Græskarsuppe
Fra : Bettina Madsen

Dato : 12-10-03 16:14

I går lavede jeg en græskar suppe af en hjemmedyrket græskar. Jeg
kender ikke navnet på græskaret, men det er grønt udenpå og har
orange kød. Suppen kogte jeg på hønsebouillon, græskarkød, vand, det
kogte indtil det var mørt. Herefter blendede jeg suppen og kom
piskefløde i. Suppen fik den flotteste farve og dejligste konsisten,
helt glat og tykt flydende, men men men, den havde en
grynetkonsistens. Det var ikke fløden der var skilt.
Suppen var "bare" et forsøg, og der skulle måske have været lidt løg
i + måske lidt kartofler til at jævne med?

Er der nogen der har et bud på hvorfor den blev grynet? Kan det være
at græskaret ikke var modent nok?

Håber at blive klogere!
Bettina Madsen

Fra : Splinten

Dato : 12-10-03 16:31

"Bettina Madsen" <bma@SLET-DETTEducktrucks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Suppen var "bare" et forsøg, og der skulle måske have været lidt løg
> i + måske lidt kartofler til at jævne med?

Jeg så i TV at der til forlovelsesfesten på Fredensborg blev serveret
græskarsuppe til forret, jeg er meget nysgerrig efter selv at prøve.
Er der nogen der kender opskriften fra Fredensborg - eller evt. en anden god
græskarsuppeopskrift ?

SA

Fra : Anders

Dato : 12-10-03 17:50

> [...]
> i + måske lidt kartofler til at jævne med?
>
> Er der nogen der har et bud på hvorfor den blev grynet? Kan det være

Det må næsten skyldes piskefløden, der reagerer med det syrlige græskar,
eller måske har været sur??

Selv laver jeg suppen af græskarkød, skalotteløg og hvidløg, der svitses i
rapsolie, tilsættes hønse bouillon, koger i 15-20 minutter, blendes, og
derefter monteres med en klat smør................

Anders

Fra : Splinten

Dato : 12-10-03 18:29

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rapsolie, tilsættes hønse bouillon, koger i 15-20 minutter, blendes, og
> derefter monteres med en klat smør................

Hvad gør du med græskarkødet (hakker-snitter o.s.v.) ?

SA

Fra : Anders

Dato : 13-10-03 07:53

"Splinten" <nomail@sorry.com> skrev i en meddelelse

> "Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør du med græskarkødet (hakker-snitter o.s.v.) ?
>

> SA

Jeg hakker det groft, ligeså med løg og hvidløg. Da suppen allegevel skal
blendes, spiller det ikke den store rolle.
Suppen kan varieres i det uendelige f.eks med kardemommekapsler, frisk
chili, spidskommen, lidt frisk ingefær.
Den er en god basissuppe for eksperimenter med forskellige
krydderier..........

Anders