kylling i saltskal - Jamie Oliver
Fra : Ghita

Dato : 15-10-03 08:23

I går på TV danmark2 var der er udsendelse med Jamie Oliver hvor han
lavede en kylling bagt indhyllet i salt. Saltat lagde sig som en skal
der skulle flækkes af inden spisning. Nogen der har en opskrift ?
Den ligger ikke på stationens hjemmeside.

--
God bagjul...
Ghita

---

Fra : B. Nice

Dato : 15-10-03 16:14

>I går på TV danmark2 var der er udsendelse med Jamie Oliver hvor han
>lavede en kylling bagt indhyllet i salt. Saltat lagde sig som en skal
>der skulle flækkes af inden spisning. Nogen der har en opskrift ?

Måske vi ved fælles hjælp kan strikke en sammen.

Hvad jeg husker var, at han tog en MASSE groft havsalt, blandede det
med nogle kerner (som jeg ikke lige kan huske hvad var for nogen) som
han havde kværnet godt igennem i en morter - de kunne dog undværes -
og tilsatte så 2 æg for at klistre det hele sammen. Og så ellers pakke
den rigtig godt ind - og så i ovnen med fætteren. Var det 170 grader i
2 timer?

Fra : B. Nice

Dato : 15-10-03 16:31

On Wed, 15 Oct 2003 17:14:27 +0200, B. Nice <b__nice@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>og tilsatte så 2 æg for at klistre det hele sammen. Og så ellers pakke
>den rigtig godt ind - og så i ovnen med fætteren. Var det 170 grader i

De dersens kerner hedder "fennel seeds" på engelsk.

Fra : Dorte Klerke

Dato : 15-10-03 17:16

Mener det var 3 æg, men det vigtigst er vel at man har nok salt til at
dække, for det skal jo kun give lidt smag.

Han lavede også en marinade: nogle urter - timian, oregano m.m. eller hvad
man har liggende sagde han og så i mortor og så olie og så citronskal i
mortor. Det puttede han over hele kylling i og resten inden i og så skar han
citronen i skiver og ind i kylling.

Mener det var 220 grader.

Det er umiddelbart hvad jeg kan huske, har ikke bogen ss

Dorte

Fra : B. Nice

Dato : 15-10-03 17:44

>Det er umiddelbart hvad jeg kan huske, har ikke bogen ss

Efter lidt googlen rundt fandt jeg en Jamie Oliver opskrift som vist
nok kunne ligge til grund for salt-kyllinge-fætteren.

http://www.recipezaar.com/53948?sys=m&scaleto=1&id=53948

Fra : Ghita

Dato : 15-10-03 18:16

"B. Nice" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Efter lidt googlen rundt fandt jeg en Jamie Oliver opskrift som vist
> nok kunne ligge til grund for salt-kyllinge-fætteren.
>
> http://www.recipezaar.com/53948?sys=m&scaleto=1&id=53948

Tror at det er denne opskrift.
Persillen er nok bredbladet, eller hvad ?

Fra : Bitten

Dato : 16-10-03 21:06

> [...]
>der skulle flækkes af inden spisning. Nogen der har en opskrift ?
>Den ligger ikke på stationens hjemmeside.

Hvis det kan hjælpe, så bliver udsendelsen sendt igen på søndag kl.
18.55!
Jeg vil i hvertfald se om jeg kan komme til at se (eller optage) det!

Venlig hilsen
Bitten...

Fra : Nette

Dato : 16-10-03 22:50

"Ghita" skrev i en meddelelse news:bmiscb$5bh$1@sunsite.dk...
> [...]
> der skulle flækkes af inden spisning. Nogen der har en opskrift ?
> Den ligger ikke på stationens hjemmeside.

Groft salt, krydderier og nogle æg til at binde det hele sammen med.

Han pakkede ikke kartoflerne ind, men prøv også det, det giver nogle
fatastiske bagte kartofler.

En kylling/kartofler bagt i saltdej er en anden mulighed, som giver en
mindst ligeså god smag.

Det sidste har jeg også flere gange været med til at lave over et bål.

Nette

Fra : Ghita

Dato : 17-10-03 01:27

I news:3f8f1284$0$29377$edfadb0f@dread15.news.tele.dk griflede Nette:

> [...]
> mindst ligeså god smag.
>
> Det sidste har jeg også flere gange været med til at lave over et bål.

Det er nok også værd at prøve på et tidspunkt.

Fra : Ghita

Dato : 17-10-03 11:00

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Kan man pakke andet ind i salt/saltdej ?
Jeg tænker på om der er noget der tager for meget saltsmag ?

Fra : Nette

Dato : 17-10-03 11:40

"Ghita" skrev i en meddelelse news:bmoe5a$qhe$1@sunsite.dk...
> Kan man pakke andet ind i salt/saltdej ?
> Jeg tænker på om der er noget der tager for meget saltsmag ?

Jeg har tænkt det samme, og overvejer hver gang vi laver bål, om at prøve
mig frem. Men ind til videre er det ikke rigtig blevet til noget andet end
kylling og kartofler.

Men jeg går ud fra, at det meste kød kan tåle det, bare de kan tåle at ligge
så længe ved så meget varme uden at tørre ind. For dejen skal jo være
fuldstændig sort, hård og gennembagt inden det tages ud, og jeg tror næppe
det er noget gulerødder f.eks. ville kunne lide.

Nette

Fra : Ghita

Dato : 17-10-03 12:15

> [...]
næppe
> det er noget gulerødder f.eks. ville kunne lide.

Hvordan laver du saltdejen ?
Bare en ca opskrift. Og propper du eventuelle krydderier i dejen ?

Fra : Nette

Dato : 17-10-03 16:09

"Ghita" skrev i en meddelelse news:bmoiol$gh$1@sunsite.dk...
> Hvordan laver du saltdejen ?
> Bare en ca opskrift. Og propper du eventuelle krydderier i dejen ?

Huh, det er ganske almindelig saltdej som den ungerne leger med. Er det ikke
ca. 2/3 del salt og 1/3 del mel og så bare vand til det passer?
Jeg laver det bare ud fra hovedet.

Jeg kommer ingen krydderier i, men kan godt finde på at gnubbe kyllingen
inden med hakkede krydderurter og lidt olie.

Nette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-10-03 13:05

"Ghita" <mammasine@bonbon.net> wrote in message

> Kan man pakke andet ind i salt/saltdej ?
> Jeg tænker på om der er noget der tager for meget saltsmag ?

Det tager i virkeligheden ikke ret meget saltsmag. Jeg tror at saltet bliver
'pakket' så grundigt ind i æggehviden, at der så at sige ingen afsmitning
er.

Prøv f.eks. oksemørbrad - det er himmelsk. Men det kræver godt nok et vist
mod første gang, man pakker sådan en relativ kostbar sag ind i saltmassen

vh
Jan

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 17-10-03 14:40

Ghita <mammasine@bonbon.net> wrote:
> Kan man pakke andet ind i salt/saltdej ?
> Jeg tænker på om der er noget der tager for meget saltsmag ?

I Portugal fik en ven serveret en fisk pakket ind i saltdej.
Jeg ved ikke hvilken slags fisk det var.
Men så vidt jeg husker en makrel lignende fisk.

M.v.h
Niels

Fra : Else Holm

Dato : 17-10-03 15:32

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsen@TAENTREOoncable.dk> skrev i en
meddelelse news:bmotlg$3o2$1@sunsite.dk

> I Portugal fik en ven serveret en fisk pakket ind i saltdej.
> Jeg ved ikke hvilken slags fisk det var.
> Men så vidt jeg husker en makrel lignende fisk.

Jeg har forsøgt at finde en opskrift med saltindbagt kylling, da
jeg nu har læst så meget om det. Det er ikke lykkedes (på
dansk), men en fisk har jeg fundet her
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=10024
og her http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=3925
og en oksemørbrad (som næsten ord til andet også er at finde
i Karolines Kogebøger) her
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4780

Jeg venter med spænding på genudsendelsen på søndag, så
jeg ser, hvordan man gør med kyllingen!

--
Else

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 17-10-03 16:05

Niels> Ghita <mammasine@bonbon.net> wrote:
> [...]

Niels> I Portugal fik en ven serveret en fisk pakket ind i saltdej.
Niels> Jeg ved ikke hvilken slags fisk det var.
Niels> Men så vidt jeg husker en makrel lignende fisk.

En sardin?
Eller var det nok klipfisk.

--
Niels Elgaard Larsen