet på vandrøret. Det
er
da noget mindre end en vaskemaskine koster.

Hvis man vil have mere at vide, kan der vel ikke være oget til hinder for at
man tager debatten op igen i dk.videnskab.

Ruth