Malepistol til trykluft ?
Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 15-10-03 17:42

Jeg har lige købt et Servall "profi" trykluftsæt i Harald N. til 148,-
primært for at få en en malepistol. De malepistoler man kunne købe
enkeltvis kostede mindst lige så meget som hele sættet (som indeholder 4
andre ting)..

Nu går jeg og spekulere på om en så billig malepistol egentlig kan
bruges til at male indvendige døre med, eller om jeg skulle have
spenderet lidt mere og så fået en bedre malepistol. Jeg har endnu ikke
åbnet pakken, så jeg kan nå at bytte sættet..

Kompressoren er en Panther As210 som kan levere 210 l /m på 1,2 kw,8
bar, og malepistolen (som forøvrigt lignede de andre) har underkop..

Nogen der kan give noge gode råd ??

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-10-03 23:30

"Bjarne Kunckel" <bjjku@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kompressoren er en Panther As210 som kan levere 210 l /m på 1,2 kw,8
> bar, og malepistolen (som forøvrigt lignede de andre) har underkop..

De lavpris malepistoler man kan købe er gode nok til hobby brug, det er ofte
kompressoren der ikke magter opgaven. Når du maler med den vil de små
kompressorer kun levere ca 4 bar effektivt, og det er for lidt til at du kan
få luft nok på "styreluftdyserne" (de små dyser der sidder foran hoveddysen
og er med til at forme din malestråle)
Men med lidt træning kan man godt opnå rimelige resultater.
Et par tricks kan jeg dog give dig.

Når du går igang så læg mærke til trykket i kompressor tanken. Når
kompressoren starter så lad den køre til den næsten er oppe på fuldt tryk og
begynd så at male, derved får du det højeste arbejdstryk, når trykket bliver
for lavt så hold en *kort* pause så kompressoren igen når op på næsten fuldt
tryk.

Husk at fortynde malingen og "kør" så langsomt at det er lige ved at
malingen løber (kræver træning) derved får du den flotteste overflade.

Brug kun maling der er beregnet til trykluft malepistol.

Jeg har f.eks. malet min gamle Nimbus med en lavprispistol, og den er så
blank at man kan spejle sig i lakken. Men den kompressor der leverede luften
var en 400V med en tryk tank på 2500L og et effektivt arbejdstryk på 12 Bar.
(Jeg havde adgang til et nedlagt lastvognsværksted)

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk (hvor du kan se fotos af min nimbus hvis du vil se
resultatet)
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : //zigge

Dato : 16-10-03 00:44

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> få luft nok på "styreluftdyserne" (de små dyser der sidder foran

Æh, de fleste malepistoler jeg har været i nærheden af skulle kun køre med
mellem 3,5 og 4,5 bar.

> [...]
>
> Husk at fortynde malingen og "kør" så langsomt at det er lige ved at
> malingen løber (kræver træning) derved får du den flotteste overflade.

Det pæneste resultat får du ved at lægge flere tynde lag "støv" på, husk at
starte og slutte med sprøjten udenfor emnet, ellers risikere du at den
"spytter" nogle små klatter maling idet at du trykker på knappen.
Sprøjtemaling giver meget tyndere lag end med pensel og rulle, der skal
derfor lægges op til 4-6 lag på før det dækker rigtigt. Og det er også
vigtigt at forarbejdet er meget grundigt udført, der skal pudses med korn
250 eller finere før du kan være sikker på at der ikke kommer slibemærker
igennem malingen.

Den rigtige "tykkelse" eller viskositet får du ved at bruge et specielt
målebæger med hul i bunden, man tager så tid på hvor hurtigt malingen løber
ud, for at finde ud af hvor meget den skal fortyndes.

Et godt trick til at få malingen til at flyde bedre sammen, er at sætte
malingen i et varmt vandbad før den skal bruges, sådan at den er 40-50
grader varm. Det er også vigtigt at der er god varme i rummet hvor man maler
21-25 er fint.

> Brug kun maling der er beregnet til trykluft malepistol.

Pladder, alt maling kan sprøjtes. Men nogen pistoler tåler ikke vandbaseret
maling!
Et godt trick til at få vandbaseret maling til at løbe bedre sammen på
(virker også med rulle) er at tilsætte en dråbe sulfo pr. liter maling.

> [...]
Bar.
> (Jeg havde adgang til et nedlagt lastvognsværksted)

Jeg har f.eks. malet forskærmen på min bil (champange-metallic), med en
Harald nyborg kompressor og en billig sprøjte. Det var en 200l'ers
kompressor og en alm. sprøjte med nedadvendt kop. Jeg sprøjtede med et tryk
på 3 bar.
Jeg vil påstå at resultatet er pænere end det der var leveret fra fabrikken.

Det er ikke for at mit indlæg skal virke spydigt (med vilje men pointen
jeg vil komme med, er at jeg tror at det mest drejer sig om at man ved hvad
man laver med sprøjten.
Det kunne måske være en god ide at spørge efter links i dk.fritid.bil jeg
skyder på at de ved en hel del om at male med sprøjtepistoler..

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 16-10-03 09:28

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hoveddysen
>
> Æh, de fleste malepistoler jeg har været i nærheden af skulle kun køre med

Ja, i effektivt tryk. Det kræver en del mere end 210l/min for at opnå det
kontinuerligt.

> [...]
> 250 eller finere før du kan være sikker på at der ikke kommer slibemærker

Ja, men hvis man bruger den "anden" metode får man hurtigere et færdigt
resultat. det kræver altså mindre arbejde.

> [...]
løber
> ud, for at finde ud af hvor meget den skal fortyndes.

Der er nogle producenter der skriver det på malingen.

> [...]
> Et godt trick til at få vandbaseret maling til at løbe bedre sammen på
> (virker også med rulle) er at tilsætte en dråbe sulfo pr. liter maling.

Nej, det er ikke pladder! Jeg har oplevet maling der ikke kunne sprøjtes.
Uanset hvor meget eller lidt fortynding jeg prøvede med, og sulfo tricket
virkede heller ikke.

> [...]
tryk
> på 3 bar.
> Jeg vil påstå at resultatet er pænere end det der var leveret fra

Min Nimbus er også flottere lakeret end min kammarats maskine og hans er
prof. lakeret. Så selvgjort kan være velgjort hvis man tager sig tiden til
det...

> [...]
> Det kunne måske være en god ide at spørge efter links i dk.fritid.bil jeg
> skyder på at de ved en hel del om at male med sprøjtepistoler..

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : anders majland

Dato : 16-10-03 11:02

> Min Nimbus er også flottere lakeret end min kammarats maskine og hans
> er prof. lakeret. Så selvgjort kan være velgjort hvis man tager sig
> tiden til det...

Det er nok lige præcis pointen. Det bliver hurtigt dyrt hvis en pro skal
tage sig tid til det perfekte resultat. Det skal det oftest bare være
billigt og godt nok ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 16-10-03 11:38

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> wrote in message
> [...]
<udklip>
> [...]
> 250 eller finere før du kan være sikker på at der ikke kommer slibemærker

Jeg havde tænkt mig at stå udenfor og male (indendørs er ikke et
alternativ). Skal jeg opgive mit forehavende
og bruge pensel eller rulle, eller bliver det stadigt bedst med pistol,
selvom det er koldt (kan vel snige sig op på en
15-20 grader i solen der hvor jeg står.

> [...]
> malingen i et varmt vandbad før den skal bruges, sådan at den er 40-50
> grader varm. Det er også vigtigt at der er god varme i rummet hvor man

Hvilke viskositets tal skal man gå efter (står måske på malerbøtten som jeg
ikke har adgang til nu)

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Ivar

Dato : 16-10-03 14:06

Bjarne Kunckel skrev:

> [...]
> og bruge pensel eller rulle, eller bliver det stadigt bedst med pistol,
> selvom det er koldt (kan vel snige sig op på en

At male med sprøjtepistol er ikke noget man bare gør.
Du skal regne med at betale nogle "lærepenge" inden du
kan få et rimeligt resultat.
Det er problematisk at male med sprøjtepistol udendørs,
det skal være _absolut_ vindstille.
Jeg ville bruge en rulle til at male døre med.

Ivar

Fra : Calle.

Dato : 16-10-03 14:12

Ivar wrote:

> [...]
> Det er problematisk at male med sprøjtepistol udendørs,
> det skal være _absolut_ vindstille.
> Jeg ville bruge en rulle til at male døre med.

Ja, og man skal huske at man skal ned på ca. 4 bar på kompressoren, for at
man kan styre doseringen.

--
Calle

Fra : anders majland

Dato : 16-10-03 15:08

> Du skal regne med at betale nogle "lærepenge" inden du
> kan få et rimeligt resultat.

En kollega købte en elektrisk malepistol, og startede med at male alle
bagsiderne på køkkenlågerne. Derefter fik forsiderne så en tur og til
sidst dørene i hele huset. Han formulerede det ret diblomatisk at selv
om han havde været omhyggelig fra starten var den sidste dør noget
kønnere end forsiderne på køkkenlågerne....

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 16-10-03 18:15

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er problematisk at male med sprøjtepistol udendørs,
> det skal være _absolut_ vindstille.
> Jeg ville bruge en rulle til at male døre med.

Jeg tror efterhånden jeg er kommet til samme konklution. Det er for
koldt og der hvor jeg står og maler er det næppe vindstille.

Forøvrigt tak til alle der har givet råd

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 16-10-03 12:27

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message
> [...]
bliver
> for lavt så hold en *kort* pause så kompressoren igen når op på næsten

Jeg lader altid kompressoren kører helt op. Den larmer nemlig så meget at
man ikke kan holde ud at være i nærheden, når den kører. Jeg går en lille
tur imens den bliver tanket op med luft.
Den har indtil kunnet klare de småopgaver den er sat til på en tankfuld, så
normalt slukker jeg når den er fuld. Jeg kan dog godt regne ud at maling med
pistol kræver at der er tændt for kompressoren hele tiden.

<KLIP>

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 18-10-03 23:24

> [...]
hoveddysen
> og er med til at forme din malestråle)
> Men med lidt træning kan man godt opnå rimelige resultater.

Det bedste tryk man kan sprøjte male med er 0,8 bar, det giver det bedste
resultat. De 0,8 bar er målt i dyssen og ikke i kompressoren, og det er
erfaringsmæssigt fra en bekendt der har har arbejdet i trykluft branchen i
14 år.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Ivar

Dato : 19-10-03 21:10

Philip Oest Møller skrev:

> De 0,8 bar er målt i dyssen og ikke i kompressoren,

Hvordan måler man trykket i dysen?
Mener du ikke før dyssen?

Ivar