tuning / sænkning
Fra : Sørensen

Dato : 15-10-03 20:44

Kan man få synet en 1995 Audi 80 med 40mm sænkningssæt der er TUW-godkendt
?.

Må man sætte turbo på en 1985 Golf disel så den øges fra 54 til 70 HK. ?.

vh.
Sørensen

Fra : Lars Hansen

Dato : 15-10-03 21:09

> Kan man få synet en 1995 Audi 80 med 40mm sænkningssæt der er TUW-godkendt

Jepper kan du godt det er ingen problem...

> Må man sætte turbo på en 1985 Golf disel så den øges fra 54 til 70 HK. ?.

Man må øge effekten med 20%..!

Lars

Fra : A. K.

Dato : 15-10-03 21:57

"Lars Hansen" <Lars_hansen@lite.dk> skrev i en meddelelse

TUW-godkendt

> Jepper kan du godt det er ingen problem...

?.

> Man må øge effekten med 20%..!

Hvad er 20% af 54, jeg mener det er 10,8 lagt til de 54 det giver da kun
64,8

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 15-10-03 22:05

"A. K." <ugyldig@ugyldig.ugyldig> skrev i en meddelelse
> Hvad er 20% af 54, jeg mener det er 10,8 lagt til de 54 det giver da
kun
> 64,8

Korrekt, og???

\Mandal

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 15-10-03 21:59

"Lars Hansen" <Lars_hansen@lite.dk> skrev i en meddelelse
HK. ?.
> Man må øge effekten med 20%..!

Ikke korrekt! - Så længe der tunes på den originale motor, og der ikke
er tale om en "identitetsændring", må man hive så mange heste ud, man
lyster (så længe undervogn, bremser osv kan følge med). 20% reglen gør
sig især gældende ved ilægning af anden motor o.lign.

\Mandal

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 15-10-03 23:06

> [...]
> lyster (så længe undervogn, bremser osv kan følge med). 20% reglen gør
> sig især gældende ved ilægning af anden motor o.lign.

Nej over 20% skal du til syn og du skal med 99% sikkerhed ned til Told og
skat. Under 20% slipper du for syn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 15-10-03 23:49

"B.Ingebrigtsen" wrote:

> Nej over 20% skal du til syn og du skal med 99% sikkerhed ned til Told og
> skat. Under 20% slipper du for syn

Beklager Bjørn, men det er noget ævl.

Kig på <http://www.fstyr.dk> under "FAQ om køretøjer", "Tuning og
andring af motor mv.". Der står et lille stykke nede at "Når der
er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid til syn, og
der skal oplyses om ændringerne".

Med andre ord, selv en 0,5% "tuning" skal synes og godkendes.

--
Hygge..
Thomas

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 16-10-03 08:07

> [...]

> der skal oplyses om ændringerne".
>
> Med andre ord, selv en 0,5% "tuning" skal synes og godkendes.

Det ser sgu ud til at du har ret, jeg spurgte ellers i den lokale SBI-hal
hvor de forklarede mig reglerne.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-03 10:08

"B.Ingebrigtsen" wrote:

> Det ser sgu ud til at du har ret, jeg spurgte ellers i den lokale SBI-hal
> hvor de forklarede mig reglerne.

Problemet er nok at der er findes ca. lige så mange fortolkninger
af reglerne som der findes folk der interesserer sig for emnet.
Alene bare det at mange nøjes med at kigge på T&S's regler og tror
at det er gjort med det, siger en del om unøjagtighederne.

<http://www.fstyr.dk> er stedet når der skal checkes hvad der er
lovligt og kan synes. <http://www.toldskat.dk/> er stedet at
checke for den økonomiske side af sagen. Hvis der skal plader på
bilen skal begge parter være tilfredse..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-10-03 06:48

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev i
en meddelelse news:3f8dc4db$0$54829$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej over 20% skal du til syn og du skal med 99% sikkerhed ned til Told
og
> skat. Under 20% slipper du for syn

Jeg nævner intet om syn... Jeg tager stilling til, hvorvidt der skal
betales ekstra afgift eller ej.
Jeg skriver dog, at det selvfølgelig er et krav, at bremser, undervogn
osv. "svarer til" tuningen, og hér er det syn kommer ind i handlen.

\Mandal

Fra : //zigge

Dato : 15-10-03 23:15

"Brian Fisker [8900]" <MandalFJERN_DETTE@edb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lyster (så længe undervogn, bremser osv kan følge med). 20% reglen gør
> sig især gældende ved ilægning af anden motor o.lign.

Ok, og hvornår er der så tale om det?
Jeg havde lidt tænkt på at gøre lidt ved min men hvornår er der tale om
isentitetsændring; Jeg har listet lidt af de ting man kan lave, hvilke er
do's og hvilke er dont's?

Opboring af cylindre.
Dieselkrumtap og kortere stempler.
Spjældhuse.
fra 8 til 16 ventilers top.
Anden gearkasse.
Anden motorblok.

Og hvad siger synsmanden hvis han sætter sig ind og forventer at have 125 Hk
men finder f.eks. 230Hk?
Hvad med bremserne, jeg mener hvis man køre 200Km/t med en bil og den kan
blokere bremserne er det vel ligegyldigt hvilke bremser der er i den - eller
er der noget jeg ikke har fået fat i?

Mvh
//zigge

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 15-10-03 23:44

> [...]
> Hvad med bremserne, jeg mener hvis man køre 200Km/t med en bil og den kan
> blokere bremserne er det vel ligegyldigt hvilke bremser der er i den -

Hvis du tuner over 20% skal du til syn. His du ikke får den godkendt kan det
meget vel ske at din forsikring ikke gælder i tilfælde af uheld. En MEGET
god ting er lige at snakke med din synshal om dine planer, mine egne planer
om turbo og 200HK på min sierra blev opgivet efter at reglerne gik op for
mig, det er dyrt og gøre det lovligt, og hjernedødt at gøre det ulovligt

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-03 00:02

//zigge wrote:

> Jeg havde lidt tænkt på at gøre lidt ved min men hvornår er der tale om
> isentitetsændring; Jeg har listet lidt af de ting man kan lave, hvilke er
> do's og hvilke er dont's?
>
> Opboring af cylindre.

Told & Skat (T&S) kigger primært på om motorblok, krumptap og
topstykke er blevet modificeret eller udskiftet. En opboring =
modificering af motorblokken. Hvis effektforøgelsen er mere end
20% vil de forlange at der betales ny afgift.

Statens Bilinspektion (SBI) vil have dokumentation for at bilen
ikke forurener mere end standard samt at den er sikker at køre i.
Er effektforøgelsen under 20%, så stoler SBI på at bilen
konstruktionsmæssigt kan tåle kræfterne og forlanger kun at du
dokumenterer forureningen. Er effektforøgelsen over 20% hedder det
dokumentation for forurening, dokumentation for at bilen kan tåle
kræfterne og dokumentation for at den ikke larmer mere end
tilladt.

> Dieselkrumtap og kortere stempler.

Samme smøre som ovenfor, både hos T&S og hos SBI.

> Spjældhuse.

Dem er T&S ligeglade med, så der kommer ikke ny afgift på. SBI har
samme krav som de hele tiden har haft ang. forurening og
sikkerhed.

> fra 8 til 16 ventilers top.

Se smøren for oven igen..

> Anden gearkasse.

T&S er ligeglad. SBI interesserer sig for forureningen hvis bilen
ændrer totalgearing.

> Anden motorblok.

Igen må jeg henvise til den lange smøre for oven.

> Og hvad siger synsmanden hvis han sætter sig ind og forventer at have 125 Hk
> men finder f.eks. 230Hk?

Han siger "Må jeg se dokumentationen på at det du har lavet er
forsvarligt". Dokumentationen der kræves vil typisk være en
udtalelse fra fabrikken om at de er trygge ved deres konstruktion
har 230 hk.

> Hvad med bremserne, jeg mener hvis man køre 200Km/t med en bil og den kan
> blokere bremserne er det vel ligegyldigt hvilke bremser der er i den - eller
> er der noget jeg ikke har fået fat i?

Igen vil synsmanden se papirer på at andre har taget ansvaret for
tingene..

--
Hygge..
Thomas

Fra : //zigge

Dato : 16-10-03 00:21

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har 230 hk.

> Igen vil synsmanden se papirer på at andre har taget ansvaret for

Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan få fabrikken i tale

Lige en ting mere; de der TÜV godkendte reservedele man kan få... Betyder
TÜV godkendelsen at de er "godkendt ved syn" eller hvordan?

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-03 10:22

//zigge wrote:

> Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan få fabrikken i tale

Ja, det er nok en god ide. Hvis nu din bil ikke er topmodellen i
en serie, kan du bygge din bil om så bremser, undervogn og deslige
er det samme som topmodellens. Herefter kan du slippe afsted med
at tune din bil til samme effekt som topmodellens + 20%.

Den 54 hk Golf Diesel der er tale om i første indlæg i tråden her
bør altså kunne godkendes med effekten fra GTI modellen + 20%,
hvis og såfremt det kan dokumenteres at bremser, afstivninger og
den slags er det samme som GTI'en. Det bør kunne ordnes ved at
sammenligne partnumre med GTI modellen og skifte de dele der er
forskellige ud med GTI stumper. Om den så overholder lyd og
forureningskrav er noget andet.

> Lige en ting mere; de der TÜV godkendte reservedele man kan få... Betyder
> TÜV godkendelsen at de er "godkendt ved syn" eller hvordan?

En TÜV godkendelse betyder at tyskerne har testet stumpen og
fundet ud af at den er iorden i forhold til deres regler. Det er
ikke automatisk det samme som at stumpen er iorden efter vores
regler, da vores og tyskernes regler ikke er de samme, men for det
meste accepterer synshallen stumpen. Det er dog altid værd at
spørge dem først.

Eks.: En sænkningsfjeder kan godt være godkendt af TÜV, men sænke
din bil så meget at forlygten kommer under det danske krav om min.
50 cm. fra kørebanen til underkanten af parabolen. Det vil ikke
blive godkendt i synshallen.

--
Hygge..
Thomas

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 16-10-03 11:21

> [...]
> sammenligne partnumre med GTI modellen og skifte de dele der er
> forskellige ud med GTI stumper. Om den så overholder lyd og

Ja men pass på Told og skat ikke siger det samme som i dette tilfælde. Så
den går heller ikke.

En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct.
Samtidig ændres:
a.. Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 :
1).
b.. Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
c.. Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre
bremsekalibre og støvskjolde.
d.. Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet
udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske
benzinindsprøjtning.
e.. Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
f.. Eldrevne sidespejle monteres.
g.. Hækspoiler monteres.
Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.

Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset
ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for
Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.

> [...]
> din bil så meget at forlygten kommer under det danske krav om min.
> 50 cm. fra kørebanen til underkanten af parabolen. Det vil ikke

Korrekt, men på den side må du helelr ikek komme til syn uden en TÜV så
bliver de til tider også utilfredse.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-03 12:41

"B.Ingebrigtsen" wrote:

> Ja men pass på Told og skat ikke siger det samme som i dette tilfælde. Så
> den går heller ikke.

Så bliver det ihvertfald dyrt.. Min kommentar var nu rettet mod
Zigge's "Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan få fabrikken i
tale ", så det var for at illustrere en måde at få de
konstruktive ændringer godtkendt i synshallen.

[snip ombygning af en bmw]

> Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.

Jep, men mon det vil ske hvis det er en dieselgolf der tunes på??

> Korrekt, men på den side må du helelr ikek komme til syn uden en TÜV så
> bliver de til tider også utilfredse.

Det er vel også forståeligt nok, bare fordi man har fundet en
fjeder der passer i diameter og længde er det jo ikke sikkert den
er velegnet til bilen, derfor foretrækker de at man står med et
dokument der viser at fjederen er lavet til den pågældende bil..

--
Hygge..
Thomas

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 16-10-03 08:19

> [...]
>
> Dem er T&S ligeglade med, så der kommer ikke ny afgift på. SBI har
> samme krav som de hele tiden har haft ang. forurening og

Taget fra Told og skat.

Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator)
monteres med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til
de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af
andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct.
Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det
kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af
indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis
effektforøgelsen overstiger 20 pct.

Men her forståt jeg ikke afgørelsen.

Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende måde:

a.. Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 :
1.
b.. Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til
indsprøjtningsdyser.
c.. Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
d.. Garrat Volvo Turbo monteres.
e.. Intercooler monteres.
f.. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.

Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var
fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.

Men har jo nok noget at gøre med at der ikke er udskiftet ret meget på
motoren.

Fra : John Sahl

Dato : 16-10-03 08:34

B.Ingebrigtsen wrote:
> Men har jo nok noget at gøre med at der ikke er udskiftet ret meget på
> motoren.

Forskellen er at med Opel'en er komponenterne taget fra en
større model i samme modelrække. Derved udløses den ekstra
afgift. Ved Volvoprojektet er det ikke udelukkende komponenter
fra større modeller som er brugt.

Det er forvirrende, men det er jo også T&S vi har med at gøre.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 16-10-03 10:37

"B.Ingebrigtsen" wrote:

> [...]
> kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af
> indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis

Checkliste for T&S ansatte:

1) Er top, blok og krumptap original og umodificeret?
2) Er der en effektforøgelse på mere end 20%?

T&S opdager at toppen ser noget anderledes ud en den originale
top. Det betyder at de går videre til punkt 2 og checker effekten.
Da den er over +20% bruger de stemplet "Ny afgift!"

> [...]
> fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
>
> Men har jo nok noget at gøre med at der ikke er udskiftet ret meget på

Samme checkliste som ovenfor. Blok, top og krumptap er originale
og umodificerede, lige bortset fra at der er boret 4 små huller
med gevind i toppen. Da 1) er okay, gider de ikke bruge tid på 2).
De bruger stemplet "Godkendt!"

--
Hygge..
Thomas

Fra : Sørensen

Dato : 16-10-03 08:12

Tusinde tak for De mange svar, jeg kan se at det ikke kun er mig der er i
tvivl om 20% reglen

Hvis de 20% er gældene på en standard-blok må man så regulere ladetrykket
ned så den kun yder 20 % ekstra ?.

vh.
Sørensen

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 16-10-03 11:16

> [...]
> tvivl om 20% reglen
>
> Hvis de 20% er gældene på en standard-blok må man så regulere ladetrykket

Ja det må du gerne, men hvis du regulere det op igen efter syn, gælder din
forsikring mugligvis ikke og din bil er ikke lovlig. Og hvis det kjun er 20%
man skal tune er der andre og bedre måder at gøre det på.

Fra : Sørensen

Dato : 16-10-03 16:57

"B.Ingebrigtsen" <Ingebrigtsen@Ingen_virus_til_mig_webspeed.dk> skrev

Og hvis det kjun er 20%
> man skal tune er der andre og bedre måder at gøre det på.

OK lad høre, hvordan trækker man 20% ekstra ud af en 1600 disel billigere og
bedere end med en Turbo ?.

vh.
Sørensen

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 16-10-03 17:18

> OK lad høre, hvordan trækker man 20% ekstra ud af en 1600 disel billigere
og
> bedere end med en Turbo ?.

Hmm okay ved diesel er det jo rigtig nok, havde ikke lige opfattet det
Men du har ret.

Fra : Jonas R.

Dato : 16-10-03 09:54

SNIP

Det er meget enkelt. Hvis du tuner og ikke ændrer ved den org. motorblok må
du tune så meget du lyster uden at skulle betale mere afgift. Hvis du
derimod ændrer ved den org. motorblok og overstiger 20% skal du betale
afgift pga. identitest tab. Dette er for told og skat og har intet med syn
at gøre.

Altså hvis du tuner din bil og bremser etc. er bedre end standard er det
oki, men din bil skal kunne overholde emmisions kravene. De kan altså
forlænge at se papirer på at den ikke forurener mere end standard. Ergo skal
du have lavet en forureningstest som koster en bondegår. Til fx. Toyota kan
man få en kompressor motor med 145 hk, men da denne aldrig er type godkendt
i DK vil den aldrig blive lovlig at køre. Den letteste måde at tune på er at
købe en bil med turbo og få fx abt til at chiptune den. Idet ABT har TÜV på
chipningen og derved skal de godkende den i syn og der er ikke problemer med
told og skat.

Vel det er sådan jeg har fået forklaret det!