Kan man ikke fradømmes retten til nogensin~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 07:36

Hej NG.

Hvis man læser http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2064782/ så undrer det
mig at man ikke kan fradømmes retten til nogensinde at erhverve sig køretøj,
det være sig alt fra bil til sæbekassebil eller fjernstyret bil.

Sådan en idiot burde stoppes effektivt og ikke bare med 40 dages hæfte

XPOST: dk.fritid.bil, dk.politik.trafik så kan I FUTTE til den gruppe I
mener er relevant.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-03 08:17

Christian B. Andresen wrote:
> Hvis man læser http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2064782/ så undrer det
> mig at man ikke kan fradømmes retten til nogensinde at erhverve sig køretøj,
> det være sig alt fra bil til sæbekassebil eller fjernstyret bil.

Forsikringsselskaberne kan formodentlig nægte at forsikre hans
køretøj hvorved at der jo ikke kan komme nummerplader på ..

Men, mon ikke det er som med mange andre spritbilister ? bilen står
i konens navn, og da hun ikke kører spritkørsel..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 08:29

> [...]
>
> Men, mon ikke det er som med mange andre spritbilister ? bilen står
> i konens navn, og da hun ikke kører spritkørsel..

Det er det nok, det er bare utroligt at man ikke kan stoppe sådan en idiot.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-03 08:31

Christian B. Andresen wrote:
> Det er det nok, det er bare utroligt at man ikke kan stoppe sådan en idiot.

Personligt er jeg tilhænger af at man bare konfiskerer bilen og
sætter den på aktion .. uanset hvem der ejer den.

Så kan det være folk kan holde op med at udlåne deres bil til en
spritbilist.

// Hans, der selv har kørt igennem(!) en Nissan ført af en
// spritbilist..
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 08:37

> Personligt er jeg tilhænger af at man bare konfiskerer bilen og
> sætter den på aktion .. uanset hvem der ejer den.
>
> Så kan det være folk kan holde op med at udlåne deres bil til en
> spritbilist.

Det er jeg også, jeg ville helt sikkert støtte det forslag.

Fra : Peter C.

Dato : 14-10-03 08:47

> Personligt er jeg tilhænger af at man bare konfiskerer bilen og
> sætter den på aktion .. uanset hvem der ejer den.

HØRT !

> Så kan det være folk kan holde op med at udlåne deres bil til en
> spritbilist.

Hørt....igen.

MVH Peter C:\

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-10-03 10:07

Hej Hans Joergensen

> Personligt er jeg tilhænger af at man bare konfiskerer bilen og
> sætter den på aktion .. uanset hvem der ejer den.

Jeps. Eller sætter straffen for at låne sin bil ud til folk UDEN kørekort
til 10.000,- (uanset om der er sprit involveret).

Færdselsloven PÅBYDER at man kontrollerer at den der låner ens bil har et
gyldigt førerbevis/kørekort...

Henrik, Slagelse

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 10:13

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeps. Eller sætter straffen for at låne sin bil ud til folk UDEN kørekort
> til 10.000,- (uanset om der er sprit involveret).

Eller samme straf som vedkomne som lånte bilen får ?
Det er måske mere rimeligt, 10.000 kr er en meget stor bøde hvis vedkomne
som lånte bilen har fået en bøde på 500 kr for ukorrekt lygteføring.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-10-03 10:17

Hej Christian B Andresen

> [...]
> Det er måske mere rimeligt, 10.000 kr er en meget stor bøde hvis vedkomne
> som lånte bilen har fået en bøde på 500 kr for ukorrekt lygteføring.

Så får vi aldrig stoppet udlån af biler til folk uden kørekort...

Henrik, Slagelse

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-10-03 10:24

Hans Joergensen wrote:

> Personligt er jeg tilhænger af at man bare konfiskerer bilen og
> sætter den på aktion .. uanset hvem der ejer den.
>
> Så kan det være folk kan holde op med at udlåne deres bil til en
> spritbilist.

Hvad så når ejeren siger "Ja, jeg kender godt Spritter-Ole, vi
havde kortaften igår. Jeg har ikke kunne finde mine bilnøgler
siden, men jeg havde ikke lagt noget særligt i det da jeg har det
med at få forlagt ting.."??

Jeg tror det bliver en regel der bliver svær at administrere, jeg
ville ihvertfald have det dårligt med først at få stjålet min bil
og efterfølgende få den konfiskeret..

Jeg har indimellem haft lånt min bil ud til en kammerat, fx. for
nyligt da hans egen bil knækkede en dims i strømfordeleren og han
skulle til jobsamtale fra morgenstunden dagen efter. Han kan
sagtens have en gammel spritdom jeg ikke aner noget om, det er vel
ikke sådan at jeg skal til at forlange at se en ren straffeattest
inden jeg betror ham nøglerne?

Tanken bag dit forslag er fint, men i praksis tror jeg ikke på det
fungerer.. En vaneforbryder, som der er tale om i artiklen, bør
ikke stoppes på den måde, han bør sidde bag tremmer. Jeg synes det
er grotesk at et synderegister kan få lov til at blive så langt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 12:17

> Han kan
> sagtens have en gammel spritdom jeg ikke aner noget om, det er vel
> ikke sådan at jeg skal til at forlange at se en ren straffeattest
> inden jeg betror ham nøglerne?

Nope - men lige se kørekortet når du giver ham nøglerne vil vel ikke
belaste venskabet...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 14-10-03 17:53

anders majland wrote:

> Nope - men lige se kørekortet når du giver ham nøglerne vil vel ikke
> belaste venskabet...

Er det ikke temmeligt sært når jeg i forvejen har kørt en million
gange med ham og han med mig?? Strengt taget må jeg jo heller ikke
sætte mig ind i en bil med en chauffør der ikke har kørekort, så
jeg bør checke det næste gang jeg kører med nogen? Et eller andet
sted synes jeg det er en sær form for mistillid at udvise,
specielt hvis det er folk jeg har kendt længe..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-10-03 12:39

Hej Thomas

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sted synes jeg det er en sær form for mistillid at udvise,
> specielt hvis det er folk jeg har kendt længe..

Jeg kan sagtens forstå din indsigelse -- men vi bevæger os i gråzonen, hvor
der er folk vi naturligt stoler på. Men vi må også være parate til at tage
konsekvensen for denne tillid. Jeg spørger heller ikke Robert om han har
kørekort eller min søster. Men fandt jeg ud af at min kammerat lånte min bil
UDEN at informere om manglende kørekort, ville venskabet ende meget brat...

Dels fordi jeg har et erhvervskort, men også fordi man så i det mindste kan
gøre mig bekendt med informationerne så jeg kan tage det med i min
vurdering. Evt. selv assistere med kørslen, idet mit alkoholforbrug næppe
kan holde liv i et bryggeri. To-tre øl og to-tre flasker rødvin i løbet af
et helt år.

Men rent juridisk er man forpligtet til at se kørekortet, og derfor KAN man
også straffes, hvis man IKKE gør det...

Fortsat god dag.

Henrik, Slagelse

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 13:09

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> [...]
> havde kortaften igår. Jeg har ikke kunne finde mine bilnøgler
> siden, men jeg havde ikke lagt noget særligt i det da jeg har det

Nej, i dette tilfælde, er det biltyveri. Og den straf kan man så ligge oven
i Spritter-Ole's dom. Og forhåbentlig holde ham i fængsel i længere tid. Har
din ven så haft "stjålet" din bil én gang før, og han gør det igen, hvad har
du så lært? Ikke nok til, at du ikke også har fortjent at miste bilen.

Hvis du har en ven, som "stjæler" af dine penge, ville du så "fyre" den ven
eller gemme dine penge?

> Jeg tror det bliver en regel der bliver svær at administrere, jeg
> ville ihvertfald have det dårligt med først at få stjålet min bil
> og efterfølgende få den konfiskeret..

Som sagt, hvis den bliver stjålet med nøgle, får du den jo ikke konfiskeret.
Første gang altså. Bliver din bil ved med at blive stjålet med nøgle, så er
der jo noget galt, ikk?

> [...]
> sagtens have en gammel spritdom jeg ikke aner noget om, det er vel
> ikke sådan at jeg skal til at forlange at se en ren straffeattest

Der er sgu forskel på, at have en gammel spritdom og så have 10 spritdomme.
Hvis du har en ven, som havde 10 spritdomme, ville du sandsynligvis også
være klar over det, på en eller anden måde.

> [...]
> ikke stoppes på den måde, han bør sidde bag tremmer. Jeg synes det
> er grotesk at et synderegister kan få lov til at blive så langt..

Enig. Desværre så er straf i DK, selvom den er vokset, ikke en straf man kan
forstå. Når du vælger at gå i byen med våben, som er et potentielt dødeligt
våben, er det i mine øjne det samme som mordforsøg. Når du vælger at køre
bil med spiritus i blodet, er det også mordforsøg. Så kan folk måske lære
det. Uanset hvad, så burde man blive straffet for mord, når man dræber andre
mennesker, med kørsel i spirituspåvirket tilstand. Dumhed fratager ikke for
ansvar, ligeledes burde spiritus heller ikke gøre det.

> --
> Hygge..
> Thomas

Nicolai

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-10-03 12:42

Hej Nicolai

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@fjernmigsol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> ansvar, ligeledes burde spiritus heller ikke gøre det.

Fuldkommen enig. Det burde man også kunne forstå i den dømmende magt.
Desværre tages der alt for let på sagen. Man bruger gerne millioner på
kampagner men i mine øjne er det HØJERE straf med umiddelbar afsoning folk
kan forstå...

Er I overhovedet klar over hvor mange lærere der bruger en del af ferien på
afsoning for at skjule problemet???

Henrik, Slagelse
fhv. taxachauffør

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 15-10-03 12:44

Supplerende info

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> --
> Med venlig hilsen
>
> Henrik, Slagelse
> fhv. taxachauffør

Og det "fhv." skyldes KUN at jeg har skiftet erhverv -- har stadig kørekort,
just for the record...

Henrik, Slagelse

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 15-10-03 22:29

> Og det "fhv." skyldes KUN at jeg har skiftet erhverv -- har stadig
kørekort,
> just for the record...

Hehe, den tanke havde jeg slet ikke. Jeg mistede engang mit kørekort, pga
fartovertrædelse. Da jeg skulle generhverve mit kort, tog jeg et hurtig
kursus. Et par af de andre deltagere, som havde mistet deres kort på sprit,
sad ligefrem og pralede med deres "præstationer" og i alle pauserne, skulle
de da ned og have nogle bajere. Rystende.

> Henrik, Slagelse

Nicolai

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 15-10-03 22:26

> [...]

> Desværre tages der alt for let på sagen. Man bruger gerne millioner på
> kampagner men i mine øjne er det HØJERE straf med umiddelbar afsoning folk

Ja, man hører tit politikere sige, at skærpede straffe ikke hjælper. Nej,
det er nok rigtigt, at det ikke hjælper at skærpe straffen med 5, 10 eller
20 procent. Men hvis men efter 3. spritdom, fik 16 års fængsel. Så var der
nok mange, som måske kunne finde ud af det. Og hvis ikke de kunne, så blev
de i hvert fald holdt væk fra os andre.

> Er I overhovedet klar over hvor mange lærere der bruger en del af ferien

> afsoning for at skjule problemet???

Næ, hvad mener du? Afsoner spritkørsels-domme i deres ferie?

Nicolai

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-10-03 03:42

Hej Nicolai

> Næ, hvad mener du? Afsoner spritkørsels-domme i deres ferie?

Lige præcis. En af mine kammerater havde været en tur på Hotel Gitterly --
og dér var det almenviden at adskillige folkeskolelærere får udsættelse
indtil ferietid for at afsone, og bevare jobbet.

Horribelt at vores børn KAN blive påvirket af sådanne folk. ;-(

Henrik, Slagelse

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-03 16:12

"Hans Joergensen" <mailto:haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Kan man ikke fradømmes retten til nogensinde at erhverve sig køretøj ?"

> Personligt er jeg tilhænger af at man bare konfiskerer bilen og
> sætter den på aktion .. uanset hvem der ejer den.

Undskyld jeg siger det men jeg synes at det er en horibel tankegang at konfiskere
folks private ejendom pga en overtrædelse af færdselsloven. Det eneste det vil
betyde er at man straffer en masse uskyldige mennesker uretfærdigt hårdt. Min
holdning har intet med med om det er forkert at køre spiritus påvirket eller ej,
det handler simpelthen om at det efter min mening strider mod alt godt i et
demokrati.

Nej smid dem hellere i fængsel i så lang tid at de fatter det.

> Så kan det være folk kan holde op med at udlåne deres bil til en
> spritbilist.

Hvis jeg nu låner min bil ud til en kammerat som normalt ikke drikker så skal jeg
altså vide om han i en brandert kan være så tåbelig at tage en tur i bilen.
Spritbilister er jo langtfra kun folk som drikker tæt heletiden. Det er
også "almindelige" mennesker som man ikke nødvendigvis tror ville være
spritbilist. Jeg forsvarer på ingen måde deres handlinger men jeg kan ikke
nødvendigvis se hvordan det vil hjælpe at staten stjæler min bil, altså udover at
jeg ville gå falit.

Lige til at slutte af med så skal det lige siges at jeg ikke oponerer mod dette
fordi det vil kunne ramme mig selv, men alene fordi det vil være at straffe de
forkerte mennesker.

Thomas

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:130.227.13.5)

Fra : Jørgen

Dato : 14-10-03 18:57

> Forsikringsselskaberne kan formodentlig nægte at forsikre hans
> køretøj hvorved at der jo ikke kan komme nummerplader på ..

Mener ikke at de kan nægte nogle at tegne ansvars forsikring

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-03 19:30

Jørgen wrote:
> Mener ikke at de kan nægte nogle at tegne ansvars forsikring

Heller ikke folk uden kørekort? i så fald burde der laves om på den
lov.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-10-03 18:27

"Hans Joergensen" skrev

> Heller ikke folk uden kørekort? i så fald burde der laves om på den
> lov.

Hvad med de handikappede der ikke kan kører selv, skal de ikke have lov til
at købe en bil, som deres hjælper/familie/venner kan køre dem rundt i?

--
Brian

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 19:40

"Jørgen" <_fjerndether_jogge@post7.tele.dk> wrote in message

> Mener ikke at de kan nægte nogle at tegne ansvars forsikring

Hvis han har 10 spritdomme kan de vel godt? Desuden, så kan de jo bare sætte
prisen så høj, at han ikke kan betale den.

Nicolai

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-10-03 10:05

Hej Christian B Andresen

> [...]
køretøj,
> det være sig alt fra bil til sæbekassebil eller fjernstyret bil.

Der står jo i artiklen: "Seks gange er han blevet frakendt kørekortet for
bestandig."

Det sørgelige ligger i en justitsminister der gerne hvæser men derefter
foreslår at man allerede kan løslades efter halvdelen af en straf er
udstået..... Man burde i det tilfælde du fremhæver anke dommen og så i
stedet for 2 år for uagtsomt manddrab gå efter det forsætlige i at manden
IKKE FATTER HAN IKKE MÅ BEFINDE SIG BAG RATTET AF EN BIL...

Den eneste måde han overhovedet må befinde sig i en bil er som passager...

Men med de vatp*kke der danner den "humanistiske fløj" i såvel
behandlersystem som Folketing er der næppe reelle udsigter til effektive
lovstramninger...

Henrik, Slagelse

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 10:09

> Hej Christian B Andresen

Hej Henrik.

> køretøj,
>
> Der står jo i artiklen: "Seks gange er han blevet frakendt kørekortet for
> bestandig."

Utroligt sådan en prøveløslades :-?

> [...]
> stedet for 2 år for uagtsomt manddrab gå efter det forsætlige i at manden
> IKKE FATTER HAN IKKE MÅ BEFINDE SIG BAG RATTET AF EN BIL...

Enig.

> [...]
>

> Men med de vatp*kke der danner den "humanistiske fløj" i såvel
> behandlersystem som Folketing er der næppe reelle udsigter til effektive

Igen enig.

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 10:34

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
> det være sig alt fra bil til sæbekassebil eller fjernstyret bil.
>
> Sådan en idiot burde stoppes effektivt og ikke bare med 40 dages hæfte

Ja, det er utroligt, at det er så svært at stoppe sådan en mand. 9
mordforsøg og 2 overlagte mord. Der burde da være nok til et par
livstidsdomme.

> mvh/rg. Christian

NIcolai

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 10:44

Nicolai Larsen wrote:

> det er utroligt, at det er så svært at stoppe sådan en mand.

....Danmarks øl-kultur gør det næppe bedre...
Hans

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 10:54

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> wrote in message

> ...Danmarks øl-kultur gør det næppe bedre...

Nej, det har du ret i. Men det er da bestemt ikke noget som kan bruges
hverken som forklaring eller undskyldning og er derfor ikke en formildende
omstændighed.

> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Nicolai

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 10:57

Nicolai Larsen wrote:
> [...]
>
> Nej, det har du ret i. Men det er da bestemt ikke noget som kan bruges
> hverken som forklaring eller undskyldning og er derfor ikke en

....dét er *din* mening, som jeg respekterer!
Hans

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 11:51

> ...dét er *din* mening, som jeg respekterer!

Rigtigt. Alt hvad vi skriver udover rene fakta, er jo ikke andet end vores
egen mening . Men for at forklare lidt, så når du nævner øl-kultur hvori
jeg "læser" at der ligger en generalisering, så forstår jeg dig slet ikke.
Jeg drikker slet ikke, hverken øl, vin eller spiritus. Jeg gjorde da, for
hyggens skyld, indtil for 7-8 år siden, men har aldrig kunnet li' smagen af
disse 3 ting, så selv dengang var det meget begrænset. Så det er måske også
nemt for mig. Derfor, så eksisterer der efter min mening jo ikke nogen
speciel form for øl-kultur og er derfor ikke en formildende omstændighed.
Under alle omstændigheder, må man tage det valg/ansvar vi som mennesker alle
har og kan vi ikke "tåle" at drikke, må vi tage de nødvendige
forholdsregler, som for eks. at lade nøglerne blive hjemme. 10 gange
spiritusdom, er jo kun de gange han er opdaget. Hvor mange gange har han så
kørt, med risiko for at slå andre ihjel, sikkert 100-vis.

Men ellers må du da gerne forklare, hvordan du mener at den "danske"
øl-kultur er en formildende omstændighed for 10 spiritusdomme og dobbelt
uagtsomt manddrab?

Nu er jeg selv håndværker, og jeg ser meget sjældent håndværkere drikke
meget mere end én øl på byggepladserne. Det sker da, men slet ikke som før i
tiden. Så generelt er folk da blevet mere bevidste, - om det så er frygten
for at blive "snuppet" og ikke fordi folk har fået mere ansvar, ved jeg
ikke.

> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Nicolai

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 12:27

Nicolai Larsen wrote:
> [...]
> øl-kultur hvori jeg "læser" at der ligger en generalisering, så
> forstår jeg dig slet ikke. Jeg drikker slet ikke, hverken øl, vin

....gør jeg heller ikke...

> Jeg gjorde da, for hyggens skyld, indtil for 7-8 år
> siden,

....jeg stoppede for en 12 år siden...

> men har aldrig kunnet li' smagen af disse 3 ting,

....Nordsøolie og Havskum smagte nu ikke så tosset...

> [...]
> Derfor, så eksisterer der efter min mening jo ikke nogen speciel form
> for øl-kultur og er derfor ikke en formildende omstændighed.

....kommer nok an på de steder man bevæger sig...

> [...]
> alle har og kan vi ikke "tåle" at drikke, må vi tage de nødvendige
> forholdsregler, som for eks. at lade nøglerne blive hjemme.

....dét kan du og jeg og en hel masse andre mennesker, men ikke
nødvendigvis "ham" (folk er ikke ens)...

snip

> Men ellers må du da gerne forklare, hvordan du mener at den "danske"
> øl-kultur er en formildende omstændighed for 10 spiritusdomme og
> dobbelt uagtsomt manddrab?

....jeg har ikke sagt, at det var en formildende omstændighed - jeg skrev
"Danmarks øl-kultur gør det næppe bedre"...

....jeg synes, at der i Danmark lægges op til at drikke - via reklamer,
vaner, forældres påvirkning m.m.m.m.

....jeg er/var selv et resultat af samme - fik som 14-årig at vide, at
jeg *skulle* lære at drikke (vin) til min konfirmation - havde indtil da
ikke drukket overhovedet...

> [...]
> ikke som før i tiden. Så generelt er folk da blevet mere bevidste, -
> om det så er frygten for at blive "snuppet" og ikke fordi folk har

....igen: det kommer an på, hvor man bevæger sig rundt - på min
arbejdsplads har jeg en kollega, der drikker/har drukket 10 bajere hver
dag på arbejdet - og dét har ikke været et særsyn i de 24 år jeg har
arbejdet dér...
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 12:55

> [...]
> arbejdsplads har jeg en kollega, der drikker/har drukket 10 bajere hver
> dag på arbejdet - og dét har ikke været et særsyn i de 24 år jeg har

OT men hvordan kan man accepterer sådan noget både blandt kollegaerne og
ledelsen ?

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 13:13

Christian B. Andresen wrote:

> OT men hvordan kan man accepterer sådan noget både blandt kollegaerne
> og ledelsen ?

....hint: hvis osse de andre kolleger drikker (omend ikke så massivt) -
samt når værkføreren er alkoholiker (dog tørlagt)...
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 13:16

> ...hint: hvis osse de andre kolleger drikker (omend ikke så massivt) -
> samt når værkføreren er alkoholiker (dog tørlagt)...

Stadig, jeg ville have en rigtigt dårlig smag i munden over sådan
noget........nej, jeg ville fandme ringe til politiet i dag.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 13:33

Christian B. Andresen wrote:

> Stadig, jeg ville have en rigtigt dårlig smag i munden over sådan
> noget........nej, jeg ville fandme ringe til politiet i dag.

....manden kører ikke rundt i en bil eller på en truck på arbejde, og han
spadserer hjem, så dét er politiet formentlig ligeglade med...
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-03 13:35

> ...manden kører ikke rundt i en bil eller på en truck på arbejde, og han
> spadserer hjem, så dét er politiet formentlig ligeglade med...

OK så kan jeg godt forstå hvorfor han ikke meldes.

Betjener han farlige maskiner ?

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 13:41

Christian B. Andresen wrote:

> Betjener han farlige maskiner ?

....ikke umiddelbart...

....men en farlig situation kunne godt tænkes at opstå...

...."man" har osse prøvet at knalde ham, men han drikker på toilettet, og
tar de tomme dåser med hjem - efter at være blevet advaret af en anden
kollega...
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-03 07:00

> [...]
>
> ..."man" har osse prøvet at knalde ham, men han drikker på toilettet, og
> tar de tomme dåser med hjem - efter at være blevet advaret af en anden

Og ledelsen ser i gennem fingre med det ?
Utroligt !!!

Fra : Hans Paulin

Dato : 15-10-03 09:27

Christian B. Andresen wrote:

> Og ledelsen ser i gennem fingre med det ?
> Utroligt !!!

....min nuværende værkfører har sagt, at griber han ham med en bajer i
hånden flyver han ud...

....men drikker manden inde på et toilet, er der jo de næppe store
muligheder for dét...
Hans

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 18-10-03 10:33

Christian B. Andresen skrev i meddelelsen
<3f8ce243$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Og ledelsen ser i gennem fingre med det ?
>Utroligt !!!

Hvis det ikke hindrer manden i at udføre sit arbejde, hvad er problemet så ?

Det er jo ikke ulovligt at indtage alkohol i Danmark.

Iøvrigt er det ikke helt umuligt at drikke 10 øl i løbet af en arbejdsdag
uden
at overskride promillegrænsen for at måtte køre bil - meget afhænger af
hvilken type øl det er, mandens vægt samt hvor "trænet" han er.

Hvis man som tommelfingerregel tager at man kan drikke een normal
(dvs. ikke hvidtøl, NAB, guldøl ol.) øl uden at overskride promillegrænsen
og at det tager ca. 1 time per øl at få alkoholen ud af systemet, da er man
jo ikke langt fra at 10 øl indtaget over en periode på 8 timer (7.5 timer
arbejde+0.5 timer frokost) burde være forsvarligt ud fra et
sikkerhedsmæssigt
synspunkt (9 øl burde være ok hvis ikke han har drukket hjemmefra).
At mandens helbred muligvis ikke har så godt er jo hans egen private sag.

Skal vi regulere folks adfærd ud fra mere eller mindre tilfældige moralske
normer ?

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Hans Paulin

Dato : 18-10-03 11:24

Carl Alex Friis Nielsen wrote:
> Christian B. Andresen skrev i meddelelsen
> <3f8ce243$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Hvis det ikke hindrer manden i at udføre sit arbejde, hvad er
> problemet så ?

....manden er notorisk dårlig til sit arbejde - jeg véd det, da jeg
overtager maskinen efter ham...

> Det er jo ikke ulovligt at indtage alkohol i Danmark.
>
> Iøvrigt er det ikke helt umuligt at drikke 10 øl i løbet af en
> arbejdsdag uden
> at overskride promillegrænsen for at måtte køre bil

....der er eksempler på, at folk er blevet dømt for spritkørsel uden at
alkoholpromillen har overskredet de 0,8 eller hvor meget den nu ligger
på...

> - meget afhænger
> af hvilken type øl det er,

....pilsner...

> mandens vægt

....80 kg plus minus...

> samt hvor "trænet" han er.

....han er alkoholiker...

> [...]
> forsvarligt ud fra et sikkerhedsmæssigt
> synspunkt (9 øl burde være ok hvis ikke han har drukket hjemmefra).

....de 10 bajere var hvad han fik én enkelt dag på arbejde...

....han er blevet set sejle rundt en dag, hvor han tilsyneladende fik
mere end dét...

....har nogen opfordret til dét?
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-10-03 11:19

> ...manden er notorisk dårlig til sit arbejde - jeg véd det, da jeg
> overtager maskinen efter ham...

Vil du så mene man kan betjene maskinen "med en lille skid på" ?

> ...der er eksempler på, at folk er blevet dømt for spritkørsel uden at
> alkoholpromillen har overskredet de 0,8 eller hvor meget den nu ligger
> på...

Er man indblandet i en ulykke er alt over 0.00 strafbart hvis det skønnes at
være medvirkende til ulykken.

> [...]
>
> ...de 10 bajere var hvad han fik én enkelt dag på arbejde...
>
> ...han er blevet set sejle rundt en dag, hvor han tilsyneladende fik

Utroligt....................

Fra : Hans Paulin

Dato : 20-10-03 22:43

Christian B. Andresen wrote:

> Vil du så mene man kan betjene maskinen "med en lille skid på" ?

....jeg ved ikke, hvorfor du spørger mig, men: nej, det mener jeg ikke at
man kan - jeg drikker i øvrigt aldrig nogen sinde selv...

> Er man indblandet i en ulykke er alt over 0.00 strafbart hvis det
> skønnes at være medvirkende til ulykken.

....okay...

> Utroligt....................

....men sandt...

....som sagt er han ikke noget særtilfælde...
Hans

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-10-03 07:24

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message

> ...jeg ved ikke, hvorfor du spørger mig, men: nej, det mener jeg ikke at
> man kan - jeg drikker i øvrigt aldrig nogen sinde selv...

nej nej det var ikke dig jeg mente. Jeg er helt klar over din holdning.
Grunden til jeg spurgte dig var at du jo kendte maskinen.

> ...okay...

> ...men sandt...
>
> ...som sagt er han ikke noget særtilfælde...

Næ, desværre er der sikkert mange arbejdspladser hvor sådan noget foregår.

Fra : Hans Paulin

Dato : 21-10-03 09:59

Christian B. Andresen wrote:

> det var ikke dig jeg mente. Jeg er helt klar over din
> holdning. Grunden til jeg spurgte dig var at du jo kendte maskinen.

....da jeg havde trykket på "Send", gik sammenhængen op for mig...

> desværre er der sikkert mange arbejdspladser hvor sådan noget
> foregår.

....formentlig...
Hans

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 12:59

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> wrote in message

> ...Nordsøolie og Havskum smagte nu ikke så tosset...

Har jeg aldrig smagt, men må nu indrømme, at jeg godt kunne få rødvin ned
hvis det var blandet med cola.

> ...kommer nok an på de steder man bevæger sig...

Ja, det er nemlig præcis det. Ligeledes er øl-kulturen jo varierende og i
mit miljø, er den stort set ikke eksisterende.

> ...dét kan du og jeg og en hel masse andre mennesker, men ikke
> nødvendigvis "ham" (folk er ikke ens)...

Nej, og for mig er det også fint nok, hvis han så kørte rundt på en lukket
mark. Men når han kører rundt, til fare for andre mennesker og andres
værdier, så skal han, som jeg mener alle der er til fare for andre end dem
selv, fjernes som trussel. Hvis det så betyder, at han fik en straf som
fortjent, for de 9 mordforsøg og de 2 overlagte drab, ville det være fint
med mig. Om så folk er ens eller ej. Jeg hæfter med ved gentagelser. Ved
gentagelser, har man bevist at man ikke kan/vil indrette sig således, at man
ikke udgør fare for andre.

> ...jeg har ikke sagt, at det var en formildende omstændighed - jeg skrev
> "Danmarks øl-kultur gør det næppe bedre"...

Ja, jeg tror bare jeg tillagde det noget mere.

> ...jeg synes, at der i Danmark lægges op til at drikke - via reklamer,
> vaner, forældres påvirkning m.m.m.m.

Ja, ok. Jeg må indrømme, at jeg ikke lægger så meget mærke til
reklamepåvirkningen, da jeg nok ikke selv "kigger" i den retning. Mht til
vaner, mener du så også det traditions-forbundne, fordi det er jo ikke en
vane før man er godt begyndt på det. Men ja, traditioner er altid svære at
komme til livs, men vi må så forsøge at præge således, at det bliver
tradition at lade bilnøglen blive hjemme. Det hjælper selvfølgelig ikke på
de ældre generationer, så der er det påkrævet at de kan tage et ansvar,
hvilket de fleste af dem jo også gør.

> ...jeg er/var selv et resultat af samme - fik som 14-årig at vide, at
> jeg *skulle* lære at drikke (vin) til min konfirmation - havde indtil da
> ikke drukket overhovedet...

Ja, men så kan vi jo glæde os over, at denne praksis stopper ved vores børn.
Selvom unge kan få opfattelsen af, at man "skal" drikke, så er der jo stadig
langt tfra det, og så til at få 10 spiritusdomme. Altså, der må sgu være
nogle flere brister.

> [...]
> arbejdsplads har jeg en kollega, der drikker/har drukket 10 bajere hver
> dag på arbejdet - og dét har ikke været et særsyn i de 24 år jeg har

Jo, men det vigtige er jo, om han kører hjem. Gjorde han det, havde jeg da
været den første til at ringe til politiet, såfremt jeg ikke kunne overtale
ham til at lade bilen stå.

> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Nicolai

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 13:25

Nicolai Larsen wrote:
> [...]

> andres værdier, så skal han, som jeg mener alle der er til fare for
> andre end dem selv, fjernes som trussel.

....jeps!

> Hvis det så betyder, at han
> fik en straf som fortjent, for de 9 mordforsøg og de 2 overlagte
> drab, ville det være fint med mig.

...."opdragelse" is the name of the game...

....det er så bevidstløst at låse folk inde eller ta deres ting...

....indespærringen har jo så heller ikke hjulpet en hujende f** hér...

....lad ham for min skyld ta imod ofre på en skadestue...

> Om så folk er ens eller ej. Jeg
> hæfter med ved gentagelser. Ved gentagelser, har man bevist at man
> ikke kan/vil indrette sig således, at man ikke udgør fare for andre.

....jeg tvivler på, at han har styr på noget som helst...

....ved massivt druk kan der endda være tale om black-outs, hvilket
indebærer, at han ikke aner, hvad der sker...

> Ja, jeg tror bare jeg tillagde det noget mere.

....dét er bare helt i orden...

> [...]
> altid svære at komme til livs, men vi må så forsøge at præge således,
> at det bliver tradition at lade bilnøglen blive hjemme.

....for min skyld kunne man roligt kategorisere alkohol som den gift, det
er, og forbyde den til andet brug end som sprinklervædske...

> Det hjælper
> selvfølgelig ikke på de ældre generationer, så der er det påkrævet at
> de kan tage et ansvar, hvilket de fleste af dem jo også gør.

....hmnn, ja - det er så nok ikke 100%, der har helt styr på det...

> Ja, men så kan vi jo glæde os over, at denne praksis stopper ved
> vores børn. Selvom unge kan få opfattelsen af, at man "skal" drikke,
> så er der jo stadig langt tfra det, og så til at få 10 spiritusdomme.

....får man at vide, at det er "fint" at kunne nyde en genstand, kan man
jo hurtig blive dygtig til at honorere disse "krav"...

> Altså, der må sgu være nogle flere brister.

....jeg havde skam mange *host*

> Jo, men det vigtige er jo, om han kører hjem. Gjorde han det, havde
> jeg da været den første til at ringe til politiet, såfremt jeg ikke
> kunne overtale ham til at lade bilen stå.

....jeg synes osse, at han udgør et eksempel - et "forbillede" for andre:
"Kan han komme fuld hjem fra arbejde, ka vi nok osse tillade os... osv."
Hans

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 14:17

> ...jeg synes osse, at han udgør et eksempel - et "forbillede" for andre:
> "Kan han komme fuld hjem fra arbejde, ka vi nok osse tillade os... osv."

Ja, det er nok der faren ligger, - det er jo ikke noget problem, hvis alt
går godt. Så kan man gøre det igen og som du selv skriver, at andre tænker,
så kan jeg også.

> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Nicolai

Fra : vadmand

Dato : 14-10-03 18:12

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse hjemme.

> ...for min skyld kunne man roligt kategorisere alkohol som den gift, det
> er, og forbyde den til andet brug end som sprinklervædske...

Bare lige en indsparket note: Forbud mod nydelsesmidler er kun til gavn for
organiseret kriminalitet. Det eneste, der hjælper, er opdragelse til
fornuftig og anvarlig brug.

Per V.

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 14-10-03 18:28

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> Bare lige en indsparket note: Forbud mod nydelsesmidler er kun til gavn
for
> organiseret kriminalitet. Det eneste, der hjælper, er opdragelse til
> fornuftig og anvarlig brug.

Hehe, smugkroer?

> Per V.

Nicolai

Fra : vadmand

Dato : 14-10-03 19:39

> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> for
>
> Hehe, smugkroer?

Ja, netop. USA's mafia opstod under spiritusforbudet og slog sig, da dette
var ophævet, på narko. Den har ikke været til at slippe af med siden (måske
bl.a. fordi FBI i J.Edgar Hoovers tid benægtede dens eksistens og foretrak
et jage formodede kommunister(dvs alt til venstre for det yderste højre) men
det er sådan set off-topic - hvad spiritusforbuds i forbindelse med
bilkørsel naturligvis ikke er.)

Per V.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 22:44

vadmand wrote:

> Bare lige en indsparket note: Forbud mod nydelsesmidler er kun til
> gavn for organiseret kriminalitet.

....dén havde jeg lige glemt!

> Det eneste, der hjælper, er
> opdragelse

....ja...

> til fornuftig

....huh?

> og anvarlig brug.

....ansvarlig?

....personligt morer jeg mig bedst, når jeg er ædru...
Hans

Fra : vadmand

Dato : 14-10-03 23:27

> ...personligt morer jeg mig bedst, når jeg er ædru...
> --
O.K., bare du ikke missionerer.

Per V.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 23:38

vadmand wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse

> O.K., bare du ikke missionerer.

....lige over...
Hans

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-03 17:08

Hans Paulin wrote:
> ...Nordsøolie og Havskum smagte nu ikke så tosset...

Limfjords Porter, Newcastle Brown Ale og deslige ... hm, jeg stopper
nok aldrig .. :)
Til gengæld kører jeg så heller ingen steder når jeg har indtaget
den slags ..

> ...jeg synes, at der i Danmark lægges op til at drikke - via reklamer,
> vaner, forældres påvirkning m.m.m.m.

Naturligvis ... man gør alt for at fremme - især unges - forbrug af
alkoholiske drikke ..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 22:51

Hans Joergensen wrote:

> Limfjords Porter, Newcastle Brown Ale og deslige ... hm, jeg stopper
> nok aldrig .. :)

....ned med den fordømte sprit!

> man gør alt for at fremme - især unges - forbrug af
> alkoholiske drikke ..

....der er jo penge i l*****...
Hans

Fra : vadmand

Dato : 14-10-03 23:27

> ...ned med den fordømte sprit!

> ...der er jo penge i l*****...
> --
Og så smager det (noget af det) rigtig godt.

Per V.

Fra : Leif Neland

Dato : 14-10-03 22:23

> [...]
> det være sig alt fra bil til sæbekassebil eller fjernstyret bil.

"Seks gange er han blevet frakendt kørekortet for bestandig."

Det er forhåbentlig en journalistisk bøf. Man kan da ikke få et kørekort,
hvis man er frakendt kørekortet for bestandig?!?

Leif

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-10-03 07:04

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er forhåbentlig en journalistisk bøf. Man kan da ikke få et kørekort,
> hvis man er frakendt kørekortet for bestandig?!?

Nej han er vel fradømt retten til at erhverve sig et kørekort. Men stadig
noget underligt noget, det svarer til at de i USA idømmer folk 200 års
fængsel eller 4 gange livstid.
Fordelen ved 200 års fægsel er selvfølgelig at man kan eftergive vedkomne
1/3 af straffen for straffen

Man burde næsten kunne spærre folk inde på ubestemt tid hvis man afgører at
de udgør en fare for andre menneskers liv, og det må man da sige at vedkomne
spritbilist i allerhøjeste grad gør.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-10-03 09:23

I artiklen står der bl.a. : "Seks gange er han blevet frakendt kørekortet
for bestandig."

Hvordan kan det lige gå til? Har han mere end seks liv?

-Michael.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-10-03 09:32

"Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> skrev i en meddelelse
> I artiklen står der bl.a. : "Seks gange er han blevet frakendt kørekortet
> for bestandig."
>
> Hvordan kan det lige gå til? Har han mere end seks liv?

Nej, men der er jo ikke tale om dødsstraf...

Han har fået en døm, som frakendte ham kørerkortet for bestandigt.
Derpå er han kørt igen, stoppet igen, retten igen, og frakendt kørerkortet for
bestandigt - igen.

Dette er så sket seks gange...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-10-03 09:37

Morten Fruergaard wrote:
> "Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men der er jo ikke tale om dødsstraf...
>
> Han har fået en døm, som frakendte ham kørerkortet for bestandigt.

Nemlig en dom, men hvorfor genidømme ham den? Virker umiddelbart som tidsspilde.

> Derpå er han kørt igen, stoppet igen, retten igen, og frakendt kørerkortet for
> bestandigt - igen.
>
> Dette er så sket seks gange...

Det man kan undre sig over er at man ikke kan fratage nogen kørekortet mere end
een gang.

Faktisk burde han så også idømmes dagbøder for foragt for retten og
ordensmagten for han er jo ganske ligeglad.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-10-03 01:52

Hej Roberto Saldo

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Faktisk burde han så også idømmes dagbøder for foragt for retten og
> ordensmagten for han er jo ganske ligeglad.

Straffen/bøden skal bare langt højere op. Husarrest 1 mdr. med umiddelbar
afsoning med armbånd om benet -- forlader han hjemmet i samme foragt, kører
han i hvert fald ikke uden automatgear... ;-D

Jeg er DØDTRÆT af det danske retssystem... Det er en flok vatp*kke. Nogle
får åbenbart lov til også at oparbejde masser af bøder i restance, mens
andre (den lille hr. Jensen) skal ind og afsone første gang i såkaldt
forvandlingsstraf..... Vil man i Danmark frem skal man bare vedtage at blive
FULDTIDSkriminel.

Føj for et system... Hvordan skal vi opdrage vores børn til respekt for
Loven, når nogle får lov til at p*sse os op og ned af nakken?

God weekend til alle i NG.

Henrik, Slagelse

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-10-03 10:37

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> wrote in message
> Han har fået en døm, som frakendte ham kørerkortet for bestandigt.
> Derpå er han kørt igen, stoppet igen, retten igen, og frakendt kørerkortet
> [...]

Javist. Betyder det så, at han de sidste fem gange er kørt rundt uden
kørekort?

Og hvad er så straffen for at køre uden kørekort? Er det er frakendelse? Det
lyder lidt mærkeligt...

Hvad burde straffen så være for at køre uden kørekort? Konfiskering af
køretøj?

-Michael.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-10-03 11:28

"Michael Jørgensen" <ingen@ukendt.dk> skrev i en meddelelse
> Javist. Betyder det så, at han de sidste fem gange er kørt rundt uden
> kørekort?

Ja.

> Og hvad er så straffen for at køre uden kørekort?

Normalt en bøde..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-03 10:14

Michael Jørgensen wrote:
> I artiklen står der bl.a. : "Seks gange er han blevet frakendt kørekortet
> for bestandig."
> Hvordan kan det lige gå til? Har han mere end seks liv?

"The accused is sentenced to 55254 years of prison, or life!
whatever lasts longer" -- The Last Remake of Beau Geste (Hvem pukler
kamelerne for)

Det er muligt at det ikke helt er det rigtige antal år jeg har fat i
dér, har ikke set den film siden jeg var meget lille :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk