Pudsigheder med Print og Line
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 11-10-03 20:50

Bruger VB6 Pro (og har gjort det siden release) men undrer mig fortsat over
nedenstående. Det er kun undren, for jeg kan sagtens leve med det, men
pudsigt synes jeg nu, at det er:

1) Metoden Print findes ikke i AutoFuldfør for f.eks. Form og PictureBox.
Hvis jeg i kodevinduet skriver picSomething.p, får jeg tilbudt bla.
PaintPicture, Parent, Picture, Point, PSet... men ikke Print. Selvom metoden
jo fungerer udmærket. En bug? En forglemmelse? Eller er der en grund?

2) Metoden Line på en PictureBox virker ikke inde i en With..End Wirth blok.
picEtEllerandet.Line (x1,y1)-(x2,y2) fungerer fint, men
With picEtEllerAndet
.BorderStyle = 0
.Line (x1,y1)-(x2,y2)
End With
....duer ikke. VB melder fejl på 'minuset' i sætningen. Underligt? Oder?

Er det fordi Print og Line er 'gamle' metoder, som MS ikke synes, man bør
bruge, eller ..??

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Ole Nielsby

Dato : 11-10-03 22:35

Jens Vestergaard <j@railsoft.dk> skrev:

> [...]
>
> 2) Metoden Line på en PictureBox virker ikke inde i en With [...]
> Er det fordi Print og Line er 'gamle' metoder, som MS ikke synes, man

Det hænger nok sammen med at de to metoder har speciel syntaks,
dvs. VB-compileren behandler dem ikke som andre metoder men
opfatter dem som særlige sætninger.

ON/Fjern sneglen fra min svaradresse

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 12-10-03 15:24

"Ole Nielsby" <ole.nielsby@snailmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det hænger nok sammen med at de to metoder har speciel syntaks,
> dvs. VB-compileren behandler dem ikke som andre metoder men
> opfatter dem som særlige sætninger.

Tjae, jeg kan til nød forstå, hvad du mener m.h.t. .Line, men .Print er dog
en ganske almindelig metode med en parameter - ganske som f.eks. .Move.. ??

Men er der i øvrigt ikke en tendens til at 'de gamle' properties og metoder
(tilbage fra ver 2 og 3) ikke er helt så gennemarbejdede som de nyere?
F.eks. får man ikke tilbudt mulige værdier for .BorderStyle, når man skriver
= . Det gør man i så mange andre sammenhænge.

Well - det er jo heller ikke så væsentligt. Sådanne ting undrer - og
interesserer - mig blot