Fritidsvirksomhed, bagatelgrænse for fradr~
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 12-10-03 12:07

Hepz.

Jeg er ved at starte en mindre virksomhed op.

Hvis man kigger på "standardiserede" fradrag, som f.eks. fradrag for
telefon, findes der en bagatelgrænse for hvor lidt omsætning told/skat
kræver for at man kan få glæde af det?

Mit umiddelbare bud er jeg nok vil hive en omsætning hjem på en 4000-8000 om
måneden, lidt mindre i starten.

Anyone ?

Mvh.

Kim

Fra : Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 13:53

KLIP

> Hvis man kigger på "standardiserede" fradrag, som f.eks. fradrag for
> telefon, findes der en bagatelgrænse for hvor lidt omsætning told/skat
> kræver for at man kan få glæde af det?

Der findes ikke nogen grænse for hvor lille omsætning skal være. Dog skal du
være opmærksom på, at du ikke kan foretage fradrag af evt. underskud i din
fritidsvirksomhed i anden indkomst. Når der er tale om hobbyvirksomhed,
gives der ikke fradrag for underskud.

Ligeledes skal du være opmærksom på, at du ikke bare kan foretage fradrag af
alle mulige udgifter, i den opnåede omsætning. For at der kan blive tale om
fradrag skald er være en erhvervsmæssig aktivitet, der skal altså kunne
konstateres en omsætning - så der er reelt en ikke fastlagt grænse for
omsætning. Ligeledes skal udgifter der foretages fradrag for kunne relateres
til den erhvervsmæssige aktivitet.

MVH

Henrik Hansen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 12-10-03 14:56

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.FJERNHERdk> wrote in message

> [...]
> fritidsvirksomhed i anden indkomst. Når der er tale om hobbyvirksomhed,

Hvordan skelner man mellem erhverv og fritidsvirksomhed, er det om man har
fuldtidsjob ved siden af?

> [...]
> konstateres en omsætning - så der er reelt en ikke fastlagt grænse for
> omsætning. Ligeledes skal udgifter der foretages fradrag for kunne

Klart, jeg forestiller mig da blot af fradrage ting der er relaterede til
min virksomhed, men var blot i tvivl om specielt den med telefonfradraget,
da det ser nærmest ud som om man har besluttet at det er et standard
fradrag.

Mvh.

Kim

Fra : Henrik Hansen

Dato : 12-10-03 15:04

> Hvordan skelner man mellem erhverv og fritidsvirksomhed, er det om man har
> fuldtidsjob ved siden af?

ja, bla. I vurderingen indgår også mange andre faktorer. Du kan læse om
definitionerne i Ligningsvejledningen 2003 i følgende afsnit

E.A.1.2.2 Hobby eller erhverv
E.A.1.2.1 Betydning af sondringen mellem erhvervsmæssig virksomhed og
hobbyvirksomhed

Ligningsvejledningen kan du finde på www.toldskat.dk

MVH

Henrik

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-10-03 14:47

Henrik Hansen wrote:

> [...]
>
> E.A.1.2.2 Hobby eller erhverv
> E.A.1.2.1 Betydning af sondringen mellem erhvervsmæssig virksomhed og

Ros til HH, meget seriøs besvarelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.