Maksimere CSS-bokse sammen med browseren
Fra : Anders Ravn

Dato : 13-10-03 01:46

Hej NG!

Jeg prøver en gang til. Måske kan jeg forklare mig selv bedre
denne gang.

Jeg har lidt html og css med til at hjælpe med at forklare.

www.thenetr.dk/css/css.html og www.thenetr.dk/css/hccstyle.css

Der står lidt forklarende tekst på html-siden.

Håber at jeg denne gang kan gøre mig forståelig.

Mvh,

Anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 13-10-03 03:32

> www.thenetr.dk/css/css.html og www.thenetr.dk/css/hccstyle.css
>
> Der står lidt forklarende tekst på html-siden.
>
> Håber at jeg denne gang kan gøre mig forståelig.

[Fra eksempel]
> hva jeg gerne vil have, er at den gule og blå box følges ad ned til bunden
> af siden - uden at lave en scroll-bar (Altså sådan at de tilpasses i højden.

Dvs. du ønsker at de to bokse skal være lige høje, uanset hvor meget indhold der er i dem?
Så er du nødt til at placere den ene af boksene inden i den anden.
Hvis du putter menu ind i content og sætter højden på menu til 100%
Ved content fjerner du padding, float og clear, og så skal du selvfølgelig forøge værdien af width med værdien af width fra menu.

#menu {
width: 200px;
height:100%;
background-color: blue;
float: left;
}
#content {
background-color: yellow;
width: 770px;
}

Så skulle de blive lige så høje, hvis #menu er den div hvis indhold fylder mest i højden. Dvs. så længe højden af menu er større end
højden af content så virker det, hvis højden af content skal være størst, så skal du i stedet flytte content ind i menu og ændre
lidt på dit stylesheet.

[Fra eksempel]
> Jeg har tænkt mig at placere en iframe
> i den gule boks, som gerne skulle følge med i højden, når den gule og blå boks ekspanderer nedad.
> (Siden er lavet til 800*600, men det ville være rart, hvis folk
> med 1024*768 kunne "få mere plads" at læse på.

Iframe er ikke særlig gode til at tilpasse sig og jeg vil derfor anbefale dig at benytte div istedet. - Og så måske noget SSI til at
inkludere menuen.
Men hvis det kun er højden det drejer sig om, så skulle det være muligt at skrive:
<iframe style="height:100%" src=""></iframe>, så skulle den få samme højde som hele din content div.
Problemet er så hvis det bliver nødvendigt at få bredden defineret.

Hvis du i stedet for at sætte width på #top og #content skriver margin-right:20%, så vil de brugere med store skærmopløsninger "få
mere plads" at læse på.

Håber det kan hjælpe dig lidt videre.

--
Ryan

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 13-10-03 04:52

> [...]
>
> Der står lidt forklarende tekst på html-siden.
>
> Håber at jeg denne gang kan gøre mig forståelig.

Er lidt i tvivl om hvorvidt jeg måske misforstod dit spørgsmål.
Hvis det du ønsker er, at menu og content skal have højden 100% minus højden af top, så hele skærmen er brugt, men der ikke kommer
scrollbar selvom man laver vinduet mindre. Så kan du enten gøre det ved at bruge procenter, hvis du sætter height til 10% på top og
90% på menu og content, så vil din side altid fylde hele højden af skærmen. Dette betyder så, at du ikke har en fast højde på top,
hvis dette er nødvendigt så er du nødt til at have fat i noget javascript.
f.eks.
<script type="text/javascript">
function getElement(id) {
if (document.getElementById) return document.getElementById(id);
if (document.all) return document.all[id];}

function adjustsize() {
var elem=getElement('menu');
var elem1=getElement('content');

var height = (document.documentElement
&& document.documentElement.clientHeight)
height = height-68 // 68 er højden på din top

elem.style.height = height;
elem1.style.height = height;
}
</script>

og så kør adjustsize() i onload-handleren på body. Dette kan du få mere hjælp til i clientside-gruppen

--
Ryan

Fra : Christian

Dato : 13-10-03 20:05

> [...]
> Ryan Kristensen hvordan bliver man så god til at lave hp'er? Du ka jo asp, javascript, html, css og formetlig en masse andet. Hvad
er din addresse? Vil da gerne lige se en hp lavet at en proffesionel!

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-10-03 00:25

[snip]
> Hvad er din addresse? Vil da gerne lige se en hp lavet at en proffesionel!

Har ikke nogen side med indhold på, har dog haft domæne i snart 3 måneder, men jeg har brugt for meget tid på at lege med min
computer, til at jeg har haft tid til at lave noget præsentabelt.

Prøv at tage et smut over i news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros der kommer der links til masser af hjemmesider lavet af
professionelle [1], som du kan få inspiration af. Skal lige nævnes at det ikke er alle hjemmesiderne, du skal lade dig inspirere af.

[1] Nogle der tager penge for det. - Jeg ved godt, at man først er professionel når man har et driftsoverskud, men nu er vi jo i
forvejen er i gang med at misbruge ordet.

Fra : Anders Ravn

Dato : 13-10-03 20:13

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er lidt i tvivl om hvorvidt jeg måske misforstod dit spørgsmål.

Hej Ryan...

Jeg skal bare have de 2 nederste boxe til at følges ad i højden. Problemet er bare at jeg har brugt "overflow: auto;" på menu'en. Og
at "content" gerne skulle være en iframe, da det jeg er igang med, både skal virke på nettet og CD-ROM. Havde også overvejet SSI, men
det virker jo ikke på CD'en...

Det er ved at blive en kompliceret affære for mig... Hehe.... Tror bare jeg nøjes med at menu og content følges ad.

Prøver at se om jeg kan få det til at virke.

Tak fordi du tog dig tid til at hjælpe.

Mvh,

Anders

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 14-10-03 00:31

> [...]
>
> Prøver at se om jeg kan få det til at virke.

Sig til hvis du sidder fast, da det _er_ muligt at lave, - hvis jeg altså forstår problemstillingen korrekt.
Min ftp er nede (igen), så jeg kan ikke uploade et eksempel til dig.

--
Ryan