Hvad betyder "tomme kalorier"?
Fra : Jakob Munck

Dato : 13-10-03 10:41

Jeg ved at ovennævnte begreb - efter nogens mening - er helt misforstået.
Men fakta er jo, at det bruges temmelig meget i forbindelse med kost og
vægttab. Derfor vil jeg godt høre, hvad der ligger i dette begreb. Hvad
menes med at kalorierne er "tomme"?

Betyder det, som jeg tror, at de ikke hænger sammen med nødvendige vitaminer
og næringsstoffer? At man altså får energi af at spise disse kalorier, men
at man alligevel bliver fejlernæret, og dermed usund?

v.h.
Jakob

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-10-03 14:36

> [...]
> Men fakta er jo, at det bruges temmelig meget i forbindelse med kost og
> vægttab. Derfor vil jeg godt høre, hvad der ligger i dette begreb. Hvad

At du får kalorier uden at få andre næringstoffer. Det kan være salte,
vitaminer, meniraler, sporstoffer - kært barn har mange navne
Oftes er det sukker, der omtales som tomme kalorier, men det kan også være
sodavand og andre kunstige madvarer, der altså ikke indeholder nogen
næringsværdi, men udelukkende kalorier.

Når det moderne menneske ikke skal bruge mere end måske max. 2500 kcal i
døgnet, så handler det om at de kalorier indeholder så mange af de øvrige
næringstoffer som muligt.

Mvh Maria

Fra : Trinita

Dato : 13-10-03 17:05

> [...]
> Oftes er det sukker, der omtales som tomme kalorier, men det kan også være
> sodavand og andre kunstige madvarer, der altså ikke indeholder nogen

Det vil altså sige at ris, kartofler, pasta og brød ikke har noget næring i
sig?
vh lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-10-03 17:42

> Det vil altså sige at ris, kartofler, pasta og brød ikke har noget næring
> sig?

Ris og kartofler har maser af næring. Det kniber mere med pasta, som jo er
hvedemel tilsat vand og presset i facon. Men det er bedre end sukker.

Mvh Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 14-10-03 19:00

[Maria Frederiksen | Mon, 13 Oct 2003 18:41:50 +0200]

>Ris og kartofler har maser af næring.

Massere? En anelse en anelse proteiner og vitaminer, og en stor mængde
stivelse og vand?

Næh, ris og kartofler er ikke en særlig god kilde til andet end
kulhydrater.

Men nye kartofler med smør og salt, er kilde til en utrolig velsmag :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-10-03 21:24

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Massere? En anelse en anelse proteiner og vitaminer, og en stor
> mængde stivelse og vand?

Man anbefaler ikke kartoflen for dens proteinindhold, som er så lavt, at det
er ligegyldigt.

Men den indeholder en del C-vitamin .... 3 gange så meget C-vitamin i nye
som i gamle kartofler.

Det kan man nu sagtens få på andre måder, så jeg er enig med dig i, at
kartofler skal spises for smagens skyld - og har man få penge, så også fordi
det er en billig måde at blive mæt på.

Hvordan får man dækket sit C-vitaminbehov på en lowcarb-kur?

Den indeholder en del vand. Men dog ikke så meget som i de grønne salater,
du gerne spiser *S*

> Næh, ris og kartofler er ikke en særlig god kilde til andet end
> kulhydrater.

Ris er en god kilde til B-vitamin. Medmindre det er hvide, afskallede ris.

Hvordan får man B-vitaminbehovet dækket på en lowcarb-kur?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-10-03 21:11

[Lisbeth Jacobsen | Tue, 14 Oct 2003 22:24:09 +0200]

>Hvordan får man dækket sit C-vitaminbehov på en lowcarb-kur?

Øh, ligesom de fleste andre mennesker? Den daglige multivitaminpille og
lidt frugt? Jeg spiser især appelsin, blåbær og cantaloup melon.

>Den indeholder en del vand. Men dog ikke så meget som i de grønne salater,
>du gerne spiser *S*

Næh nej, det har du bestemt ret i :)

>Ris er en god kilde til B-vitamin. Medmindre det er hvide, afskallede ris.

Og det er det desværre ofte dem at folk spiser.

>Hvordan får man B-vitaminbehovet dækket på en lowcarb-kur?

Som de fleste andre? Spiser tunfisk, leverpostej, ost, æg m.m.

Indrømmet, jeg går ikke så meget op I hvad jeg får af vitaminer gennem
kosten, jeg prøver at få en lidt varieret kost og så tager jeg ellers
min vitaminpille.

Jeg har venner der praktisk talt lever af franskbrødsmadder med syltetøj
til morgen og middag, og så burgere og pizza til aftensmad - orv, hvor
er min kost bedre sammensat end deres...

Men det er "for nemt" at være ung og have en meget aktiv forbrænding;
jeg frygter for dem at det ikke er lige så nemt når de bliver ældre, så
jeg prøver at lære dem bare _lidt_ om at spise sundt mens man er ung.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-10-03 22:20

> Øh, ligesom de fleste andre mennesker? Den daglige multivitaminpille og
> lidt frugt? Jeg spiser især appelsin, blåbær og cantaloup melon.

Jeg har bare svært ved at se, hvordan man kan dække sit C-vitaminbehov med
den smule frugt der er plads til på lowcarb.

Medmindre du spiser massevis af brocooli, for det er en langt bedre
C-vitaminkilde end kartoflerne.

> Og det er det desværre ofte dem at folk spiser.

Ja. Og mange får måske for få B-vitaminer, fordi de hovedsagelig lever af
afskallet korn (hvide ris, hvidt brød)?

> Indrømmet, jeg går ikke så meget op I hvad jeg får af vitaminer gennem
> kosten, jeg prøver at få en lidt varieret kost og så tager jeg ellers
> min vitaminpille.

Hmmm.. fatter det ikke. Altså at man ikke går op i, hvad man får af
vitaminer og mineraler gennem kosten. Vitamin- og mineralpiller indeholder
jo kun en lillebitte del af de næringsstoffer (vitaminer, mineraler,
antioxydanter/fytokemikalier, flavonoider m.m.) kroppen har brug for.

> Jeg har venner der praktisk talt lever af franskbrødsmadder med syltetøj
> til morgen og middag, og så burgere og pizza til aftensmad - orv, hvor
> er min kost bedre sammensat end deres...

Jeg kender også masser, der lever usundt - på ret forskellig vis. Synes ikke
rigtig det kan bruges til ret meget, når man skal vurdere, om ens egne
kostvaner er sunde eller ej.

Mine egne spisevaner er periodisk sunde/usunde *S*

Jeg betræber mig på at leve sundt ved at leve alsidigt. Og ved at undgå
elendige madvarer fyldt med tilsætningsstoffer. Ikke så meget af frygt for
tilsætningsstofferne i sig selv - men fordi tilsætningsstoffer i mad, især
når der er mange, oftest er anvendt i elendige, mishandlede
fødevareprodukter med elendig smag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-10-03 21:20

[Lisbeth Jacobsen | Fri, 17 Oct 2003 23:19:59 +0200]

>Jeg har bare svært ved at se, hvordan man kan dække sit C-vitaminbehov med
>den smule frugt der er plads til på lowcarb.

Som sagt, den daglige multivitaminpille og lidt frugt er rigeligt.

>Medmindre du spiser massevis af brocooli, for det er en langt bedre
>C-vitaminkilde end kartoflerne.

Mange er glade for broccoli; det er ikke lige min super-favorit, så jeg
tror jeg spiser lige så lidt af den som gennemsnitsmennesket (as in:
meget lidt).

>Hmmm.. fatter det ikke. Altså at man ikke går op i, hvad man får af
>vitaminer og mineraler gennem kosten.

Det' OK; der er massere af mennesker der lever af sovs, kød og kartofler
hver eneste dag, ikke engang spiser en vitaminpille og alligevel lever
fint, sundt og længe.

Jeg går op i at variere min kost lidt, og så supplerer med en
kombivitaminpille - fytokemikalier, flavonoider m.m. er mig ganske
ligegyldige.

>Mine egne spisevaner er periodisk sunde/usunde *S*

Ditto.

Jeg tror faktisk at jeg lever langt sundere når jeg følger kuren (som
jeg oftest gør) - sammenlignet med når jeg en sjælden gang imellem
hopper af og spiser "vildt".

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk