Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Samsung SyncMaster 192V
Fra : Bo Nielsen

Dato : 15-10-03 13:22

Jeg har en Samsung SyncMaster 192V TFT.
Når jeg kører i opløsningen 1024x768, står skriften tæmmelig uldent, ikke
rigtig skarp, men hvis jeg sætter opløsningen op på 1280x1024, så bli´r
skriften skarp, men (selvfølgelig) væsentlig mindre. Jeg bruger den
medfølgende "inf-fil" til skærmen. Hvorfor står skriften ikke lige skarpt i
de forskellige opløsninger?

Bo

Fra : JK

Dato : 15-10-03 13:55

On Wed, 15 Oct 2003 14:22:28 +0200, "Bo Nielsen"
<bo.nielsen@jur.ku.dk> wrote:

> [...]
>skriften skarp, men (selvfølgelig) væsentlig mindre. Jeg bruger den
>medfølgende "inf-fil" til skærmen. Hvorfor står skriften ikke lige skarpt i

Fordi skærmens ligger i overfladen og den er designet til 1280x1024.
Skærmen består af pixels, der lukker op. Der er desuden en 3 farve
matrix for at få farver.

Ved 1024x768 passer elementerne ikke, og den er nødt til at lave en
tilnærmelse, en såkaldt interpolation.

I princippet skulle 640x512 være knivskarp også, da det matcher igen
med elementerne (halve af 1280x1024).

Håber dette forekommer logisk.

En klassisk CRT skærm udsender elektroner i en vifte, og disse rammer
en fosforrescerende skærm på bagsiden. Dette er trinløst, og
uafhængigt af størrelse eller opløsning.

Så det må man skrive sig bag øret: en TFT skærm skal helst bruges ved
den 'medfødte' opløsning.

Du skal da være glad for at du har købt en 19", og ikke en 17".

15" skærme er designede til 1024x768, og er principielt meget ens med
19" designet for 1280x1024, idet 15/17 omtrent er lig med 1024/1280.
Der er bare meget større skrivebord på en 19".

mvh

John

Fra : Bo Nielsen

Dato : 15-10-03 14:19

> 15" skærme er designede til 1024x768, og er principielt meget ens med
> 19" designet for 1280x1024, idet 15/17 omtrent er lig med 1024/1280.
> Der er bare meget større skrivebord på en 19".

Tak for din foklaring, John