VRAM i Beige G3
Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-01 12:15

Hejsa

Beige G3/233DT er vel ikke på noget tidspunkt leveret med kun 1 Mb VRAM,
vel?

Både Systemprofiler og TattleTech fortæller at der kun er 1 Mb i den, og
den kan også kun vise 256 farver i 1024*768.

Maskinen har det desuden med at vise et lidt alternativt skærmbillede, i
"sjove" farver og et par sorte streger der følger musen, indtil man
resetter PRAM.

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-04-01 14:15

Hej Martin

Nej, alle G3/233 og G3/266 modeller blev leveret med 2mb VRAM installeret.
Og den kan kun opgraderes til 6mb VRAM med det grafikkort - ATI Mach64, - de
blev leveret med.

Det kunne tyde på, at der er noget galt med VRAM'en, siden du får de streger
osv. Svjh. sidder den 2mb blok i en special slot, der ikke kan bruges af
andre typer, så det er såkaldt 'service replacement RAM', du skal have fat
i.

Der kan jo selvfølgelig også være det, at PRAM batteriet er ved at gå død,
siden du skal resette PRAM så tit. Prøv at checke spændingen på batteriet.
Jeg har ladet mig fortælle, at hvis den er under 0.6-0,7v, så bør den
skiftes.

mvh. Erik Richard

Martin Edlich wrote:

> [...]
>
> Maskinen har det desuden med at vise et lidt alternativt skærmbillede, i
> "sjove" farver og et par sorte streger der følger musen, indtil man

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-01 13:26

In article <3AD458DA.444147EB@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> andre typer, så det er såkaldt 'service replacement RAM', du skal have fat

De 2 Mb VRAM er loddet på bundkortet, det er VRAM-opgraderingen der
sidder i en 144-pins SO-DIMM slot.

Det er netop det at de er loddet på bundkortet der får mig til at
overveje at kassere maskinen.

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 11-04-01 16:11

In article <newsspam2-D94227.14260311042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> De 2 Mb VRAM er loddet på bundkortet, det er VRAM-opgraderingen der
> sidder i en 144-pins SO-DIMM slot.
>
> Det er netop det at de er loddet på bundkortet der får mig til at
> overveje at kassere maskinen.

Har samme problem med min G3/233. Den blev leveret med 2 MB, og TechTool
Pro 3 siger at noget af den ikke virker. Sandt nok - har en del striber
på skærmen. Men hvis den nu lige kunne holde indtil der kom MP maskiner
som er til at betale og 17" LCD, såeh...

//Peter Gersmann

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-01 17:28

In article
<moof.immerfreundlich-5B63E4.17112711042001@tnews.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Har samme problem med min G3/233. Den blev leveret med 2 MB, og TechTool
> Pro 3 siger at noget af den ikke virker. Sandt nok - har en del striber
> på skærmen.

Hvor meget VRAM siger systemprofiler din G3'er har?

Hvor længe har du forresten haft det problem (bare så jeg nogenlunde kan
skønne om den skal kasseres med det samme)?

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Peter Gersmann

Dato : 11-04-01 18:07

In article <newsspam2-2534B4.18273711042001@tnews.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> wrote:

> Hvor meget VRAM siger systemprofiler din G3'er har?

Min Systemprofiler (Mac OS 8.5.0) siger kun kort leverandør og chip på
kortet. Der står intet om VRAM mængden men den er på 2 MB.

> Hvor længe har du forresten haft det problem (bare så jeg nogenlunde kan
> skønne om den skal kasseres med det samme)?

Årh - i et par måneder. Det kommer ca. på hver anden start. Hvis det
ikke er for slemt, så bruger jeg den bare. Så giv den en chance, spar op
og kryds fingre for at der kommer insanely great computere. Selv går jeg
efter en 17" LCD nu jeg er ved det - når de kommer under 10.000,- så
giver det mening. En 19" CRT er ikke just smuk at have stående.

//Peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-01 18:48

In article
<moof.immerfreundlich-8528EB.19063311042001@tnews.inet.tele.dk>,
Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Min Systemprofiler (Mac OS 8.5.0) siger kun kort leverandør og chip på
> kortet. Der står intet om VRAM mængden men den er på 2 MB.

Du har ikke tilfældigvis TattleTech liggende?
Jeg ville meget gerne vide om den også fortæller dig at du kun har 1 Mb
VRAM.

> Årh - i et par måneder. Det kommer ca. på hver anden start. Hvis det
> ikke er for slemt, så bruger jeg den bare.

Du har ikke prøvet at resette PRAM når problemet opstår?

> Så giv den en chance, spar op og kryds fingre for at der kommer
> insanely great computere.

Hæ, det er sgu ikke min egen - den residerer på arbejdet. Insanely great
computere mener jeg allerede eksisterer - bare ikke i min prisklasse.

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-01 05:18

Hej Martin

OK, jeg har kun et skematisk billede/tegning. På den så det ud som en 'slags'
slot...

Men hvis det er loddet på, så _kan_ det være en 'kold' lodning. Har du prøvet med
et måleinstrument, hvor evt. strømkredsen til RAM-blokken svigter? - Så kunne det
måske være umagen værd at gå alle lodninger efter.

Og desuden, når det er loddet på, vil det også kunne afloddes og en ny monteres
istedet for, og jeg vil tro, det godt kan betale sig at få det gjort, men det
kræver, at den sendes til specialværksted.

Prøv evt. at ringe til Apple Danmark og snak med deres tekniske afdeling om det,
og i givet fald, ca. hvor meget det vil koste, og hvor den skal afleveres.

mvh. Erik Richard

PS. hvis den skal 'smides ud', så vil jeg da godt betale portoen for den -)

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-04-01 11:11

In article <3AD52C4B.629465F1@mail1.stofanet.dk>,

> OK, jeg har kun et skematisk billede/tegning. På den så det ud som en 'slags'
> slot...

Så er det VRAM udvidelses slot'en du har kigget på.

> [...]
> ny monteres istedet for, og jeg vil tro, det godt kan betale sig at
> få det gjort, men det kræver, at den sendes til specialværksted.

Den slags kan slet ikke svare sig på så gammel en maskine. Desuden
skifter vi sandsynligvis snart til PC, og vi har reserve maskiner nok så
vi kommer sandsynligvis ikke til at savne den.

> Prøv evt. at ringe til Apple Danmark og snak med deres tekniske
> afdeling om det, og i givet fald, ca. hvor meget det vil koste, og
> hvor den skal afleveres.

Apple reparerer ikke bundkort, man kan få (købe) et ombytningsbundkort,
hvor man sparer lidt på at sende det gamle ind.

> PS. hvis den skal 'smides ud', så vil jeg da godt betale portoen for den -)

Jeg overvejer at stille den op med en brænder på, det må den vel kunne
bruges til.

--
MVH
Martin Edlich (7)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-04-01 14:04

> Den slags kan slet ikke svare sig på så gammel en maskine. Desuden
> skifter vi sandsynligvis snart til PC, og vi har reserve maskiner nok så
> vi kommer sandsynligvis ikke til at savne den.

dag 11, 10, 9?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-04-01 22:04

I artiklen <newsspam2-D08FAA.19474611042001@tnews.inet.tele.dk> , Martin
Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> skrev:

> Hæ, det er sgu ikke min egen - den residerer på arbejdet. Insanely great
> computere mener jeg allerede eksisterer - bare ikke i min prisklasse.

Hvorfor ikke bare sætte et PCI-grafikkort i? Det må da være bedre økonomisk
end at kassere en nogenlunde kurant maskine.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-01 22:19

In article <ME3B6.496$4%2.13795@news.get2net.dk>,
"Niels Jørgen Kruse" <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare sætte et PCI-grafikkort i? Det må da være bedre økonomisk
> end at kassere en nogenlunde kurant maskine.

Der er ikke penge i at bruge en maskine med et delvist defekt bundkort i
driften.

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 22:44

> Der er ikke penge i at bruge en maskine med et delvist defekt bundkort i
> driften.

Server?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-01 22:58

In article <1erq4kk.akc9xwe7egbfN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Server?

Spørger du om det er en server, eller mener du at den kan bruges som
server (neeej, det mener du nok ikke)?

Nå men:

Det er ikke en server.

Vi har nok servere, og jeg har ikke lyst til at bruge den som server.

--
MVH
Martin Edlich (8)

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-04-01 23:44

> Spørger du om det er en server, eller mener du at den kan bruges som
> server (neeej, det mener du nok ikke)?

Jo, faktisk om den ikke kunne bruges som server. Ud over at det er en
mac, så er den vel god nok til formålet.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-04-01 00:08

In article <1erq78f.1qsg9ra1p574owN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Jo, faktisk om den ikke kunne bruges som server. Ud over at det er en
> mac, så er den vel god nok til formålet.

Vi har adskillige Mac'er stående som servere, men jeg kan ikke rigtig
forliges med tanken om at sætte en maskine med dårlig/defekt elektronik
op som server.

--
MVH
Martin Edlich (8)