Københavneres matematikkundskaber
Fra : EjS

Dato : 14-10-03 18:52

Hej gruppe

Jeg har lige set TV-Nord. Indrømmet - men det sker altså sjældent ;)

De sidste par dage har vi været vidne til fordrejet statistik fra
venstreorienterede københavnere der ser det som deres fornemmeste opgave at
begrænse privatbilismen. De har aldrig været uden for stenbroen og fatter
således ikke at bilen nogen steder er en nødvendighed - måske endda flere
pr. husstand.

Nå, pointen er at vi herovre i Jylland efter sigende skulle producere flere
ulykker end sjællændere godt (!) underbygget af 3 tilfældige bilister
interviewet i tv-aviserne. Men det kommer helt an på hvordan det bliver
målt...

Og så er det jeg måtte trække på smilebåndet da jeg så TV-Nord iaften.
Ulykkesstatistikken fra forleden bygger på ulykker pr. 10000 borgere.

Men tager man de tal amterne normalt bruger - ulykker pr. km landevej og
ulykker pr. mio. kørte kilometre ligger Nordjylland i top når det gælder
trafiksikkerhed. Jeg husker ikke alle data men her er et par tørre tal:

Ulykker pr. km. landevej:

Nordjyllands amt: 0,26
Københavns amt: 1,44
Landsgennemsnit: 0,31

Samme mønster gør sig gældende for ulykker pr. mio. kørte km. Og så er det
lige jeg må gøre københavnerne opmærksom på:

Uanset om vi skal hente en dvd, købe en liter mælk, købe et brød ved bageren
så skal vi fandme ud at køre i de tyndt befolkede områder. Danmark er jo
ikke en stor by, vel. Det er klart at der bliver kørt mere i de tyndt
befolkede områder...

Og til de knap så smarte statistikere i København: Vi kører ordentligt, vi
kører når det passer os - og det er fandme fedt!

Med venlig hilsen
EjS

Fra : Brian Sørup

Dato : 14-10-03 19:12

"EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg har lige set TV-Nord. Indrømmet - men det sker altså sjældent ;)

Årrrhhh - bare indrøm det - du er *skabs-kigger*

> Og til de knap så smarte statistikere i København: Vi kører
ordentligt, vi
> kører når det passer os - og det er fandme fedt!

Right on, Dude ....
--
Brian Sørup
1976 Camaro 305Cui.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-03 19:13

> [...]
> ulykker end sjællændere godt (!) underbygget af 3 tilfældige bilister
> interviewet i tv-aviserne. Men det kommer helt an på hvordan det bliver

Tja selvsamme folk har vel heller aldrig spurgt sig selv hvorfor en
bilforsikring koster væsentlig mere hvis man er bosidende i KBH, Århus eller
Odense, frem for der hvor lugten af gylle er stor

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 15-10-03 13:41

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<3f8c3cb8$0$94860$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Tja selvsamme folk har vel heller aldrig spurgt sig selv hvorfor en
> bilforsikring koster væsentlig mere hvis man er bosidende i KBH, Århus eller
> Odense, frem for der hvor lugten af gylle er stor

Så ville de få svaret at forsikringernes største udgifter er til
småskader, der ofte sker på i kø-kørsel, på P-pladser samt skader
efter indbrud.

De ganske få totalskader i forbindelse med alvorlige uheld vejer ikke
nær så tungt på udgiftssiden.

Mvh. NKJensen

Fra : anders majland

Dato : 16-10-03 15:00

> Så ville de få svaret at forsikringernes største udgifter er til
> småskader, der ofte sker på i kø-kørsel, på P-pladser samt skader
> efter indbrud.

Jeg tror nu også at skader pga tyveri/hærværk tæller meget stærkt i det
regnestykke. Det opdagede jeg for nogle år siden da jeg flyttede ganske
få km i Aalborg men fik postnummer Aalborg Øst. Og det kan ikke være
pga. køreskader....

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Gizkor

Dato : 14-10-03 21:56

> [...]
>
> Men tager man de tal amterne normalt bruger - ulykker pr. km landevej og
> ulykker pr. mio. kørte kilometre ligger Nordjylland i top når det gælder

Man kan vel sige sig selv at et område der har mange ulykker pr. indbygger
men få ulykker pr. km vej, må være befolket af folk der kører helt urimeligt
ringe på lange øde vejstrækninger. Der skulle jo her være mulighed for at få
statistikken helt i bund, men siger de noget om hvilken type ulykker det
især drejer sin om? Jeg kunne ud fra tallene forestille mig, at det især
måtte være soloulykker der belaster statistikken.

Fra : EjS

Dato : 14-10-03 22:34

> [...]

> især drejer sin om? Jeg kunne ud fra tallene forestille mig, at det især
> måtte være soloulykker der belaster statistikken.

Som sagt ... Min pointe var at folk i tyndt befolkede områder kører meget
mere ganske enkelt fordi de har et større behov for at køre. Det betyder
ikke de kører dårligere/stærkere. Så snart man bevæger sig uden for sin dør
udsætter man sig selv for en potentiel risiko. Ligeledes jo større behov/jo
længere strækninger du har behov for at køre - jo højere er din
sandsynlighed for at køre galt. Det er ikke underligt.

Men alt andet lige stiger antallet af ulykker pr. km landevej jo tættere
trafikken er - lige som i Kbh. Det er heller ikke underligt.

Det der for alvor er interessant er ulykker pr. kørt km således man holder
folks kørselsbehov uden for statistikken og blot ser på ulykkesfrekvensen
hvilket må være et bedre mål for folks kørestil.
Det siger endvidere noget om hvor stor sandsynligheden for et geografisk
område er for en ulykke - målt i forhold til den længde/strækning du kører.
Og her er Nordjylland altså også under landsgennemsnittet - hvorimod Kbh. er
over.

Statistikken er iøvrigt baseret på ulykker med personskade, dvs. alle slags
færdselsulykker incl. soloulykker...

Jeg håber iøvrigt den lettere ironiske undertone er blevet opfattet...
Behold I bare jeres betjente på Sjælland.

MVH EjS

Fra : Gizkor

Dato : 14-10-03 22:48

Emnet er faktisk meget interessant. Ved du om der findes noget (evt.
statistisk) materiale om ulykker - hvor de sker, omfang af personskade,
hvilke biler, brug af sele osv. Måske man udfra dette kunne finde ud af om
man befinder sig i en risikogruppe eller ej

Fra : EjS

Dato : 15-10-03 08:08

"Gizkor" <gizkor@REMOVETHISinvaders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilke biler, brug af sele osv. Måske man udfra dette kunne finde ud af om
> man befinder sig i en risikogruppe eller ej

Der må jeg være dig svar skyldig :)

Indlægget var blot en reaktion på det useriøse indslag der var i medierne...

MVH EjS

Fra : N I E L S

Dato : 15-10-03 00:41

EjS wrote:
> Behold I bare jeres betjente på Sjælland.
>
> MVH EjS

VORES betjente???!!! De er sku' da jyder alle sammen!
N I E L S

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-10-03 00:55

"N I E L S" <underlig@msn.com> wrote in message

> VORES betjente???!!! De er sku' da jyder alle sammen!
> N I E L S

Næææh hov du!!!
Jeg kender da flere af slagsen, der er, altid har været, og har tænkt sig at
blive ved med at være sjællændere!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : //zigge

Dato : 14-10-03 22:55

"EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ulykker pr. km. landevej:
>
> Nordjyllands amt: 0,26
> Københavns amt: 1,44
> Landsgennemsnit: 0,31

Hvor har du fundet statestikken, jeg kunne da godt selv tænke mig at se den
:)

Mvh
//zigge

Fra : EjS

Dato : 15-10-03 08:09

> Hvor har du fundet statestikken, jeg kunne da godt selv tænke mig at se
den
> :)

Som jeg skrev i indlægget må jeg indrømme at have set TV-Nord. De har deres
tal fra færdselsstyrelsen (tror jeg) og Nordjyllands Amt.

MVH EjS

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-10-03 00:51

"EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk> wrote in message
> Hej gruppe
-sakse-
> Med venlig hilsen
> EjS

=====

Hehe, som en klog mand engang sagde:
Der findes tre former for løgne i verden:
Der er løgne...
....der er forbandede løgne...
....og så er der statistik!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 15-10-03 04:54

> [...]
> ulykker end sjællændere godt (!) underbygget af 3 tilfældige bilister
> interviewet i tv-aviserne. Men det kommer helt an på hvordan det bliver

Det var også det første der slog mig.

Jeg har selv 10 km til nærmeste brugs, 40 km til nærmeste storcenter og 50
km på arbejde - og ja, jeg bor i Jylland. Så jeg tror at vi kører mere pr
indbygger end på Sjælland.

Og da man så trykkede ham der Rene La Cour Sell på maven, kom han straks med
"De kører AAALLLTT for stærkt" - det er en eller anden form for
automatreaktion

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-10-03 09:12

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote in message
> Jeg har selv 10 km til nærmeste brugs, 40 km til nærmeste storcenter og 50
> km på arbejde - og ja, jeg bor i Jylland. Så jeg tror at vi kører mere pr
> indbygger end på Sjælland.

Tja, det samme gælder for mig, og jeg bor endda på Sjælland. Blot har jeg 75
km til arbejde....

Ha' en god dag!

-Michael.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-10-03 05:36

"EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk> wrote in message

> Ulykker pr. km. landevej:
>
> Nordjyllands amt: 0,26
> Københavns amt: 1,44
> Landsgennemsnit: 0,31

Men der er stadigvæk flere der *dør* i trafikken i Nordjylland...

Ebbe

Fra : EjS

Dato : 15-10-03 08:07

> Men der er stadigvæk flere der *dør* i trafikken i Nordjylland...
>
> Ebbe

Det er klart - det er jo her kilometrene bliver kørt.

Æblerne falder heller ikke så langt fra æbletræet ;)

MVH EjS

Fra : TKL

Dato : 15-10-03 11:15

Helt generelt så er der ikke noget i vejen med statistik, men den halter
gevaldig med folks forståelse for _forudsætningerne_ for at lave og ikke
mindst bruge statistik.

I den "korrekte" statistiske verden opstiller man kort sagt først sin teori,
derefter indsamler man relevante data og sidst konkluderer man. Desværre er
det blevet mere og mere almindeligt, at folk (bl.a. journalister) gør
tingene omvendt - de kaster sig over data, opstiller deres teori og sidst
konkluderer de. Når rækkefølgen er "forkert", sker det tit det i praksis, at
teorien ikke kan belyses af dataene, men det opdager folk ikke (eller de
tænker ikke over det) og så konkludere de ofte noget "halv-vås". I de værste
tilfælde har journalisten konklusionen i sin hoved og så finder han nogle
data, der passer..........og så kan det blive til der rene vås.

Der er (naturligvis) helt grundlæggende forskel på at være interesseret i
antal personulykker pr. X kørte km. i trafikken eller på antal
trafikrelaterede personulykker pr. Y indbyggere. Det ene er ikke
nødvendigvis mere korrekt end det andet - det afgøres af, hvad man
interesserer sig for (hvilken teori man har).

Hilsen Thomas - der tilfældigvis arbejder lidt med statistik i det
daglige.......

Fra : EjS

Dato : 15-10-03 12:02

"TKL" <SSLETTESmono@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interesserer sig for (hvilken teori man har).
>
> Hilsen Thomas - der tilfældigvis arbejder lidt med statistik i det

Ganske enig. Konklusionen på indslaget var: At jyderne måtte køre væsenligt
stærkere når der skete flere ulykker her end på Sjælland uden at kigge på
person kilometer tallet. Derfor skulle der flere betjente til Jylland.

Statistik eller ej. Den konklusion er forkert!

MVH EjS
- der også har den store ledvogtereksamen i statistik...

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-10-03 09:17

"TKL" <SSLETTESmono@ofir.dk> wrote in message
> Helt generelt så er der ikke noget i vejen med statistik, men den halter
> gevaldig med folks forståelse for _forudsætningerne_ for at lave og ikke
> mindst bruge statistik.

Helt enig,

Det er fristende at have sine egne konklusioner på forhånd, og derefter lede
med lys og lygte efter nogle data der underbygger dem. Ja, man kan i
nødstilfælde selv opdigte nogle data, det opdager folk som regel alligevel
ikke...

På den anden side, hvis alle var ærlige og saglige, så ville den politiske
debat blive noget kedelig

-Michael.