hvilken olie?
Fra : Arnold

Dato : 13-10-03 14:07

Hej!
Hvilken olie (slags og viskositet) er bedst til min nyerhvervede passat fra
89'?
Det er en 1,6 benzin.
Jeg syntes den "tikker" når jeg starter den om morgenen, men den holder da
op med det efter en stund.
Er der et bestemt mærke som er bedst?
på forhånd tak!

Fra : Rene´

Dato : 13-10-03 16:11

en 5w40 er super til din bil

Fra : Henrik B.

Dato : 13-10-03 18:04

Arnold wrote:
[...]

5W-40 som René nævner, eller evt. en 0W-40. Under alle omstændigheder en god
fuldsyntetisk olie. Kan typisk købes billigt i Bilka.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 19:10

> [...]
> Det er en 1,6 benzin.
> Jeg syntes den "tikker" når jeg starter den om morgenen, men den holder da

Jeg hælder selv til Mobil eller Shell, men andre olier er også gode, bare
du holder dig fra de billigste tror jeg ikke du for problem med smøreevnen.

For at sikre dig at din olie kan holde kvaliteteten i hele "stintet" skal du
sikre dig at den overholder den VW norm der gælder for din bil.
Jeg tror det er VW 500.00 for en 1,6 passat fra 89, men det kan også være
500.01 eller 500.02 det kan du se i instruktionsbogen.
Så er du sikker på at olien overholder nogle krav som VW har sat til den med
hensyn til viskositet og holdbarhed.
VW angivelserne står på oliedunken, står der ikke nogen VW norm kan du ikke
roligt regne med at den ikke overholde normen for VW.
Der kunne f.eks stå VW 500.00 / 505.00. Som er hhv. bensin og diesel.

Jeg hælder kun olie med den rigtige norm på begge mine VW'ere.
Det bliver det ikke nødvendigvis dyrere af, jeg køber altid tilbuds olie i
Bilka, f.eks har jeg lige købt 4L Shell Helix 10W40 til diesel slideren kr
149,-

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk