Jagt med forlader
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 15-10-03 21:28

Jeg har taget en forlader (replika) med hjem fra USA, da jeg har boet der
ovre i en periode.

Der er tale om en riffel i cal. 50 (12,7mm) med en vekselpipe i cal. 54
(13,7mm).
Riflen lades med sort krudt og fænghætte. Med enten runde kugler eller
projektiler. Begge i rent bly.
Den originale udgave bliv brugt til bøffeljagt.
Kan man få et sådan våben godkendt til jagt?
Hvis man kan. Hvem kontakter man så og hvad kan det koste? (intet er vel
gratis)

Med venlig hilsen
Ole Frederiksen

Fra : Arne Jensen

Dato : 16-10-03 05:37

On Wed, 15 Oct 2003 22:28:27 +0200, "Ole Frederiksen"
<olebaltzer@hotmail.com> wrote:

>Kan man få et sådan våben godkendt til jagt?
Jge vil umiddelbart sige nej, eller i hvert fald at det kun kan blive
i meget begrænset omfang.
Årsagen til dette skal du finde 2 steder:
Hvor stor er anslagskraften?
kugler/projektilerne er ikke blødnæsede hvilket er et krav til jagt på
hjortevildt i dk, når det foregår med riffel.

>Hvis man kan. Hvem kontakter man så og hvad kan det koste? (intet er vel
>gratis)
Uden at vide det, vil jeg foreslå dig at kontakte Jagt og vildt
forvaltningen.. Om ikke andet kan de henvise dig til rette myndighed.
Pris ?

Venligst
Arne Jensen

Fra : Egon Stich

Dato : 16-10-03 10:03

"Arne Jensen" <Anden@dammen.sydfyn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kugler/projektilerne er ikke blødnæsede hvilket er et krav til jagt på
> hjortevildt i dk, når det foregår med riffel.

Kontakt "Danske sortkrudtskytter".
Der kan du få råd om jagt med sortkrudt.
Angående "blødnæset": selvfølgelig er et rent blyprojektil blødnæset og
expanderende.
Anslagskraften er, afhængig af ladningen, rigelig.

MVH
Egon

Fra : Erik Prestmo

Dato : 16-10-03 20:38

> [...]
> Uden at vide det, vil jeg foreslå dig at kontakte Jagt og vildt
> forvaltningen.. Om ikke andet kan de henvise dig til rette myndighed.

For ille om slik jakt er blitt forbudt av fin-kaliber entusiastene!

Det er, som ved buejakt, en annen virkemåte for slik ammunisjon i viltet,
enn ved fin-kaliber.

Gjennomskyting, grovt kaliber, som kommer ferdig ekspandert ut av munningen,
skikkelig sårkanal og dobbeltpunktering av lungene, kraftig blødning og
skikkelig blodspor, kan det bli bedre enn det?

Energi er ikke alt, og energi alene er et falskt mål for hvor effektiv en
jaktkule er.....

Som en randbemerkning : det gjenstår enda et par hundre år, før dagens
fin-kaliber ammunisjon har vært i bruk like lenge som grovkalibret
svartkrutt..... Enkelte sier røyksvakt er et moderne påfunn, som nok vil
forsvinne!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Ontime

Dato : 16-10-03 23:38

"Ole Frederiksen" <olebaltzer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man få et sådan våben godkendt til jagt?
> Hvis man kan. Hvem kontakter man så og hvad kan det koste? (intet er vel

Som udgangspunkt krævet våbnet våbentilladelse hos eller våbenpåtegning
gennem en sortkrudtskytteforening. Og under alle omstændigheder kræver det
tilladelse at indføre i Danmark.

Tilladelsen hos politiet koster 840 kr. for nr. 1 og 420 kr for de
efterfølgende. Våbenpåtegningen er gratis.

Med hensyn til jagt står der i bekendtgørelsen om skydevåben og ammunition,
der må anvendes til jagt, § 1 stk. 7, : Forladegeværer må ikke anvendes
til jagt og regulering af pattedyr. Den må altså kun anvendes til fugle - så
der bliver nok ikke meget tilbage af en fasan efter en fuldtræffer.

jpo

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 20-10-03 21:43

"Ontime" <spamfri@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> tilladelse at indføre i Danmark.
>
> Tilladelsen hos politiet koster 840 kr. for nr. 1 og 420 kr for de
> efterfølgende. Våbenpåtegningen er gratis.

Det er for længst indført til Danmark. Tilladelse til våbnet + køb af
sortkrudt er også i orden.

Probemet er, at jeg skal være aktivt skydende for at have denne tilladelse
og det er ikke meget jeg har været på skydebanen de seneste par år. For ikke
at sætte formanden i den situation at han bliver nød til at indberette mig
ledte jeg efter en mere permanent løsning.

Da jeg skal til at tage jagttegn ville jeg gerne have det registreret som et
jagtvåben, for så skulle problemet være løst. Jeg kunne også skaffe mig af
med det, men det vel jeg helst ikke da jeg havde det med hjem efter at have
boet i USA og det derfor har affektionsværdi for mig.

> [...]
> til jagt og regulering af pattedyr. Den må altså kun anvendes til fugle -

> der bliver nok ikke meget tilbage af en fasan efter en fuldtræffer.

Det var en skam. Men måske det er nok at få det registreret som en
jagtriffel til gåsejagt eller lignende. Men du har ret. Et skud lige på
kroppen af en gås, så skal man nok have en klud og spand med for at få det
hele med.

Der er ikke andet for end at gå igennem de offentlige kanaler.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 20-10-03 22:31

Ole Frederiksen wrote:

> [...]
> seneste par år. For ikke at sætte formanden i den situation at han
> bliver nød til at indberette mig ledte jeg efter en mere permanent

<snip>

> M.v.h. Ole Frederiksen

Var det simpleste ikke at gå på skydebanen de 5 gange årligt
og samtidigt have fornøjelsen at at bruge våbnet ?

Det ville jeg gøre i dit sted

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email: