Guidens kendskab til din redningsdækning.
Fra : J.B. Martin

Dato : 14-10-03 00:51

Nu er det vedtaget at medlemmerne af DSF skal være dækket af en forsikring,
og uanset om man mener at det er en god eller dårlig forsikring, eller om
den skal fjernes, ændres, gøres individuel eller andet, ville det være dumt
ikke at gøre brug af den i en krisesitiuation.

Men når det går galt, og en eftersøgning skal sættes i gang, er det
formentligt den person der skal eftersøges der bedst ved at han er dækket,
og er i besiddelse af de oplysninger der skal videregives til
forsikringsselskabet for at få udløst garantien.

Jeg tror ikke at der er ret mange dykkerorganisationer der har ligendende
forsikringsdækning, og de få 1.000'er danskere fylder ikke meget på
internationalt plan.

Så hvordan kan vi gøre de mennesker, der trods alt skal bestille redningen,
opmærksom på at vi er dækket i en nødsitiuation. Jeg tror ikke at det er nok
at man nøjes med at fortælle guide eller dykkercenter om forsikringen i
starten af turen. Han har et antal andre makkerpar at tage hensyn til, og
enten glemmer alt om forsikring efter ganske kort tid, eller ikke ved
hvordan den aktiveres.

Vi kan tage udgangspunkt i en scenario med lighed til virkeligheden: den
dykkerpar der blev reddet i Rødhavet efter at have drevet bort fra
Thiselgorm.

I bedste fald er der dykkere om bord fra dit eget klub, der ved at du er
dækket, og har telefonnummeret til forsikringsselskabets hot-line, men måske
er nødt til at spilde tid med at fremskaffe din DSF medlemsnr, evt. fra
forbundet i DK (bliv ikke væk udenfor kontortid).

I væreste fald er det kun dig og din makker på båden der kommer fra DK, og
ved at I er dækket. Det er et ringe trøst at vide at man er dækket mens man
driver rundt i Rødehavet, når man samtidigt ved at der ikke er en sjæl der
kigger efter forsikringsbeviset der ligger på køjen i din kahyt.

Er der nogen der har forslag til hvordan vi udbreder kendskabet til vores
forsikringsdækning til de guides og centre vi dykker med i udlandet, på en
måde der gør at det husker det i en krise, men uden at konstant give
påmindelser som en værre ulykkesvarsel.

- J.B. Martin Københavns Dykker Klub www.kbhdyk.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-10-03 19:30

"J.B. Martin" <noname21@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikringsdækning til de guides og centre vi dykker med i udlandet, på en
> måde der gør at det husker det i en krise, men uden at konstant give

De dykkercentre jeg har dykket med har for de flestes vedkommende orienteret
sig om dykkerens forsikringsforhold ( DAN eller andre ) før man dykker. Lige
netop situationen fra Det Røde Hav ville denne type forsikring have virket
på. Så vidt jeg er orienteret manglede myndighederne en sikkerhed på 10.000$
før de ville eftersøge. Udenrigsministeriet ville ikke stille denne garanti
og ville ikke modtage en check fra Søren /Marina Dykkercenter en lørdag
aften men forlangte kontanter ( hvordan får man så lige dem efter kl 16
eller i weekenden ).

Allan Hansen

Fra : J.B. Martin

Dato : 16-10-03 12:02

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote in message news:<bmk3n7$2c1v$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> og ville ikke modtage en check fra Søren /Marina Dykkercenter en lørdag
> aften men forlangte kontanter ( hvordan får man så lige dem efter kl 16

I min erindring, har ingen af de dykkercentre jeg har dykket med
spurgt til min forsikringer - men blot fraskrevet sig ansvaret for
uheld ved at kræve en underskrift på en erklæring om at man er ved god
helbred, er klar over at dykning er en farlig sportsgren og at man
selv påtager sig ansvaret for evt. uheld.

Ud over Rødehavet har jeg dykket i sydfrankrig, Mallorca, Cypern, Gran
Canaria, Madeira, og et par locationer til som jeg ikke lige kan huske
lige nu.
De har været (begrænset) interesseret i mit certifikat og niveau, men
ikke dækninger.

Hilsen,

- J.B.

Fra : Alan Olsen

Dato : 16-10-03 12:59

Mht DSF forsikringen.
Så for det første er det heller ikke min kop te.

Men på det netop afholdte rep-møde blev der orienteret om hvordan
forsikringen ville virke i praksis. Eks ved eftersøgning etc. rundt i
verden.

Forsikringsselskabet som tilbyder denne forsikring er medlem at et
verdensomspændende netværk af redningstjenester. Det er dem vi kan trække
på. Og det er det vi betaler for.

På bagsiden af vores medlemskort kommer det til at stå et tlf. nr. som vi,
hvis vi feks. i rødehavet mister en makker, skal vi rige til. De organiserer
derefter rekvireringen af helekoptere etc. Det skulle de kunne gøre inden
for få timer.

Mvh Alan

..

Fra : J.B. Martin

Dato : 16-10-03 21:18

Ideen bag forsikringen er god nok - men jeg har endnu ikke set de rigtige
forsikringsbetingelser, så jeg har lidt svært ved at tage et standpunkt -
blot mener jeg at den virker dyr i forhold til hvad jeg mener den relle
risiko er. Men jeg ved jo hellere ikke hvor tit der er DSF dykkere der
bliver ramt af dækningsberetiget uheld ude i den store udland. Min
fornemmelse er at det ikke er mange, men betydeligt flere end de normale 2-3
årlige dødsulykker.

Men læs lige min eksempel igennem en gang til: Du og din makker er de eneste
DSF dykkere ombord på skibet - I er drevet bort for en halv time siden.
Lige præcis hvem skal huske at I har kortet, og er dækket???

- J.B.

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-10-03 15:30

> [...]
> helbred, er klar over at dykning er en farlig sportsgren og at man
> selv påtager sig ansvaret for evt. uheld.

Jeg har nu aldrig skulle skrive under på at jeg selv påtog mig ansvaret for
uheld. Det ansvar har jeg helt gjort op med mig selv at jeg har og kunne
aldrig finde på at overlade ansvaret for dykning til f.eks en divemaster på
et dykkercenter. Men det er da rigtigt at der også er steder hvor man ikke
skal oplyse noget andet end at de vil se certifikat og/eller logbog.
Specielt Frankrig er den seneste år blevet restriktive med
bl.a.lægeundersøgelser. Reglerne, systemet og konsekvent at følge dem har
jeg aldrig fattet. Det sidste nye er at man kan bilde dem ind at
medlemskortet fra DSF som man får hver år med årstal på, indbefatter fornyet
certifikat og lægeundersøgelse. Endelig en anvendelse for dette plastik-kort

Allan Hansen

Fra : J.B. Martin

Dato : 16-10-03 21:54

Desværre har jeg ikke et eksemple af en af aftalerne tilgængeligt, selv om
jeg altid beholder kopier af de indgåede aftaler indtil de ikke længere er
gyldige.

Jeg har næsten hvert gang lagt mærke til paragraffer hvor centret fraskrev
sig ansvaret, hvilket har altid irriteret mig. Jeg er enig i at den største
ansvar for dykningens udførelse ligger hos mig, men jeg har også en
forventning til at overflade og standby mandskab udfører deres opgave på
forsvarligt vis, og at udvælgelse af dykkersted og information om samme
beror på guidens ekspertise.

Men ud over det, hvordan vil du foreslå at vi kan gøre centeret opmærksom på
at vi er dækket i tilfælde af uheld??

- J.B.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 16-10-03 15:56

On 16 Oct 2003 04:02:27 -0700
noname21@iname.com (J.B. Martin) wrote:

> [...]
> lige nu.
> De har været (begrænset) interesseret i mit certifikat og niveau, men

Du skriver Frankrig....hvis man dykker i Frankrig med en *betalt* guide, så
skal denne have en speciel "statsautorisation" (Brevet d'Etat d'Educateur
Sportif) med speciale i dykning. Ud over at man er sikker på at have en
kvalificeret dykkerguide/instruktør, så er man også denne guides *ansvar*
og *forsikring*. Et ansvar, som guiden/instruktørern ikke KAN fraskrive
sig, selv ikke hvis dykkeren underskriver en "waiver" el. lign.

Det er sandsynligvis derfor, at der ikke har været nogen særlig interrese i
dine personlige forsikringsforhold i sydfrankrig ;)

Hvis man dykker i en situation hvor man ikke *betaler*, såsom f.eks. i en
klub, så er situationen en lidt anden (jeg mener, at det er klubben som
helhed, der skal forsikre sig og instruktørerne -- der endvidere kan have
en anden uddannelse).

Såvidt jeg ved er det kun hvis man dykker "udenfor strukturer" (udenfor
dykkercentre og klubber) i Frankrig, at ens egen forsikring kommer på
banen.

--thomas

(der bor i Frankrig, og er forsikret gennem både AXA og
http://www.dive-master.net, "just in case...")

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 16-10-03 19:59

On Thu, 16 Oct 2003 20:22:36 +0200
"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote:

> "Thomas Heide Clausen" <T.Clausen@computer.org> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har rejst en del gange i Frankrig og benytter lejligheden til dyk når
> det byder sig. Jeg har nu aldrig dykket med en guide. Nogle gange har jeg
> været ude for at skulle dykke med en "instruktør" på første dyk, som
> regel på dybe dyk ( >30 m ).

Så du har dykket fra en båd eller i en eller anden anden "organiseret"
gruppe, hvor du formentlig har betalt for at deltage. Sådan en har, pr.
definition, en guide ;) -- en som den franske stat holder ansvarlig hvis
noget skulle gå galt. Kald ham "guide", "instruktør" eller "directeur de
plongee", om du vil -- betingelserne er stort set det samme.

> Når man ligesom har overstået det første dyk kan man
> opleve at blive "parret" med en makker man normalt ikke selv her hjemme
> ville vælge, men okey forholdne er også betydelig bedre i Middelhavet end
> iØresund ( temp, sigt og strøm ). Sidste gang jeg var i Frankrig oplevede
> jeg på 1.dyk at skulle starte med en sådan instruktør sammen med
> yderligere en anden dykker ( måske en elev ).

Endnu en fransk særhed: hvis du vil dykke i Frankrig så "skal" du have en
fransk "licens" og et fransk "niveau". Har du ikke det, så kan en der har
en BEES med speciale i dykning foretage en "on the spot" evaluering af dig.
Derfor er 1. dyk for ikke-franske-dykkere på et dykkercenter eller en båd
altid med en instruktør....

Det sker, at udenlandske PADI course directors dukker up, og bliver tvunget
på "evalueringsdyk"....til deres store utilfredshed ;)

> Instruktøren havde problemer med den anden
> så vi aftalte at jeg bare fortsatte selv, hvilket nok var det sikreste
> for mig. Ved et andet dykkercenter opgav jeg da jeg blev rodet ind i
> læge-erklæringer.

Jeps. Principielt skal man også have en lægeerklæring...fra en fransk læge,
der erklærer at man er fit til at dykke. Hvis du har været ved centre der
ikke har krævet at se en, så har de faktisk ikke overholdt reglerne....

--thomas

ps: det er i øvrigt også "forbudt" (som i: indskrevet i lov) at dykke med
et PPO2 > 1.6 -- ikke blot "frarådet"....interessant, ikke?

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 16-10-03 23:22

On Thu, 16 Oct 2003 23:11:10 +0200
"J.B. Martin" <noname21@iname.com> wrote:

> Nu var Frankrig kun et af det steder jeg har dykket, og det jeg skrev var
> blot mine oplivelser som var helt i modsætning til Allan Hansens.

Det er jeg helt med på ;) Jeg forsøgte blot på at bidrage med "hvordan
gøres der andre steder" ifm forsikringer.

> Min pointe er at hvis vi har en forsikring der dækker eftersøgning, er vi
> nødt til at sørge for at centeret/guiden kender til dækningen, og kan
> foretage kontakten på vores vegne hvis vi skulle blive væk.
>
> Men hvordan??

Jeg gør det simpelt. Jeg har lavet et A5 stykke papir med
"forsikrings-highlights", incl. telefonnumre og de store linier af hvad
forsikringen dækker, og naturligvis mit navn i store typer -- i stil med
flg:

Forsikringsselskab Dækningsområder Telefonnumre
FooBar Insurance Recompression +XX xxx xxx xxx
Research and recovery
Out Of Beer emergencies

BarBar Insurance ..... ....

Lamineret, i et passende sprog afh. af hvor jeg dykker, og så stikker jeg
guiden/bådføreren/instruktøren det "just in case". Om han/hun så husker det
i et nødstilfælde, ja det er jo ikke til at vide....

Jeg har kun oplevet enten "Fint, OK, jeg lægger det her ved VHFen" eller
"Ok, men det er ikke nødvendigt, alt det er dækket af vores forsikring
allerede, men lad mig alligevel holde fast i det mens du dykker"

--thomas

Fra : slet I4OM6

Dato : 17-10-03 15:11

--
Hej JB
Lige et par hurtige kommentarer =>
1)det utrolig dejligt at se at ulykken fra sidste år ikke bare er
glemt fortid - det betyder meget for mig
2) der er tonsvis af pro&cons i denne debat, og jeg kan kun
bidrage med hvad jeg selv gør: Først og fremmest har jeg altid en
2-3 laminerede kopier med, med alle de oplysninger der skal gøre
en guide istand til at kontakte de relevante myndigheder/
forsikringsselskbaer /skulle/ uheldet være ude. Og dernæst dykker
jeg kun hos shops eller centre jeg føler, jeg kan have tillid til
dvs før jeg signer op for at dykke med dem, så ser jeg hvordan de
reagere på mine medbragte nødinformationer. GIver de indtryk af at
være ligeglade, så finder jeg et andet center.
Det er ikke en bulletproof måde at håndtere det på, fordi den
klart er baseret på min persolige vurdering af hvem der er 'siker
at dykke med.

Hilsen Bubblez
"...Minds are like parachutes - they work best open..."

Fra : J.B. Martin

Dato : 06-11-03 00:03

Hej Bubblez,

Man husker først og fremest de uheld og tæt på ulykker du selv og dine
bekendte har været berørt af.
Derefter de uheld der har fået meget opmærksomhed (skulle til at skrive
dramatiske udheld, men der er drama i er alle uheld).
Endeligt er det de uheld hvor der har været udført meget uansvarligt eller
grænseoverskridende dykning som også huskes.

Uheldet ved Thiselgorm har været brugt som eksempel af DSF da der skulle
beskrives hvilken dækninger den nye forsikring ville have, så det er ikke
unaturligt at ligger frisk i hukommelsen. Men det er også en scenarie som
man selv kan forestille sig selv i - også ved dykning i Danmark.

Jeg har haft en speciel anledning til mindes uheldet, og tage beslutninger
med grundlag i de beskrivelser af uheldet som jeg har læst.

Sidste efterår var jeg i Rødehavet med over 20 af mine klubkammarater, hvor
vi bl.a. dykkede ved Brother Ils.
På et dyk ved Little Brother startede vi dykket i den modsatte ende af den
aflange ø fra hvor skibet var opankret.
Der var en del modgående strøm, og det varede ikke længe før min makker blev
forpustet, og havde brugt en stor del af sin luft. Vi forlod resten af
gruppen (som ikke havde en guide), søgte op fra de 30m til lavere vande, og
holdt op med at kæmpe mod strømmen. Da vi nåede op til under 10m var vi
blevet ført til et område i læ for øen, hvor der var lidt mindre strøm lige
ved siden af revet. Selv om der var relativt ro der hvor vi var, kunne vi
se at selv om strømmen førte udfra øen og væk fra skibet, så løb bølgerne op
mod øen, over revets top, og var i en størrelse som gjode at vi ikke ønskede
at forsøge at kravle op på revet.

Og det var der jeg kom i tanke om de to dykkere der drev væk fra Thiselgorm,
og besluttede at jeg ikke ville gå i overfladen uden at have et fysik
kontakt med revet. Lidt af en dilemma når vi ikke kunne svømme op på revet.
Det løste sig da vi opdagede et ubrugt fortøjrings tov, som vi fulgte væk
fra revet indtil vi nåede øjet på tovet. Her var strømmen noget stærkere, og
det var meget besværligt at tvinge tovet i overfladen, og endnu sværere at
holde den ved overfladen. Da vi kom dertil kunne jeg se at vi ikke ville
være synlig fra skibet, og besluttede mig for at vi under ingen
omstændigheder ville slippe tovet, så hellere tage chancen med bølgerne.

Jeg havde en overflade bøje i lommen, og forsøgte at puste den op, men i
forsøget kunne jeg ikke holde tovets ende i overfladen, så det blev til en
kamp med at holde fast i line, bøje, og automaten som jeg var nødt til at
trække vejret i. Bøjen nåede ikke at blive pustet mere end halvt op (siden
har jeg købt et dekobøje).

Heldigvis var vi på andet hold af tre hold, og der var en stående aftale om
at gummibådene ville vente ved udgangspunktet i fem minutter efter vi var
gået i vandet. Så selv om vores dyk varede et lille kvarter var der
alligevel ikke en, men to taxi ventende - vi opdagede dem ikke umiddelbart
fordi de var drevet lidt væk fra øen, mens vores opmærksomhed var rettet mod
skibet. Grunden til at de ikke opdagede os med det samme var at de sad og
snakkede sammen mens de ventede.

Hvis ikke de både havde været der, tror jeg at vi ville have fundet en eller
anden måde at binde os fast til fortøjringstovet, og ville have ventet der
indtil vi var savnet. Og vi ville fortsat have muligheden for at forsøge at
svømme den anden vej rundt om øen med vores resterende luft, i håb om at der
var mindre strøm på den side, for at tilsidst søge op på revet.

Men episoden fra Thiselgorm lå i tankerne fra det øjeblik at der kom ro på,
og påvirkede stærkt mine beslutninger.

Hvad er grunden til at det betyder så meget for dig at ulykken fra sidste år
ikke er glemt? Var du en af de to dykkere, eller en af deres venner?

Hilsen,

- J.B.