Skærme
Fijala 3554
ClearType og Viewsonic 181s
Fra : Jesper Hartoft

Dato : 12-10-03 11:16

Hejsa.

Jeg har siddet og læst mange, begejstrede, anmeldelser og beskrivelser
af ovennævnte skærm.
Men da jeg er vant til ClearType fra min bærbare vil jeg lige høre om
der er nogen der har løst problemet med ClearType, BGR skærm og
fejlfarvede menuer ?

mvh
Jesper \
København

Slet det med STORE bogstaver for at svare via mail.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-10-03 11:28

On Sun, 12 Oct 2003 12:15:32 +0200, Jesper Hartoft wrote:

> [...]
> Men da jeg er vant til ClearType fra min bærbare vil jeg lige høre om
> der er nogen der har løst problemet med ClearType, BGR skærm og

Måske... jeg kender ikke lige til problemet da jeg selv har en CRT-skærm

Der er i hvart fald en der har fundet ud af noget med BGR-mode. Jeg kan
ikke huske hvor på nettet jeg fandt det, men gemte den zip-fil der lå der.
http://2105.dk/temp/cleartype.zip

Måske nogle Viewsonic ejere kan teste dens funktionalitet mht. BGR?

--
Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 12-10-03 12:01

On Sun, 12 Oct 2003 12:27:38 +0200, Lars Jørgensen wrote:

> http://2105.dk/temp/cleartype.zip
> Måske nogle Viewsonic ejere kan teste dens funktionalitet mht. BGR?

Nåja... husk det skal køres i IE.

--
Lars

Fra : Maestro

Dato : 13-10-03 08:38

Hej Lars

Det er bl.a den jeg har prøvet, der er desværre ingen forbedring.

Jeg er næsten sikker på at det som Jesper hentyder til, er at når man vælger
BGR frem for RGB, så ser teksten dejlig klar ud, men fordi man jo bytter
lidt rundt i måden farver optræder på, så bliver ens bogstaver i menuer
farvet forkert, alt efter baggrundsfarven ser bogstaver enten sorte, røde
eller gule ud.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 13-10-03 20:08

On Mon, 13 Oct 2003 09:38:05 +0200, "Maestro"
<Maestroelite@hotmail.com> wrote:

> [...]
>lidt rundt i måden farver optræder på, så bliver ens bogstaver i menuer
>farvet forkert, alt efter baggrundsfarven ser bogstaver enten sorte, røde

Jeps, det var lige præcis det jeg hentydede til (men vist ikke fik
beskrevet så godt).
Hvordan er det at bruge skærmen uden ClearType (hvis du har en VP181s)
?

Fra : Maestro

Dato : 14-10-03 08:08

Jeg kommer fra en CRT skærm, så jeg er ikke vant til at bruge cleartype.
Jeg kan kun sige at det er helt ok at bruge skærmen uden, men det er ikke
lige så smooth som når det er sat til, så jeg er stadig interesseret i at
finde ud af om man kan få det til at virke ordentligt på et tidspunkt.
Jeg prøver lige at ringe til Infocare senere idag og hører om de evt. har en
løsning!?

Fra : Maestro

Dato : 16-10-03 09:34

Nå her er lige en update på problemet:

Har snakket med en tekniker hos Infocare som ikke kendte til Cleartype, og
han mente at det gjorde de andre teknikere heller ikke.
Meget flink og servicemindet ellers.

Jeg har fået det her reply fra Viewsonic´s support:

Dear Valued Customer,

Thank you for your inquiry regarding the VP181s.

I would suggest not using MS Clear Type. It sounds as if it will not work
with this monitor.

Best Regards,

Mike .W.

Technical Support Lead

ViewSonic Corporation

Så konklusionen må efterhånden være at der ikke er noget at gøre ved det,
altså at køre uden Cleartype sat til.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-10-03 12:41

> Så konklusionen må efterhånden være at der ikke er noget at gøre ved det,
> altså at køre uden Cleartype sat til.

Så vil jeg droppe at købe denne monitor, da jeg kører med Clear type sat
til på min Dell 2000FP - og jeg ville købe denne som reserveskærm i et dual
setup - det giver jeg ikke, når man ikke kan anvende clear type med den -
for det nyder jeg et bruge med min Dell 2000FP.

Madsen og andre herinde - har I clear type sat til på jeres Vp201s ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Lars Krag

Dato : 16-10-03 12:53

> [...]
> for det nyder jeg et bruge med min Dell 2000FP.

> Madsen og andre herinde - har I clear type sat til på jeres Vp201s ?

Jeg bruger ikke clear type til hverken min VP201s eller min Samsung
172T, jeg kan simpelthen kun se at det forringer skarpheden uanset
hvordan jeg indstiller det.

Begge mine TFT skærme kører udelukkende i deres native opløsninger
i 2d, og jeg har altså ingen problemer med skarpheden af teksten.

Tværtimod har jeg enormt svært ved at forstå "hypen" (no offense) omkring
clear-type, da det eneste det gør for mig er at tvære tingene ud. Men det er
naturligvis bare mit syn på sagen, jeg ved at flere af jer bruger det, jeg kan
bare ikke forstå hvorfor.

/Lars

Fra : Zulu

Dato : 16-10-03 15:30

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> naturligvis bare mit syn på sagen, jeg ved at flere af jer bruger det, jeg

Jeg troede lige at jeg var det eneste, som ikke kan se den store fidus i
ClearType:
Man køber vel en fladskærm for at få et klart og skarpt billede, ik'?
Ikke for at tvære billedet ud...

Så det kommer nok ikke som nogen overraskelse for jeg at jeg hverken
anvender ClearType på min bærbare eller på min LG L2020P...

Zulu

Fra : Lars Krag

Dato : 16-10-03 15:46

"Zulu" skrev i en meddelelse ...

> Jeg troede lige at jeg var det eneste, som ikke kan se den store fidus i
> ClearType:

Og jeg troede jeg var den eneste Og det har irriteret mig at jeg ikke
har kunnet få det til at se "ordentligt" ud, når nu "alle de andre" kunne...

> Man køber vel en fladskærm for at få et klart og skarpt billede, ik'?
> Ikke for at tvære billedet ud...

Jamen, jeg er helt enig med dig. Jeg har siddet i over 1 time og rodet
med det, men jeg bliver direkte dårlig af at se på det, nærmest svimmel
fordi jeg ikke kan fokusere ordentlig på de "udtværede" fonte. Jeg var
også inde på MS Cleartype siden og har forsøgt samtlige kombinations
muligheder, men jeg kan bare ikke vænne mig til det.

Det er dejligt at folk kan få glæde af Clear Type, jag kan bare ikke.

> Så det kommer nok ikke som nogen overraskelse for jeg at jeg hverken
> anvender ClearType på min bærbare eller på min LG L2020P...

Overhovedet ikke

/Lars
-som ikke føler sig helt så unormal længere....

Fra : Kim Correll

Dato : 16-10-03 18:45

> Madsen og andre herinde - har I clear type sat til på jeres Vp201s ?

Ja, jeg har Cleartype slået til på min VP201b, billedet er udmærket synes
jeg. Jeg venter dog stadig på min ombytterskærm fra Infocare, hvor DVI'en
virker. Min VGA-udgang er som sagt lidt sløret men jeg synes ikke, der er
problemer med Cleartype.

Hilsen
Kim

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-10-03 16:27

On Thu, 16 Oct 2003 16:36:22 +0200, Thomas Madsen wrote:

> Og dog. Jeg har lige for sjov skyld prøvet at slå Glyph Antialiasing
> fra og slå ClearType til i stedet, og det er direkte ubehageligt at
> se på når man er vant til Glyph Antialiasing, men den bedste Clear-
> Type-indstilling er enten den øverst til venstre eller den nederst
> til højre. Jeg kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvad der er
> pænest af de to. Det jeg ikke bryder mig om ved ClearType er at hele
> skriftsnittet ændrer sig når man slår det til. Det sker ikke med Glyph
> Antialiasing.
>
> Kig evt.: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/cleartype>.

For pokker, Madsen - hvorfor kan man ikke købe et bundkort med 2 sæt AGP
porte, så ville jeg bruge Radeon 9800 pro kortet til spil og dit Matrox
(altså et magen til dit...hæ...hæ) til alt andet :(

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-10-03 00:44

On Thu, 16 Oct 2003 19:45:10 +0200, Kim Correll wrote:

> [...]
> virker. Min VGA-udgang er som sagt lidt sløret men jeg synes ikke, der er

Jeg må indrømme, at der er lidt for mange herinde, der har problemer med
både DVI indgangen, VGA kvaliteten og Cleartypen på VP serien.
Jeg er ved at få kolde fødder - tror jeg måske bestiller Nec 1860NX istedet
for.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Maestro

Dato : 17-10-03 09:49

Bare lige for ordens skyld vil jeg lige nævne at Cleartype er det eneste jeg
har problemer med, resten fungerer upåklageligt.

Jeg kommer fra en CRT skærm, så jeg er ikke vant til Cleartype, så skriften
står helt fint på VP181s, men man vil selvfølgelig altid have lidt ekstra.
Men når man som dig (Dr.Ralph) er vant til at bruge Cleartype, ja så kan jeg
kun gisne om man kan undvære den eller om det er 100% påkrævet!?

Grunden til at jeg lige ville nævne dette er at vi skal heller ikke gøre det
værre end det er, for det ER en fed skærm

Men kan man få én der er bedre til ca. samme pris, så tager man selvfølgelig
den.
Men sådan er det vel altid! Hehe

Fra : Kim Hansen

Dato : 18-10-03 12:58

> [...]
jeg
> kun gisne om man kan undvære den eller om det er 100% påkrævet!?

Jeg kunne i hvert fald ikke undvære Cleartype på min fladskærm.

--
Kim Santos Hansen
Kim.hansen@pc.dk

Fra : Kim Correll

Dato : 17-10-03 16:53

> [...]
> både DVI indgangen, VGA kvaliteten og Cleartypen på VP serien.
> Jeg er ved at få kolde fødder - tror jeg måske bestiller Nec 1860NX

Jeg synes at have læst noget herinde om, at de første modeller af VP-serien
har samme problemer som Acer havde med deres 732 model, altså at DVI'en ikke
var i orden.

Min skærm er produceret i april 2003, altså tre måneder tidligere end
Madsens, (var det vist).

Hilsen
Kim

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-10-03 12:54

Dr.Ralph skrev:

> Madsen og andre herinde - har I clear type sat til på jeres Vp201s ?

Jeg kører med Matrox Glyph Antialiasing i stedet, som efter min mening
er bedre end ClearType, men hvis jeg ikke havde den mulighed, så ville
jeg helt sikkert vælge at køre med ClearType.
Efter min mening så er den bedste ClearType-indstilling til VP201s den
samme som den du kører med på din Dell. Altså den øverst til venstre på
Microsofts ClearType-side. <http://makeashorterlink.com/?R4BD51A62>.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-10-03 15:36

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-10-03 16:33

Dr.Ralph skrev:

> For pokker, Madsen - hvorfor kan man ikke købe et bundkort med 2
> sæt AGP porte, så ville jeg bruge Radeon 9800 pro kortet til spil
> og dit Matrox (altså et magen til dit...hæ...hæ) til alt andet :(

Jeg har spekuleret på nøjagtig det samme. Det undrer mig også hvorfor
det ikke er blevet lavet endnu. Altså et bundkort med 2 (eller flere)
AGP-porte.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-10-03 14:04

Kim Correll skrev:

> Min skærm er produceret i april 2003, altså tre måneder tidligere end
> Madsens, (var det vist).

Ja, det er rigtigt. Min er fra juli 2003.

Madsen.