Hvad er et normalt dækslid på en "almindel~
Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 19:27

Min mazda 626 (st.cat fra 1990) trænger snart til nye sutter igen. Men
hvor langt kan man forvente sådan nogle skal holde ?
Jeg kører vist på 185/70R14

Spørgsmålet er afledt af at jeg har fået skiftet 2 dæk for godt et år
siden, men kan ikke se om det var de forreste eller bagerste.

De forreste var ihvertfald nye for ca. 70000km siden, men både for og
bag er tæt på at være slidt op så jeg antager at det er de forreste jeg
har fået skiftet en gang. Dvs jeg kun har kørt ~35000km på et fordæk...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Unlimited

Dato : 13-10-03 19:54

På min escort, kom der nye dæk på hele vejen rundt for 1½ md siden..
Og jeg har kørt ca. 1500 km og har vel "brugt" 1/3 del af dækket nu... Så
mine dæk er der 4500 km i.. MAX.. Bagdækkene er stadig som nye :)

Mvh Flemming

Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 20:56

> [...]
> Og jeg har kørt ca. 1500 km og har vel "brugt" 1/3 del af dækket
> nu... Så mine dæk er der 4500 km i.. MAX.. Bagdækkene er stadig som

Det vil du vel heller ikke kalde et normalt slid ....

/A

Fra : Nille

Dato : 14-10-03 10:38

"Unlimited" <-unlimited-@klub-striben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og jeg har kørt ca. 1500 km og har vel "brugt" 1/3 del af dækket nu... Så
> mine dæk er der 4500 km i.. MAX.. Bagdækkene er stadig som nye :)

Hej Flemming Brian...

Håber ikke du slider dine dæk på de veje, hvor vi andre kører..??
Det lyder risikabelt....for os!

N.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 14-10-03 21:24

"Nille" <xx@xx.dk> skrev i en meddelelse

> Håber ikke du slider dine dæk på de veje, hvor vi andre kører..??

Hej Nille. Håber ikke du er sådan en tudemarie hvor vi andre opholder os?

> Det lyder risikabelt....for os!

Det lyder ynkeligt...

-M

Fra : Nille

Dato : 15-10-03 11:35

!

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-10-03 19:57

> De forreste var ihvertfald nye for ca. 70000km siden, men både for og
> bag er tæt på at være slidt op så jeg antager at det er de forreste jeg
> har fået skiftet en gang. Dvs jeg kun har kørt ~35000km på et fordæk...

Jeg kører på på 175/65R 14 og har kørt 70 000 på 5½ år - jeg har byttet
rundt på for og bag ved sommer/vinterhjulsskift - de 70 000 er hvad
sommerhjulene har kørt. De to af dækkene nærmer sig 3 mm profil, og de andre
to har omkring 4 mm.
Alle 4 bliver skiftet til foråreet når sommerhjulene atter skal på.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-10-03 21:00

"anders majland" <see@sig.now> skrev i en meddelelse
> Min mazda 626 (st.cat fra 1990) trænger snart til nye sutter igen. Men
> hvor langt kan man forvente sådan nogle skal holde ?
> Jeg kører vist på 185/70R14

Jeg har kørt 40,000 km på Uniroyal RainTyre med samme dimensioner som
dine. - Jeg forventer at de minimum kan holde til 60,000 km. De er _meget_
mønster på endnu.

Bilen er en 1988 Ford Sierra.

-M

Fra : Niels Skaaning

Dato : 13-10-03 21:29

> [...]
>
> Jeg har kørt 40,000 km på Uniroyal RainTyre med samme dimensioner som
> dine. - Jeg forventer at de minimum kan holde til 60,000 km. De er _meget_

Sådan en 1,6'er har vel heller ikke større problemer med at holde hus med
dækkene ;).

NS

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-10-03 22:16

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sådan en 1,6'er har vel heller ikke større problemer med at holde hus med
> dækkene ;).

Nej, ikke særligt :)

http://home1.stofanet.dk/mlorenzen/Sierra%201,6%20-%20trackday%2006.09.03.jpg

-M

Fra : Niels Skaaning

Dato : 13-10-03 22:29

> "Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, ikke særligt :)

http://home1.stofanet.dk/mlorenzen/Sierra%201,6%20-%20trackday%2006.09.03.jp

Det var da en slem gang olierøg der kommer ud af din udstødning. Burde du
ikke få en mekniker til at gøre noget ved det voldsomme olieforbrug :).

NS

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 13-10-03 22:29

> Det var da en slem gang olierøg der kommer ud af din udstødning. Burde du
> ikke få en mekniker til at gøre noget ved det voldsomme olieforbrug :).

Hehehe, jeg kan dog afkræfte rygtet om at det skulle være olie :)

-M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-10-03 18:00

Morten Lorenzen wrote:

http://home1.stofanet.dk/mlorenzen/Sierra%201,6%20-%20trackday%2006.09.03.jpg

He he, skulle du ikke se at få ordnet de olietyve ?
)

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 14-10-03 19:01

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMhansen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f8c2b8f$0$94885$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> He he, skulle du ikke se at få ordnet de olietyve ?
> )

Jo da, men i stedet brugte jeg pengene på udstødning i begge sider, som du
nok kan se :)

-M

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-10-03 19:31

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzen@yahoo.dk> skrev :

>Jo da, men i stedet brugte jeg pengene på udstødning i begge sider, som du
>nok kan se :)

Men stadig ingen hvide spejle ;)

(Jeg skal til Vejle i næste uge igen, så det er nu du skal slå til
Morten ....)
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 14-10-03 19:58

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Men stadig ingen hvide spejle ;)

Korrekt :)

> (Jeg skal til Vejle i næste uge igen, så det er nu du skal slå til
> Morten ....)

Desværre, er ved at spare sammen til en Cosworth...

-M

Fra : Thomas Jensen

Dato : 13-10-03 21:21

Hej!

Jeg fik skiftet dæk på min 206'er i juni måned. De havde holdt 32000 km.
(Conti Premium Contact 195/55H15). Fordækkene var slidt ned, men bagdæk
kunne godt holde 20000 mere vil jeg tro, men de var rimeligt møre til trods
for at de kun var 1½ år gamle (fabriksdæk).

Næste gang jeg skal skifte regner jeg med at sætte bagdæk om foran og købe
nye bagdæk - det skulle være det mest sikre ifølge fagmænd.

-Thomas

Fra : claus b. p.

Dato : 13-10-03 22:29

> De forreste var ihvertfald nye for ca. 70000km siden, men både for og
> bag er tæt på at være slidt op så jeg antager at det er de forreste jeg
> har fået skiftet en gang. Dvs jeg kun har kørt ~35000km på et fordæk...

Lyder meget normalt for en forhjulstrækker. Min erfaring er at bagskubbere
holder længere på dækkene sammenlagt. Men der er meget forskel på
forskellige biltyper, og hvor slidt de er i hjulophæng støddæmpere mv.

/Claus

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 06:14

> Men der er meget
> forskel på forskellige biltyper, og hvor slidt de er i hjulophæng
> støddæmpere mv.

Hmm det var nok en god pointe - En bil med 320.000km på klokken er
selvfølgelig ved at være "kørt til"

Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-10-03 08:03

Hej Anders

> De forreste var ihvertfald nye for ca. 70000km siden, men både for og
> bag er tæt på at være slidt op så jeg antager at det er de forreste jeg
> har fået skiftet en gang. Dvs jeg kun har kørt ~35000km på et fordæk...

Du skal regne med ca. 40.000 for et sæt, hvis du vel at mærke bytter rundt
mellem for- og bagdæk. Jeg plejer at bytte rundt, så dækkene for en
(sommer)seson foran og en bagpå og så... Husk i den forbindelse at dækkene
ikke må bytte side. D.v.s. de skal køre i samme side hele deres levetid.

M.v.h.

Peter

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 12:14

> Husk i den
> forbindelse at dækkene ikke må bytte side. D.v.s. de skal køre i
> samme side hele deres levetid.

De kan vel godt bytte side - Så skal de bare også bare lige bytte
fælge.. Med det lidt skæve slid jeg har opserveret var det måske den
rigtige løsning for at få dem slidt helt ned - altså jævnt på tværs af
trædefladen.

Men mon ikke det også er på tide med en 4-hjulsudmåling ved næste
dækskifte

Fra : Thomas H.

Dato : 14-10-03 09:20

> [...]
> bag er tæt på at være slidt op så jeg antager at det er de forreste jeg
> har fået skiftet en gang. Dvs jeg kun har kørt ~35000km på et fordæk...

Jeg kører ca. et år (30.000 km) på et sæt dæk, det koster at køre "friskt"

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-10-03 09:30

Thomas H. wrote:
> "anders majland" <see@sig.now> skrev i en meddelelse

> Jeg kører ca. et år (30.000 km) på et sæt dæk, det koster at køre "friskt"

Du kunne jo osse bare købe ordentlige dæk :)

De der F1-dæk er penge ud af vinduet hvis man kører lidt mere end 5000 ialt til
og fra grillsnadsken.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."