Ørne-cykeltur til Vomb og omegn.
Fra : Keld Rasmussen

Dato : 14-10-03 11:01

Beskrivelse af observationer fra en Ørne-cykeltur den 13/10 2003 til
Vomb og omegn.

Hjemmefra kl. 05:50. Tog fra hovedbanegården kl. 06:40, i Malmø kl.
cirka 07:15. Togbilleten kostede 196 kr for en returbillet med cykel.

Vejr: Frisk vind fra nord, 10 graders C, enkelte hvide totter på en
dybblå himmel. Sigt: på det nærmeste uendelig.

De orange og røde efterårsfarver på træerne var fantastiske.

Rute ud. Skåneleden: Malmø C - Lund - S. Sandby - Tvedöra -
Krankesjön.

Dejlig cykelsti mellem Lund og S. Sandby, en nedlagt jernbane?

Græsmarkerne/heden ved Krankesjön:
- En Rød Glente. Glentens røde nuancer og farvetegninger var specielt
smukke i det klare solskin.

Krankesjön, ved fugletårnet midt på den syd-vestlige bred af søen, kl
09:45:
- 1 ung Havørn kredsede i 10 minutter over fugletårnet og søen.
Svævede til sidst sammen med et par Musvåger og en Rød Glente.
- 2 ældre Havørne på samme tid. Flotte hvide haler!
- Mange Skeænder.
- Pibænder.
- Gråænder.
- Blishøns.
- Knopsvaner.
- 4 Lille Lappedykker.
- 10 Pungmejser i fløj forbi i flok.
- 2 Spurvehøge.
- Gæs (for langt væk til at blive bestemt).

Vombs enge, kl. 11:00:
- 1 Rød Glente.
- 1 Ung Havørn, den fik en stor flok gæs til at lette fra engene.
- 150 (cirka) Viber i flok, slog sig ned på engene.
- 4 Musvåger.

Over Vombsjön, der hvor skovvejen mellem Vomb og Björrka er tættest på
søen, kl 12:30:
- 1 ældre Havøren jagtede en stor måge, ørnen opgav og blev mobbet af
en mindre måge. Ørnens hvide hale lyste stærkt i solen.
- Toppede Lappedykkere.

Via Björka og Ilstorp til Sövde.

Sövdesjön: kl. 14:
- 1 speedbåd på søen, hurtigt videre.

Snogholmsjön, ved fugletårnet i nord-vestenden af søen, kl 14:30:
- 25 Toppede Lappedykere.
- Blishøns.

Ellestadssjön, set fra den dejlige udsigt på landevejen langs
vest-siden af søen, kl 15:15:
- 4 unge havørne i samme træ på en ø i søen.

En dansk ornitologfamilie kom forbi i bil, og lod mig kigge med i
deres teleskob, Zeiss 45x !!. Ellers havde jeg ikke fået øje på
ørnene.

Familien havde set en ung Kongeørne i en gruppe træer ved Sövdesjön.

Hjem via Knickarp - Beden - Stenberget - Slätteröd - Häckeberga -
Assartorp - syd om Klågerup - Bara - Malmø C. Hjemme kl 21.

9 Havørne på samme tur, fin dag!

Keld Rasmussen
Email: r2d2@postkasse.com

Fra : Thor

Dato : 14-10-03 20:39

Tak for en inspirerende beretning.
Din turbeskrivelse fortjener at komme ind i arkivet med 2800 beskrevne
fugleture i Europa
Jeg kan ikke finde linket, - indlægget er blevet væk på min news server, men
det kan være
at en anden hjælpe.

Venlig hilsen Thomas Riedel

Fra : Anders Crone

Dato : 15-10-03 19:29

On Tue, 14 Oct 2003 21:39:00 +0200, Thor wrote in
<bmhkbb$16vf$1@news.cybercity.dk>:

>Din turbeskrivelse fortjener at komme ind i arkivet med 2800 beskrevne
>fugleture i Europa
>Jeg kan ikke finde linket,

Det var http://www.eurobirding.com/tripreports/

kh
Merete

Fra : Jan J.

Dato : 16-10-03 13:47

"Keld Rasmussen" <r2d2xyz@postkasse.com> wrote in message
> Beskrivelse af observationer fra en Ørne-cykeltur den 13/10 2003 til
> Vomb og omegn.

Lyder som en god tur! Hvor mange km endte du på?

Mvh
Jan

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 18-10-03 20:29

Hej Jan

Jeg endte på cirka 180 km.

Keld

On Thu, 16 Oct 2003 14:46:43 +0200, "Jan J." <no@way.dk> wrote:

>"Keld Rasmussen" <r2d2xyz@postkasse.com> wrote in message
>
>Lyder som en god tur! Hvor mange km endte du på?
>
>Mvh
>Jan

Keld Rasmussen
Email: r2d2@postkasse.com

Fra : Jan J.

Dato : 19-10-03 11:40

> Hej Jan
>
> Jeg endte på cirka 180 km.

Av min bagdel....

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-10-03 20:35

Keld Rasmussen skrev:
> Beskrivelse af observationer fra en Ørne-cykeltur den 13/10
> 2003 til Vomb og omegn.

God turbeskrivelse! Tak for den.

Jeg blev helt forpustet, bare af at følge med på kortet.

> Dejlig cykelsti mellem Lund og S. Sandby, en nedlagt jernbane?

Ja. På et kort over Skåne fra 1980 er jernbanen stadig med.

Men på "Cykelkartan, Västra Skåne, Södra Delen" 1:100 000
(Esselte, 1982), er den nedlagte banestrækning markeret som
cykelsti.

Det ser ud til at du har fået mange af Skånes gode fuglesøer
med på den rute du har valgt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-10-03 20:53

On Sun, 19 Oct 2003 21:35:10 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herlufFJERN@worldonline.dk> wrote:

Kære Herluf Holdt!

Tak for din information om den nedlagte jernbane. Hvad kan "nettet"
dog ikke bruges til, der er svar på alt. Du må have et arkiv af ældre
kort.

>Det ser ud til at du har fået mange af Skånes gode fuglesøer
>med på den rute du har valgt.

Ruten er den, som mange af de gode gamle DOF ørne-bus-ture (suk) også
følger. Efter at broen til Sverige er bygget, er det blevet nemmere og
hurtigere at komme der over selv. Også til Falsterbo (1,5 time/30 km
på cykel fra Malmø Syd; fremragende afmærket cykelsti hele vejen!).

MVH

Keld Rasmussen