RAID1 eller RAID5 (samt skrivehastighed på~
Fra : Dennis

Dato : 14-10-03 12:07

Jeg skal have en SQL 2000 server op at stå og skal i den forbindelse have et
nyt RAID. Der vil fortrinsvis være skrivninger til disken, da vi har det
nyeste (og mest forespurgte) i RAM.

Skal jeg vælge RAID1 (spejl) eller RAID5? RAID1 er jo kun 2 diske mens RAID5
er mindst 3 - RAID1 kan ikke udvides men hvis man smider flere diske i et
RAID5, så bliver den hurtigere(???)? Vil man også kunne udvide kapaciteten i
et RAID5 (kan man i hvert fald ikke i RAID1)?

Endvidere.. hvis jeg har en Maxtor 73GB 10KRPM SCA disk med 2 plader og 4
hoveder, er den så ikke mindst lige så hurtig som en 36GB (samme type) med
én plade og 2 hoveder? Overfladen er jo den samme og i min verden, vil det
være logisk, hvis hovederne kunne køre asynkront og at den kunne styre
harddiskens buffer til de to plader. Eller køre hovederne synkront = det er
ikke hurtigere end hvis det var én stor (73GB) plade?

Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-10-03 15:15

"Dennis" <jada@INVALID.nowhere.com> wrote:

>Skal jeg vælge RAID1 (spejl) eller RAID5? RAID1 er jo kun 2 diske mens RAID5
>er mindst 3 - RAID1 kan ikke udvides men hvis man smider flere diske i et
>RAID5, så bliver den hurtigere(???)?

Man kan nu godt udvide et R1, det afhænger af controller. Hvis man
udvider et R1 bliver det til 1+0 eller 0+1. R5 bliver hurtigere til at
læse (primært sekventielt) med flere diske, men skrivehastigheden er
relativt dårlig.

Med R1 får du typisk samme performance som en enkelt disk, hvis du
bruger en god controller. Hvis den er rigtig god får du distribueret
read og så får du en lidt bedre læse-hastighed.

På en database er det især for transaktionslogs vigtigt at sekventiel
skrivehastighed er god, og det er den på en enkelt disk (og på R1).
Skal den være endnu bedre er der ingen vej uden om 0+1/1+0. Man kan
bruge R5 til selve databasen hvis man vil, men med dagens
diskstørrelser kan der ofte være mere idé i at lave to spejl eller et
stort 0+1 sæt for at masser af i/o.

>Vil man også kunne udvide kapaciteten i et RAID5 (kan man i hvert fald ikke i RAID1)?

Man kan som sagt udvide begge. Men meget afhænger af controller - og
såmænd også operativsystem. OS'et skal f.eks. kunne håndtere dynamisk
udvidelse af pladsen, ellers bliver du nødt til at concationere det,
og det får du ikke god performance af.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 14-10-03 23:48

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruge R5 til selve databasen hvis man vil, men med dagens
> diskstørrelser kan der ofte være mere idé i at lave to spejl eller et

ENIG

Til databasebrug er der ingen tvivl om at du skal vælge 0+1/1+0.

Hastigheden er langt større.

Rune