/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fri bil...
Fra : MM


Dato : 13-10-03 08:18

Hej!
Jeg ved ikke om dette er gruppen til mit spørgsmål, men jeg ved ikke, hvor
jeg ellers skulle placere det.

Jeg går og overvejer at min næste lønforhøjelse skal være fri bil.
Spørgsmålet er, om det reelt vil være en lønforhøjelse eller om det ikke kan
betale sig. Hvad er jeres syn på det? Hvilken prisklasse er det mest
'favorabelt' at kigge i? Og i det hele taget, gode råd om emnet modtages med
glæde!

På forhånd tak!

/Michael



 
 
Morten Fruergaard (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-10-03 08:30

"MM" <spam@fri.nu> skrev i en meddelelse
> Jeg går og overvejer at min næste lønforhøjelse skal være fri bil.
> Spørgsmålet er, om det reelt vil være en lønforhøjelse eller om det ikke kan
> betale sig. Hvad er jeres syn på det? Hvilken prisklasse er det mest
> 'favorabelt' at kigge i? Og i det hele taget, gode råd om emnet modtages med
> glæde!

Det kommer meget an på dit syn på bil...

Hvis du i dag har en gammel bil, som du tøffer på arbejde i, og den kører godt
og du er tilfreds, kan det ikke betale sig at få firmabil.
Men hvis du har eller vil have fx en Peugeot 406 og ville købe den privat
alligevel, kan det godt betale sig. Du vil jo blive beskattet af ca. 250.000
kr. * 0,25 = 62.500 kr. om året eller 5.208 kr. pr. md. Efter skat bliver det
en del mindre, og dette beløb kan man ikke holde en 250.000 kr. bil for...

Der findes nogle undtagelser.
Kommer lidt an på, hvor meget du kører privat/firma, hvor langt du har på
arbejde...


--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



claus b. p. (13-10-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 13-10-03 10:34


> > Jeg går og overvejer at min næste lønforhøjelse skal være fri bil.
> > Spørgsmålet er, om det reelt vil være en lønforhøjelse eller om det ikke
kan
> > betale sig. Hvad er jeres syn på det? Hvilken prisklasse er det mest
> > 'favorabelt' at kigge i? Og i det hele taget, gode råd om emnet modtages
med
> > glæde!
>
> Det kommer meget an på dit syn på bil...
>
> Hvis du i dag har en gammel bil, som du tøffer på arbejde i, og den kører
godt
> og du er tilfreds, kan det ikke betale sig at få firmabil.
> Men hvis du har eller vil have fx en Peugeot 406 og ville købe den privat
> alligevel, kan det godt betale sig. Du vil jo blive beskattet af ca.
250.000
> kr. * 0,25 = 62.500 kr. om året eller 5.208 kr. pr. md. Efter skat bliver
det
> en del mindre, og dette beløb kan man ikke holde en 250.000 kr. bil for...
>
> Der findes nogle undtagelser.
> Kommer lidt an på, hvor meget du kører privat/firma, hvor langt du har på
> arbejde...
Jeg vil godt tilføje, at hvis du kører meget for firmaet og får betalt km.
penge så er det jo en (god skattefri) indtægt hvis bilen er din egen.
Resultatet bliver typisk, at hvis man kører meget privat, og lidt for
firmaet, så er det en god ting med firmabil. Omvendt , kører man meget for
firmaet og lidt privat, så er egen bil sagen. Prøv at stille alle
parametrene op i et regneark, så kan du lege med tallene.
Bortset fra det, så fortæl mig lige hvor du arbejder, hvis din næste
lønforhøjelse er i størrelsesordenen 5-10.000 kr/md ?

/Claus




Morten Fruergaard (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-10-03 10:54

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > Kommer lidt an på, hvor meget du kører privat/firma, hvor langt du har på
> > arbejde...

> Jeg vil godt tilføje, at hvis du kører meget for firmaet og får betalt km.
> penge så er det jo en (god skattefri) indtægt hvis bilen er din egen.
> Resultatet bliver typisk, at hvis man kører meget privat, og lidt for
> firmaet, så er det en god ting med firmabil. Omvendt , kører man meget for
> firmaet og lidt privat, så er egen bil sagen.


Korrekt. Det var derfor jeg skrev, at det kommer an på, hvor meget han kører
privat/firma...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...



Max[dk] (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Max[dk]


Dato : 13-10-03 11:39


"MM" <spam@fri.nu> skrev i en meddelelse
news:3f8a51ae$0$9828$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej!
> Jeg ved ikke om dette er gruppen til mit spørgsmål, men jeg ved ikke, hvor
> jeg ellers skulle placere det.
>
> Jeg går og overvejer at min næste lønforhøjelse skal være fri bil.
> Spørgsmålet er, om det reelt vil være en lønforhøjelse eller om det ikke
kan
> betale sig. Hvad er jeres syn på det? Hvilken prisklasse er det mest
> 'favorabelt' at kigge i? Og i det hele taget, gode råd om emnet modtages
med
> glæde!


Der har været en artikkel om dette i penge og privat-økonomi for nogen tid
siden, der lavede de nogle udregninger på det.

du kan jo prøve om dit bib har bladet

/Max



Ukendt (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-10-03 15:11



Max[dk]" <maxses@sNot-hotmail.com> wrote in message
news:bmdvca$nc4$1@sunsite.dk...

> Der har været en artikkel om dette i penge og privat-økonomi for nogen
tid
> siden, der lavede de nogle udregninger på det.
>
> du kan jo prøve om dit bib har bladet

Prøv at gå ind på http://www.kpmg.dk/firmabil/ der kan man online beregne om
firmabil er en fordel eller ej.



Lars Knudsen (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 13-10-03 18:46

Hej Michael,

"MM" <spam@fri.nu> wrote in
news:3f8a51ae$0$9828$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Jeg går og overvejer at min næste lønforhøjelse skal være fri bil.
> Spørgsmålet er, om det reelt vil være en lønforhøjelse eller om det
> ikke kan betale sig. Hvad er jeres syn på det? Hvilken prisklasse er
> det mest 'favorabelt' at kigge i? Og i det hele taget, gode råd om
> emnet modtages med glæde!

Udover hardcore-facts som andre har givet.

Så syntes jeg selv det er rigtig dejligt fordi man ved lige præcist hvad det
koster, og kan opnå det lidt sjove tilstand som billist at man faktisk ikke
lige ved hvad det er en liter benzin koster. Problemer, skader og alt andet
- no problem - for du smider den bare på værksted og får en lånebil.

Og så er det jo meget sjovt at skifte bil hvert 3. år (som vi gør hvor jeg
er ansat).

Er man heldig kan man faktisk komme en del ned i skat, en af mine kollegaer
fik tiltusket sig en Primera 2.0 som lige havde rundt sit 4.
indregisteringsår og 40.000 kilometer fra leasingselskabet. Så han kører
glad rundt i tre år til en beskatning på 25% af 160.000 kroner.

Du skal dog regne lidt på hvad det koster - er arbejdsgiveren fx. villig til
at betale dig i lønforhøjelse hvad fri bil koster ham? Har du et
befordringsfradrag i dag kan du vinke farvel til dette.

Men alt i alt er jeg rigtig glad for fri bil - kører cirka 55.000 kilometer
om året, 95% privatkørsel (ja, jeg har langt på arbejde).

** Lars


Chr. L. (13-10-2003)
Kommentar
Fra : Chr. L.


Dato : 13-10-03 19:06


"MM" <spam@fri.nu> wrote in message
news:3f8a51ae$0$9828$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej!
> Jeg ved ikke om dette er gruppen til mit spørgsmål, men jeg ved ikke, hvor
> jeg ellers skulle placere det.
>
> Jeg går og overvejer at min næste lønforhøjelse skal være fri bil.
> Spørgsmålet er, om det reelt vil være en lønforhøjelse eller om det ikke
kan
> betale sig. Hvad er jeres syn på det? Hvilken prisklasse er det mest
> 'favorabelt' at kigge i? Og i det hele taget, gode råd om emnet modtages
med
> glæde!
>
> På forhånd tak!
>
> /Michael
>
Det kommer jo an på din situation!, på min arbejdsplads jeg var ved at
skifte stilling inten i firmaet,-dette inkluderede en firmabil, og jeg gik
og tænkte over om at beholde min 11 mdr gamle Punto eller skifte den ud til
en større firmabil, og i princippet blive beskattet af en dyrer bil og den
deraf større udskrivning i kroner og øre,da punto'en samlet slet stadigvæk
var billigere for mig end firmabilen (jeg er totalt ligeglad med prestigen
og en 'federe' bil!) samt tabet af at sælge en 12 mdr gammel bil. Det kunne
heller ikke betale sig at få kørepenge da jeg kun skule køre ca 7-8 km frem
og tilbage til jobbet!.jeg havde besluttet at beholde Punto'en, da jeg ikke
ville betale mere for en bil, og samtidigt tage et tab på ca kr 30000 ved at
sælge punto'en


Firmaet skulle spare så en masse blev fyret istedet (80% af alle), jeg fik
lov til at blive men det 'nye' job blev ikke til noget ...sådanne kan der
ske meget og alligevel ingeting...

Chr.








MM (14-10-2003)
Kommentar
Fra : MM


Dato : 14-10-03 07:00

Tak for jeres svar.
Jeg vil kigge lidt på de forskellige tal og se, hvordan det ser ud.
Selvfølgelig ved jeg heller ikke, om firmaet er med på den, men det
forventer/håber jeg

/Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste