Brød pasta ris osv
Fra : Trinita

Dato : 12-10-03 17:56

Jeg har hørt at der i brød, pasta, ris og kartofler er mange tomme
kulhydrater, hvad betyder det helt præcist? Er der også mange tomme
kulhydrater i rugbrød og groft toastbrød?
Hvilken rugbrød er bedst at købe??
VH Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-10-03 22:39

[Trinita | Sun, 12 Oct 2003 18:56:22 +0200]

>Jeg har hørt at der i brød, pasta, ris og kartofler er mange tomme
>kulhydrater, hvad betyder det helt præcist?

Det er der heller ikke noget der hedder, altså tomme kulhydrater :)

Men der er forskel på kulhydrater, nogle optages lynhurtigt, f.eks.
diverse sukkerarter, nogle optages relativt hurtigt (stivelse fra
hvedemed o.l.) og nogle optages slet ikke (rene kostfibrer).

Hvedebrød, pasta, ris og kartofler er mange letomsættelige kulhydrater,
uden nogen former for kostfibre eller fedt til at nedsætte den
indvirkning det har på din fordøjelse og blodsukker.

>Hvilken rugbrød er bedst at købe??

Kig på det med de færeste mængder kulhydrat og den største mængde
kostfibre - betyder kalorier ikke så meget, anbefaler jeg brød med mere
fedt da det sinker optagelsen af kulhydraterne i brødet.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Trinita

Dato : 17-10-03 00:22

"Rene' Hjorth" wrote in message

>Hvedebrød, pasta, ris og kartofler er mange letomsættelige kulhydrater,
>uden nogen former for kostfibre eller fedt til at nedsætte den
>indvirkning det har på din fordøjelse og blodsukker.

Jeg forstår ikke helt det du skriver her. Det vil altså sige at kulhydrater
skal indeholde fedt og kostfibre for at man kan nedsætte fordøjelsen.....???
Im lost for jeg troede at det netop var meningen at man skal holde
fordøjelsen i gang?
vh lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-10-03 15:55

"Trinita" <adads@olkajd.-dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke helt det du skriver her.

Det er måske fordi du ikke rigtig læser, hvad Rene helt præcist skriver *S*

Han skriver IKKE, at man skal nedsætte fordøjelsen. Han skriver "indvirke på
fordøjelsen"

> Det vil altså sige at kulhydrater skal indeholde fedt og kostfibre for
> at man kan nedsætte fordøjelsen.....???

Man skal ikke nedsætte fordøjelsen.

>Im lost for jeg troede at det netop var meningen at man skal holde
> fordøjelsen i gang?

Det skal du også. Men det gør du ved at spise. Og fordøjelsen foregår uanset
hvad du spiser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-10-03 15:22

[Trinita | Fri, 17 Oct 2003 01:22:28 +0200]

>Jeg forstår ikke helt det du skriver her. Det vil altså sige at kulhydrater
>skal indeholde fedt og kostfibre for at man kan nedsætte fordøjelsen.....???

Nej nej, jeg formulerede mig måske uklart, men fedt og kostfibre kan
nedsætte den hastighed hvormed det du spiser bliver omdannet til energi,
og derved betyde at du oplever mindre udsving i blodsukker og hvad deraf
følger.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk