Batteri eller starter - Passat 1999
Fra : Gudjon Bjarnason

Dato : 13-10-03 09:19

Hej,

Min Passat 1999 er begyndt på noget mærkeligt.
For det meste starter den uden problemer om morgenen. Men om eftirmidagen
når jeg kører hjem fra arbjede vil den tid ikke starte - jeg drejer noglen
og den prøver at starte, normal start lyd - men motoren kommer ikke til med
ad starte. Jeg venter 1 - 2 minuter og prøver igen, så virker den - men
nogle gange virker det ikke :( død batteri og jeg behover en start eller
push. Andre gange springer den i gang med det samme.

Batteri eller starter ??

Har noget idea hvad problemet er ?

/ Gudjon

Fra : bme

Dato : 13-10-03 09:43

Som jeg forstår det, er der strøm nok på dit batteri eller hvad??

I så fald kunne det være di startspærre der gør knuder. Prøv at få vw til at
måle din startspærre efter, det kunne være den.

Bundstykket i tændingslåsen kan også give lidt problemer med at starte,
havde en polo hvor vi skiftede bundstykket. Den kunne sagtens få starteren
til at tørne, men der var ingen tændingsstrøm, så bilen startede aldrig.

Senere fik den også problemer med startspærrestyreboksen, men det kunne
afhjælpes ved at tage strømmen (stelkablet fra batteriet) en 20 minutters
tid, så kørte den fint i et par måneder, så det kunne du jo også prøve.

/bo

Fra : Gudjon Bjarnason

Dato : 13-10-03 10:19

Hej,

Som jeg forstår det, er der strøm nok på dit batteri eller hvad??
Ju - men denne batteri kan ikke holde længe jeg har kun ca 4 - 6 gange som
jeg kan prøve før den er "død".

Jeg vil bare ikke køre til en VW værksted og betale dem masser før ad finde
fejlen hvis jeg selv kan prøve noget selv.

Kan det være tændrørene ?

Mvh,
Gudjon

Fra : claus b. p.

Dato : 13-10-03 14:33

"Gudjon Bjarnason" <gudjonfjerndette@bjarnason.net> wrote in message
> [...]
finde
> fejlen hvis jeg selv kan prøve noget selv.

Det lyder helt sikkert som om der ikke er strøm nok, hvis man kun kan prøve
4-6 gange. Når en celle i batteriet er stået af kan der være for lidt
spænding til tændspolen, og derfor starter den ikke. Det kan være dårlige
forbindelser til batteriet eller en defekt generator, så batteriet ikke
lades ordentlig op, men mest sandsynligt er det et defekt batteri. Især hvis
batteriet er mere end 3 år gammelt. Batterier kan købes for fra 200,- så det
er måske det billigste/nemmeste bare at udskifte det først.
Men ellers er det ikke noget et værksted vil ruinere dig med. Men de har nok
ikke batterier til den pris.
/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-03 18:42

> [...]
> nogle gange virker det ikke :( død batteri og jeg behover en start eller
> push. Andre gange springer den i gang med det samme.

Hvis du kan høre starteren kører med, er det sikkert selv starteren der ikke
springer frem og går i indgreb med motoren.
Ofte er det omvendt, starteren springer frenm men hopper ikke tilbage med
det samme, det lyder forfærdeligt.

Kører starteren derimod ikke med rundt, men du kan høre det klikke og måske
se at lyset forsvinder i instrumenterne, ja så er det sikkert batteriet der
er fladt.

Derudover kan der være flere ting:

Selve startspærren, men så skal der kommer lys i "nøgle" symbolet. Og hvis
du har MFA/FIS instrument skal den skrive "startsperre aktiviert" i
displayet.
Motorstyringen logger hvis startspærren har været aktivieret, det kan VW
forhandleren eller hvis du kender nogen der har VAG-COM se ved at udlæse
fejllageret.

Der kan også være defekt tændingslås, jeg har dog aldrig hørt om det på det
nye Passat'er.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Gudjon Bjarnason

Dato : 17-10-03 09:22

Hej,

Nu har jeg købt nyt batteri hos Statoil.
Exide Ultra STS (46400) --- Kapasitet: 60 Ah / Kaldstartstrøm: 640 EN
http://www.grasmyrservice.no/content/battlex_item.asp?id=46400

Jeg har sæt den i bilen, jeg håber jeg ikke får dette problem igen... jeg
melder tilbage om nogle dage igen.

Et spørgsmål:
De var kun 44ah / 360 EN i bilen, er det ok at ha sådan størrere batteri i
bilen ??
Catalogen hos Exide sagde at 46400 er til VW Passat 97 - >

Mvh,
Gudjon Bjarnason
Passat 1999 (1,8 125HK)

Fra : Hans Paulin

Dato : 17-10-03 10:13

Gudjon Bjarnason wrote:

> De var kun 44ah / 360 EN i bilen, er det ok at ha sådan størrere
> batteri i bilen ??

....dét siger de kloge...
Hans

Fra : Gudjon Bjarnason

Dato : 18-10-03 00:13

Hej,

Jeg har skiftet batteri til et nyt.

Nu har jeg stadig samme problem (uden at batteri bliver død) - men nu kan
jeg starte hvis jeg trykker lidt på gas pedalen (jeg har kun få dage
erfaring med det nye batteri).

Har noget ide hvad problemet er ?

Mvh,
Gudjon Bjarnason

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 18:31

> [...]
>
> Nu har jeg stadig samme problem (uden at batteri bliver død) - men nu kan
> jeg starte hvis jeg trykker lidt på gas pedalen (jeg har kun få dage

Det lyder fuldstændigt som min genbos Passat 1,6 med AHL motor.
Der var toppakningen gået og når den havde stået nogle timer var der sevet
lidt vand ind i cylinder 1 så kunne den ikke starte første gang man
forsøgte, med mindre man gav den lidt gaspedal ved start.

Det blev opmærksom på det da den efter et par uger havde spist vand nok til
at lampen begyndte at lyse.
Den brugte tilsyneladende ikke vand under kørsel, når motoren var varm.

En ny toppakning afhjalp problemet, mekkeren sagde at der ikke var noget at
se på toppakningen, men at der tydeligvis havde været vand i cylinder 1.
De lod den stå natten over så de kunne se hvordan den så ud inden i når de
skilte den ad.

Hold øje med om din passat bruger vand.
Evt. få udlæst fejllageret ved en VW forhandler måske har den logget en
fejlkode.