Mus i motorrum - tændrørskabler gnaver i s~
Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-10-03 08:09

Hej gruppe,

Jeg har et lidt utraditionelt spørgsmål til denne altvidende gruppe.
Nogle venners venner, har oplevet at få tændrørskablerne på deres bil gnavet
i stykker af mus.

Er der nogen af jer der har noget der bare ligner en god ide' til hvad man
kan gøre for at undgå dette i fremtiden? For man kan jo dårligt lægge
mussegift ud i sit motorrum,- vel?

På forhånd tak

Peter

Fra : John Sahl

Dato : 14-10-03 08:28

Peter Sindrup wrote:
> Jeg har et lidt utraditionelt spørgsmål til denne altvidende gruppe.
> Nogle venners venner, har oplevet at få tændrørskablerne på deres bil
> gnavet i stykker af mus.

Ah, en bil uden kat

> Er der nogen af jer der har noget der bare ligner en god ide' til
> hvad man kan gøre for at undgå dette i fremtiden? For man kan jo
> dårligt lægge mussegift ud i sit motorrum,- vel?

Hvor står denne bil om natten?

Der er vist noget om at de i Tyskland har haft et stort problem
med gnavere der har gjort sådan så der må være nogen der
kender løsningen)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-10-03 09:13

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message news:bmg8fn$lol$1@dknews.tiscali.dk...

> Der er vist noget om at de i Tyskland har haft et stort problem
> med gnavere der har gjort sådan så der må være nogen der
> kender løsningen)

Jeg har en kollega der kommer fra Tyskland - han kom for nylig
og viste mig et tændkabel der var gnavet over.

Da hans Kadett ikke ville starte en morgen vidste han med det samme
hvad der var galt - han har prøvet det flere gange før (i Tyskland).

Vi snakkede lidt om, om det mon skyldes at kablet var sprøjtet
med silicone (han mener at dette alle gangene har været tilfældet).

/Jakob

Fra : Peter Sindrup

Dato : 15-10-03 08:57

> Hvor står denne bil om natten?

Lige klods op ad en kornmark - måske der er en sammenhæng

Peter

Fra : John Sahl

Dato : 15-10-03 09:30

Peter Sindrup wrote:
> Lige klods op ad en kornmark - måske der er en sammenhæng

Det er ret sandsynligt ,-)

Fra : Niels Skaaning

Dato : 15-10-03 09:39

"Peter Sindrup" <news@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> Lige klods op ad en kornmark - måske der er en sammenhæng

Sagsøg landmanden! ;)

NS

Fra : Peter Sindrup

Dato : 15-10-03 12:35

> Sagsøg landmanden! ;)

LOL
Go' ide' - det vil jeg prøve.

Peter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-10-03 09:45

Hej!

Peter Sindrup wrote:

> Nogle venners venner, har oplevet at få tændrørskablerne på deres bil gnavet
> i stykker af mus.

Jeg havde engang et egern boende i filten under motorhjelmen. Jeg fjernede dens
(ristede!) nødder fra topstykket og parkerede et andet sted, og så blev den væk.
Den nåede heldigvis kun at gnave begrænset i mine tændkabler :)

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 10:00

Kim Voss Schrader wrote:

> [...]
> fjernede dens (ristede!) nødder fra topstykket og parkerede et andet
> sted, og så blev den væk. Den nåede heldigvis kun at gnave begrænset

....og da jeg skar dørpanelerne af GSi'en, lå der fyldt med agern
dérinde...

....og dét er ikke en gang løgn!
Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-10-03 11:27

> ...og da jeg skar dørpanelerne af GSi'en, lå der fyldt med agern
> dérinde...

Det var måske Opels spæde tilløb til polerede træindlæg i apteringen ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 11:33

Andreas M. Hansen wrote:

> Det var måske Opels spæde tilløb til polerede træindlæg i apteringen
> ?

....eller "Back to the nature"?...
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-10-03 18:05

Hans Paulin wrote:

> ...og da jeg skar dørpanelerne af GSi'en, lå der fyldt med agern
> dérinde...

Jeg lavede engang en gammel Granada 2,3 som ikke kørte ordentligt (ifølge
kunden).
Det viste sig at der var et helt muse-bo i luftfilterkassen, som var fyldt
helt op med papir, plastic og halm.
Efter fjernelse af dette kørte bilen igen som den skulle.

> ...og dét er ikke en gang løgn!

Det er min historie heller ik'

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 22:47

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> fyldt helt op med papir, plastic og halm.
> Efter fjernelse af dette kørte bilen igen som den skulle.

....det var godt du ikke skrev, at den kørte godt... *host*

> Det er min historie heller ik'

....man mindes filmen "Mus i eget hus"
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-10-03 20:23

Hans Paulin wrote:

> ...det var godt du ikke skrev, at den kørte godt... *host*

Det er jo en selvfølge, det var jo ikke en Opel )

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-10-03 23:19

Per Beer Hansen wrote:

> Det er jo en selvfølge, det var jo ikke en Opel )

....nåe nej!
Hans

Fra : Kapper

Dato : 14-10-03 10:32

> [...]
>
> Er der nogen af jer der har noget der bare ligner en god ide' til hvad man
> kan gøre for at undgå dette i fremtiden? For man kan jo dårligt lægge

Det kan også være at det er en mår der er på spil. Jeg har haft mår-besøg i
mit motorrum 2 gange her i sommer. Begge gange flænsede den skumisoleringen
på vakuumslangerne og støjdæmnings-pladen (glasuld e.lign) under
motorhjælpen.
Så det har indtil videre kostet mig 2 x 1.100 kr.

/Kapper

Fra : A. K.

Dato : 14-10-03 10:56

> [...]
> motorhjælpen.
> Så det har indtil videre kostet mig 2 x 1.100 kr.

Her i det Vestjydske er det ikke et ukendt problem med mår i motorrummet og
ødelagte tændkabler + isolering, men hvis du hænger nogle af de der kugler
der ligger i offentlige pisseuear (eller hvordan det staves) så bliver de
væk, jeg har set det mest mærkelige de slæber op i motorrummet, halve
rundstykker, endeskiver af franskbrød,
en af naboerne fik bidt ledninger til indsprøjtning over på sin Opel Vectra,
det fik vi loddet sammen igen, et års tid efter købte han så en ny Safira,
og første nat den holdt i carporten, var det galt med den, (surt show) så er
det godt man har en bil med "stive " tændkabler (diesel) der skal dyrene
have skarpe tænder.

Fra : Mikael L

Dato : 14-10-03 16:11

> [...]
>
> Er der nogen af jer der har noget der bare ligner en god ide' til hvad man
> kan gøre for at undgå dette i fremtiden? For man kan jo dårligt lægge

BMW har lavet det de kalder mårbeskyttelse til deres tændkabler. Det er
nogle hårde ringe der bliver sat rundt om tændkablerne. Det er mange år
siden de lavede det. Jeg ved ikke om man stadig kan købe det.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 18:19

> [...]
>
> Er der nogen af jer der har noget der bare ligner en god ide' til hvad man
> kan gøre for at undgå dette i fremtiden? For man kan jo dårligt lægge

Hvis der er tale om en Volkswagen fåes der et såkaldt "Rodent Protection
System" eller på tysk "Marder Abwehr Anlage"
Det er åbenbart et stort problem i visse lande.

Jeg har en gang set en installations vejledning i "Gute Fahrt" og så vidt
jeg husker indgår der noget højspændings noget under bilen.

Så måske "elefanthegn til undervognen" er det rigtige navn til systemet.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Brian Jensen

Dato : 20-10-03 23:09

In article <3f8ba0c6$0$14912$d40e179e@nntp05.dk.telia.net>,
news@psi.avic.dk says...
> [...]
>
> Er der nogen af jer der har noget der bare ligner en god ide' til hvad man
> kan gøre for at undgå dette i fremtiden? For man kan jo dårligt lægge

I Tyskland hvor de åbenbart har store problemer ad den slags kan du købe
speciel kabelafdækning. Bl.a. D&W har det. Jeg så i hvert fald noget da
jeg sad og kiggede i deres 2002 katalog i går.

Mvh
Brian