Temperatur på vand til varme
Fra : Thïngmand

Dato : 14-10-03 20:37

Jeg har netop sparket gang i fyret, men hvor varmt skal jeg holde vandet fra
fyret til radiatorerne?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 23:21

Thïngmand wrote:
> Jeg har netop sparket gang i fyret, men hvor varmt skal jeg holde
> vandet fra fyret til radiatorerne?

....minimum 50 grader på mit gamle fyr, har jeg fået at vide...
Hans

Fra : Finn

Dato : 15-10-03 05:19

Tingmand, ja se det er jo et godt spørgsmål som politikerne sige.

> Jeg har netop sparket gang i fyret, men hvor varmt skal jeg holde vandet
fra
> fyret til radiatorerne?

1 Hvis det kun er for varme, så lavt som muligt. Du behøver ikke at have
det højere end du
kan varme hytten og så iøvrigt skrue op for varmen som det bliver koldere.
Det spar på forbruget på grund af varmetabet fra fordelingssystemet
(rørføringen)

2 Ovennævnte gælder dog kun hvis det er en støbejernskedel. Hvis du har
en pladejernskedel skal du ikke have en kedeltemperatur der på noget
tidspunkt kommer under 60 grader. Det kan skabe kondens der hvor returvandet
kommer ind i kedlen og dermed tæring, specielt hvis du fyre med olie.

3 Hvis din kedel også levere varmt brugsvand skal du sørge for at
temperaturen aldrig kommer under 50 grader på det koldeste punkt i
beholderen. Jeg mener at man i Danmark anbefaler ikke mindre end 60 grader
men der vil andre her i gruppen helt sikkert bringe dig op to speed.

Som du han høre er så enkelt et spørgsmål ikke så ligetil at svare på, det
bliver nu helt hysterisk hvis du har en 3 eller 4 vejs shunt ventil.

Cheers Finn
Canberra Australia