skæreolie
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 15:04

kan man ikke bruge noget andet, ex madolie eller wd40?

Fra : Mars

Dato : 15-10-03 16:12

det er nok bedre end slet ingen ting, men hvis du skal skære gevind i noget
jern eller stål vil jeg nok tilråde at du bruger skæreolie eller pasta.

Hvis du vælger en af dem du nævner så brug WD40

Hvis det er Aluminium skal du bruge sprit.

Mvh

Martin Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-10-03 17:13

Mars <no@name.com> skrev i en
> [...]
>
> Hvis du vælger en af dem du nævner så brug WD40
>
> Hvis det er Aluminium skal du bruge sprit.

Man kan få helt ugiftige skæreolier, der for størstedelen består af vand, så
du kan bare bruge vand, hvis du har tid/lyst til at beskytte maskine og emne
mod rust bagefter. Til privat gevindskæring bruges skærefedt/pasta, men her
er det ikke køling der er problemet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 17:47

> [...]

emne
> mod rust bagefter. Til privat gevindskæring bruges skærefedt/pasta, men

jeg skal skære gevind. Da det kun drejer sig om fire gevind er jeg ikke alt
for vild for at gi kassen for noget specielt spray til formålet... Vand må
prøves

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-10-03 19:08

> [...]
alt
> for vild for at gi kassen for noget specielt spray til formålet... Vand

Som jeg skrev: Til privat gevindskæring bruges skærefedt/pasta. Det er noget
med at få det til at gå lettere og at spånerne ikke river, så du slipper
altså ikke. Du kan prøve med alm. fedt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 15-10-03 20:45

Skodbjarne wrote:

> jeg skal skære gevind. Da det kun drejer sig om fire gevind er jeg
> ikke alt for vild for at gi kassen for noget specielt spray til
> formålet... Vand må prøves

brug opvaskemiddel

--
Calle

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 15-10-03 19:20

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> maskine og emne mod rust bagefter. Til privat gevindskæring bruges
> skærefedt/pasta, men her er det ikke køling der er problemet.

Hej Preben
Det er ikke rigtigt hvad du svarer her.
Skæreolien har 2 funktioner, at smøre og køle. Her er der tale om at skære
gevind, så er det ikke nok at køle, der skal også smøres for at gevindet
ikke "river" Hvis du drejer eller fræser er hovedopgaven at køle, derfor
bruger man en olie/vand blanding, hvor olien udgør op til 10-15 % alt efter
opgave og materialer. Hvis du borer er det ikke nok at køle, så skal der
også smøres. Hvis der kun skal køles, er olien tilsat for at beskytte
maskiner og emner mod rust.
Til "hjemmebrug" er stort set alle olier bedre end intet, vand er stort set
virkningsløst, med mindre man da lige frem skærer gevindet i vandbad. Så
frem med oliekanden, så er det næsten lige meget hvad der er i den om det så
er babyolie. Resultatet bliver bedre.
Selv når man skærer gevind med en håndbakke/tap bliver det varmt. Der skal
smøres = mindre friktion = mindre varme = bedre gevind. Sådan er det bare.

Ebbe
Maskinarbejder gennem snart 40 år.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-10-03 20:49

Ebbe Rasmussen <mia-ebbe@stofanet.dk> skrev i en

> [...]

> smøres = mindre friktion = mindre varme = bedre gevind. Sådan er det bare.

Så er det vist helt på plads. Men jeg kom først med en præcision inden du
skrev dette....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen