Problemer med Sierra gearskift
Fra : Pauli Mortensen

Dato : 14-10-03 20:09

Har Sierra 2.0i GT fra '92.
Kører fint nok, men der er opstået et problem når jeg skal skifte gear.
Hvis jeg foretager et almindeligt kvikt skifte fra 1. til 2. - uden at
"volde" på nogen måde - opstår en ubehagelig højfrekvent skurren inden
skiftet sætter ind. Lyder ikke som almindelig "børsten tænder". Det samme
kan ske fra 2. til 3. gear, men aldrig i de højere gear.
Hvis jeg derimod tager mig tid til at lade gearskifteren "hvile" i frigear
(ganske kortvarigt, dog, og stadig med koblingspedalen i bund), går skiftet
pænt og lydløst.

Er der nogen der ved hvad det kan være? Mon det er dyrt?
Hvis dyrt: Hvad med "ny" brugt gearkasse ( for det kan vel ikke betale sig
at reparere på den, eller hvad)? Hvad skal man sikre sig inden man køber en
sådan.

Den bekymrede...

Fra : Peter J

Dato : 14-10-03 20:31

"Pauli Mortensen" <dr-pauli@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg derimod tager mig tid til at lade gearskifteren "hvile" i frigear
> (ganske kortvarigt, dog, og stadig med koblingspedalen i bund), går

Det er sandsynligvis dine syncromesh-ringe, der er slidt op - Det sker meget
ofte med 2. gear, da det er det gear man oftest skifter til.... Min egen
Xantia har en lille smule mellem 2. og 3. gear - Men jeg kender ikke
gearkassens hele liv, da den blev sat i ved 115 kkm, med et ukendt km-tal.
Min afdøde farfar havde en Folkevogn '66, der var helt og aldeles smadret i
2. gear..... Han var murer, og skiftede gear på samme måde som han blandede
mørtel.....

At problemet er væk, hvis du skifter stille og roligt med en pause i
frigear, er ganske naturligt - Da når gearkassens tandhjul nemlig at "passe
sig ind" efter hinanden, og alting foregår ganske knudefrit.
Desuden _kan_ gearkassen på en Sierra (som fx. på en Xantia) være af den
"langsomme" type, der kræver at man liiige ta'r den lidt med ro mellem
gearene - Hvis du har kørt fx. Volvo 240 eller Mercedes med manuelt gear,
kender du teknikken.....

I øvrigt er det altid en god idé at holde en lille pause mellem gearene, så
gearkassen kan "få vejret" - Så holder syncromesherne nærmest evigt....

>Hvad med "ny" brugt gearkasse ( for det kan vel ikke >betale sig at
reparere på den, eller hvad)? Hvad skal >man sikre sig inden man køber en
sådan.

Du skal i hvertfald aldrig begynde at skifte syncromeshringene
enkeltvis..... For det første koster det en sprællemand, og dernæst vil du
til evig tid høre en koncert uden lige fra gearkassen, da l***** vil synge,
når de enkelte dele ikke er nogenlunde lige slidt..
En ombyttergearkasse kan bedre komme på tale - Jeg gav 6 af de lange for min
i sin tid.... Plus timeløn og en ny kobling (Nu var gearkassen jo pillet af)
løb det hele op i knap 15.000...... I november måned...... Det blev til små
julegaver det år.. c;)

VenHils
Peter

Fra : Jasper Norman

Dato : 15-10-03 01:12

> [...]
min
> i sin tid.... Plus timeløn og en ny kobling (Nu var gearkassen jo pillet

Uha uha... der er heldigvis forskel på priserne... Mener at jeg selv gav ca.
4-5.000 for en ombytning, da jeg i sin tid havde en Escort diesel. (5 år
siden) incl. arbejdsløn på en Shell-station.

Men Citroén er vel traditionelt også en del dyrere i rep. end Ford.

Mvh

/ Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 08:48

"Jasper Norman" <mailto:ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Problemer med Sierra gearskift"

> [...]
> siden) incl. arbejdsløn på en Shell-station.
>
> Men Citroén er vel traditionelt også en del dyrere i rep. end Ford.

Min Toyota Corolla fra 1988 fra den samme tendens, men min mekenikker har fortalt
mig at sådan er de gamle Corollaer, fordi deres gearkasser er af den langsomme
type, og at jeg bare skal skifte stille og roligt.

Med venlig hilsen

Benjamin Skov Rasmussen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.199.145.34)