Afklippet græs
Fra : Hjorth

Dato : 13-10-03 18:48

Når jeg slår græs med min rotorklipper med
opsamlerboks, får jeg selvfølgelig meget
græsafklip.
Hvad kan man gøre ved det udover at samle det
i sorte affaldssække og køre det på lossepladsen.

Er det bedre med en rotor bioklipper, hvor græsset
bliver liggende på græsplænen

I sommer har jeg samlet græsset i min åbne kompost,
men det sjapper sammen til en klistret og ildelugtende
masse.
Jeg har også smidt noget ved rødderne af en hæk for
at undgå ukrudt.

Er der bedre ideer?

Hilsen Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-10-03 19:50

On Mon, 13 Oct 2003 19:48:24 +0200, "Hjorth" <j.hjorth@stofanet.dk>
wrote:

>Når jeg slår græs med min rotorklipper med
>opsamlerboks, får jeg selvfølgelig meget
>græsafklip.
>Hvad kan man gøre ved det udover at samle det
>i sorte affaldssække og køre det på lossepladsen.

At køre det væk er en dårlig vane.... efter min ringe mening

>Er det bedre med en rotor bioklipper, hvor græsset
>bliver liggende på græsplænen

Det vil jeg påstå, men det er lige så meget pga. dovenskab - så skal man
jo ikke rende og tømme opsamleren hele tiden.

>I sommer har jeg samlet græsset i min åbne kompost,
>men det sjapper sammen til en klistret og ildelugtende
>masse.

Det hjælper hvis det bliver blandet med grovere affald. Men det er ikke
helt nemt at kompostere afklippet græs.

>Jeg har også smidt noget ved rødderne af en hæk for
>at undgå ukrudt.
>
>Er der bedre ideer?

Jeg har set det brugt omkring gulerødderne i køkkenhaven - det skulle
hjælpe til med at holde gulerodsfluerne væk. Også omkring kålplanter kan
det bruges.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 13-10-03 20:31

wrote:

>Er det bedre med en rotor bioklipper, hvor græsset
>bliver liggende på græsplænen

Vi slår græsset 1-2 gange om ugen med vores bioklipper - og jeg
spekulerer aldrig over græsafklip. Den smule, der kan ses lige efter,
forsvinder ganske hurtigt ned i plænen - og bliver sikkert til dejlig
muld.

>Jeg har også smidt noget ved rødderne af en hæk for
>at undgå ukrudt.
>
>Er der bedre ideer?

Isabella Smith anbefaler et sted i sin bog "Havefryd" at dække jorden
imellem grønsagsrækkerne med det dels for at dække for ukrudt - og
dernæst som jordforbedring. Men jeg må tilstå, at jeg ikke har prøvet
selv. Vi har jo bioklipper

Hjertelig efterårshilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-10-03 20:38

Hjorth <j.hjorth@stofanet.dk> skrev i en
> [...]
> men det sjapper sammen til en klistret og ildelugtende
> masse.
> Jeg har også smidt noget ved rødderne af en hæk for

Smide guld væk, du må være bims. Når det har ligget længe i en dynge og
brændt sammen, kan der ikke være spiredygtige græsfrø i. Det lyder ikke til
at du har køkkenhave, ellers kunne du have gravet det ned der, men så giv
stauderne det, eller hvorsomhelst. Men at køre det væk er tosset. Du kan få
det til at brænde hurtigere og mere effektivt sammen ved at give dyngen lidt
kunstgødning og kalk engangimellem.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels

Dato : 13-10-03 21:59

Hejsa.

Jeg postede dette link for et par uger siden ang. græsafklip. Prøv det.

http://www.tipking.com/Tips/publish/tip_338.shtml

Mvh. Niels

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-10-03 10:02

Hjorth wrote:
> Når jeg slår græs med min rotorklipper med
> opsamlerboks, får jeg selvfølgelig meget
> græsafklip.

Det kender vi alle. Og hvad gør man så lige med det? Jeg har været nogle
løsninger igennem i de sidste 10-15 år.

> Hvad kan man gøre ved det udover at samle det
> i sorte affaldssække og køre det på lossepladsen.

Hver gang du fjerner organisk materiale fra haven, skal det erstattes af
dyrt indkøbt gødning. Har prøvet det et enkelt år, men min indbyggede
kræmmer syntes ikke om det.

> Er det bedre med en rotor bioklipper, hvor græsset
> bliver liggende på græsplænen

Kan man leve med det grå udseende efter klipning, er der ingen tvivl om
at græsset har bedst af at afklippet bliver på/i plænen.

> I sommer har jeg samlet græsset i min åbne kompost,
> men det sjapper sammen til en klistret og ildelugtende
> masse.

Det har jeg også prøvet nogle år. Det virker faktisk ok, hvis
kompostbunken er stor nok. Græsset må kun lægges i et lag på få cm, og
haven skal producere tilstrækkeligt groft affald til at skabe den
nødvendige luft mellem lagene.

> Jeg har også smidt noget ved rødderne af en hæk for
> at undgå ukrudt.

Det har jeg også benyttet mig af i nogle år. Det fungerede faktisk
udmærket. Afklippet blev lagt i bunden af tjørnehækken ind til naboen og
fordelt lidt med en rive. Det var dejligt nemt og hjalp fint med at
holde ukrudtet i ave. Desværre viste det sig, at det også var en
udmærket udklækningsanstalt for nøgensnegle. De ligefrem vrimlede ud af
hækken :(

> Er der bedre ideer?

Den metode jeg har brugt det sidste par år ser ud til at fungere.
Afklippet har fået sit eget hjørne. Der tilføres kun græsafklip. Med
passende mellemrum 4-6 uger tilføres lidt kvælstof (fra den lokale
landmand) og bunken vendes med en greb. I tørre perioder får den en tur
med haveslangen. Bunken skal ikke være våd, men altid fugtig. Den skal
'brænde sammen', det skal 'ryge' fra den når den vendes. Sidst på
vinteren og inden foråret rigtigt sætter ind fordeles bunken mellem
stauderne og arbejdes let ned i jorden ifbm. forårsarbejdet. Evt.
overskud fordeles i køkkenhaven.

Det er først andet år jeg afprøver ovenstående, men det ser ud til at
virke. Stauderne ser ud til at have nydt behandlingen :)

Prisen for ovenstående er selvfølgelig at græsset skal have tilført
næring i løbet af sommeren. Energien skal jo komme et sted fra :(

Carsten,
der måske overvejer at invistre i en bioklipper.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-10-03 15:43

> Kan man leve med det grå udseende efter klipning, er der ingen tvivl om
> at græsset har bedst af at afklippet bliver på/i plænen.

En bioklipper efterlader ikke et gråt udseende - medmindre du altså slår den
når den er alt for lang. En til to gange om ugen passer fint til en
bioklipper, og så ser plænen altid fornuftig ud.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-10-03 18:41

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid> skrev
> Prisen for ovenstående er selvfølgelig at græsset skal have tilført
> næring i løbet af sommeren. Energien skal jo komme et sted fra :(

Energien kommer fra Solen, det er kun lidt næringsstoffer der skal til.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen