Reference fnidder
Fra : Max

Dato : 14-10-03 06:57

Hvorfor kan jeg tilgå 'var' som jeg gør i test(), selvom 'var'
er private?

public class TestRefObj
{
   private int var;

   public TestRefObj(int var)
   {
      this.var = var;
   }

   int test()
   {
      TestRefObj test = new TestRefObj(12);
      return test.var;
   }
}

--
Venlig hilsen /max

Fra : Lars Dam

Dato : 14-10-03 07:10

On Tue, 14 Oct 2003 07:56:45 +0200
Max <rotvel@mail.dk> wrote:

> Hvorfor kan jeg tilgå 'var' som jeg gør i test(), selvom 'var'
> er private?

du er inden for samme klasse scope.

> --
> Venlig hilsen /max

vh. ld

Fra : Max

Dato : 14-10-03 07:26

Lars Dam <larsdam@post2.tele.dk> wrote:

> du er inden for samme klasse scope.

Ja, men jeg havde en vag ide om at adgangskontrollen i sådant
et tilfælde lå på instansen af klassen. Det synes jeg
umiddelbart virker mest 'objektorienteret'.

--
Venlig hilsen /max

Fra : Christian Andersen

Dato : 14-10-03 07:48

Max wrote:

> Ja, men jeg havde en vag ide om at adgangskontrollen i sådant
> et tilfælde lå på instansen af klassen.

Det gør den også. Du har en instans af TestRefObj og metoden test er
medlem af den klasse.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Max

Dato : 14-10-03 08:15

Christian Andersen <zv856hm02@sneakemail.com> wrote:

> Det gør den også. Du har en instans af TestRefObj og metoden test er
> medlem af den klasse.

Arg, ja. Jeg skulle vist have drukket lidt mere kaffe inden jeg
kastede spørgsmålet på banen

--
Venlig hilsen /max

Fra : Peter Lind

Dato : 14-10-03 23:09

Max wrote:

> Arg, ja. Jeg skulle vist have drukket lidt mere kaffe inden jeg
> kastede spørgsmålet på banen

Det er helt ok - for selv hvis det var en anden instans af klassen, så ville
du stadig have adgang. Alle instanser af samme klasse har adgang til
hinandens private variabler.

Peter Lind

Fra : Max

Dato : 16-10-03 12:30

Peter Lind <peterlind@hotmail.com> wrote:

> Det er helt ok - for selv hvis det var en anden instans af klassen, så ville
> du stadig have adgang. Alle instanser af samme klasse har adgang til
> hinandens private variabler.

I det her tilfælde er det en gui klasse hvor det er muligt at
docke andre instanser af samme klasse (jeg bruger en
parent/children terminologi). I nogle aituationer er det
nødvendigt at tilgå en child klasses variabler/metoder fra
parent klassen - og det var det der forvirrede. Men tungen lige
i munden, så gik det alt sammen.

--
Venlig hilsen /max