Krydsfiner; "pladestabil"?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-10-03 09:33

Hej med jer.

Jeg skal til at lave et par portdøre til min garage. Det har jeg tænkt
mig at lave som "ladeporte". Planen var et lag vandfast krydsfiner med
påsømmede brædder så det ligner resten af garagen der er lavet af
"een-på-to" brædder, bare så den ikke bliver så tung.

Hvis jeg nu gør det vil krydsfineren så gøre porten stabil eller skal
der stadig laves et "Z" på bagsiden af porten?
Jeg ved godt det aldrig kan skade, men er det nødvendigt?

Mvh

Jesper.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-10-03 10:18

Jesper Hansen wrote:
> [...]
> der stadig laves et "Z" på bagsiden af porten?
> Jeg ved godt det aldrig kan skade, men er det nødvendigt?

Jeg har for seks år siden lavet to skydeporte efter ovenstående princip.
Baggrunden er en 10 mm vandfast krydsfiner. De er stadig lige så
vinkelrette som da jeg lavede dem (har lige checket).

Jeg gætter på at du vil sidehængsle dine så det er måske ikke
umiddelbart sammenligneligt.

Jeg ville dog vælge at skrue porten sammen. Søm har det med at løsne sig
når træet arbejder.

Dit evt. problem bliver ikke porten, men stabiliteten af stolpen som
porten er ophængt på.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Jesper Hansen

Dato : 14-10-03 12:04

> [...]
> vinkelrette som da jeg lavede dem (har lige checket).
>
> Jeg gætter på at du vil sidehængsle dine så det er måske ikke

Præcis - det er her mit problem (måske) er. Ved alm. "planke-porte" bør
man jo lave det der "Z" på bagsiden for at holde stab.

> Jeg ville dog vælge at skrue porten sammen. Søm har det med at løsne sig
> når træet arbejder.

Ja det tror jeg også jeg vil, selvom baggrunden - krydsfinerpladen - jo
ikke vil arbejde specielt meget.
Ah jo selvfølgelig ved vindpåvirkninger vil der være kraftige vrid.

> Dit evt. problem bliver ikke porten, men stabiliteten af stolpen som
> porten er ophængt på.

Ja den skal jeg nok få lavet stabil nok, jeg har masser af plads til at
lave forstærkninger.

Thnx

Jesper

Fra : //zigge

Dato : 14-10-03 12:39

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ah jo selvfølgelig ved vindpåvirkninger vil der være kraftige vrid.

> Ja den skal jeg nok få lavet stabil nok, jeg har masser af plads til at

Der er lige det men, at en ti millimeter plade ikke er særligt stabil. Ved
at sætte de lodrette "enere" på ydersiden vil den blive stiv i lodret
retning, men vil stadig være bøjelig i vandret retning. Jeg ville foreslå
dig at sætte et par vandrette brædder på indersiden for at stive den af
vandret. Om du så vil have det skrå stykke på er jo en smagssag, da pladen
ikke synker på samme måde som en traditionel port af brædder med fer&not.

Mvh
//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 18-10-03 23:55

> [...]
> der stadig laves et "Z" på bagsiden af porten?
> Jeg ved godt det aldrig kan skade, men er det nødvendigt?

Du behøver ikke lave skå stiver, pladen opfylder kravet .

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"