DSF forsikring workaround
Fra : Allan Norsk

Dato : 11-10-03 15:05

Hej NG

De fleste herinde - inklusiv mig selv - bryder sig ikke om elementet af
tvang der ligger i den obligatoriske grundforsikring fra DSF. Det hænger nok
sammen med at vi er opdraget i et frit samfund, hvor individets ret til at
vælge er en af grundpillerne. Jeg ville sikkert selv vælge den nu vedtagne
forsikring, men det er faktisk irrelevant. Pointen er at jeg og alle andre
skal have et valg.

Flertalsdemokratiet har vist sig fra sin værste side og trukket dette
totalitære tiltag ned over vores hoveder. Jeg håber at ordningens levetid
bliver kort - sikkert indtil næste ordinære repræsentantskabsmøde. Men hvad
gør vi indtil da for at undgå den nedgang i medlemstal som uvægerligt følger
en kontingentforhøjelse - specielt når en stor del af medlemmerne ikke får
udbytte af pengene.

Der har været nævnt flere forslag:

A) Hele klubben melder sig ud af DSF
B) Der oprettes en skyggeklub der er medlem for at kunne udstede beviser mm.
C) DSF diferentierer således at det kun er aktive apparatdykkere der er
obligatorisk medlem af ordningen

Personligt finder jeg A lidt for drastisk, og den forhindrer klubben i at
udstede beviser. B er da en mulighed, men så skal vi alle i blækhuset og
oprette skyggeklubber med egne vedtægter, generalforsamlinger osv. Lidt for
omstændigt efter min smag. C bryder jeg mig ikke om, da den kun løser
problemet for nogle af medlememrne (de passive, rugbyspiller, osv.).

Hvad med denne løsning ?:
D) Klubberne gør det friviligt for de enkelte medlemmer om de vil være
medlem af DSF eller ej. Instruktører der ikke reelt har et valg her kan evt.
få deres kontingentforhøjelse betalt af klubben. Jeg ved godt at man så
bundler DSF og forsikring i et enten/eller valg, som ikke er så godt som et
frit valg, men i en overgangsfase er det vel ok. Når forsikringen så er
fjernet på næste rep. møde, mon så ikke DSF laver en billig midlertidig
ordning så de der har udmeldt sig kan melde sig ind igen - hvis de vil.

Om ovenstående er i konflikt med DSF vedtægter eller klubvedtægter har jeg
ikke sat mig ind i.

/Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-10-03 15:57

> [...]
>
> Om ovenstående er i konflikt med DSF vedtægter eller klubvedtægter har jeg

Jeg har ledt efter DSFs vedtægter uden held så hvis der er nogle der har dem
og kan sende dem til mig vil jeg være glad. sendes til m@nley.dk

PS. Jeg fandt DSFs (Dansk Sprængteknisk Forbund) vedtægter på nettet. Det
lige før de bliver aktuelle

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Thomas

Dato : 12-10-03 19:30

Så er vedtægterne kommet på hjemmesiden under arkivet.

Vh,
Thomas
http://www.nereus-dyk.dk

Fra : René Rye Larsen

Dato : 12-10-03 20:21

Takker,
Rettede en henvendelse til DSF i morges om samme, fordi de ikke var at finde
på hjemmesiden - istedet for på sædvanlig høfligvis at svare og fremsende
vedtægterne for DSF, retter man lige virkeligheden til

Min forespørgsel gik iøvrigt på at friholde individuelle medlemmer i
foreninger der er medlem af DSF fra DFS medlemskab - spændt på hvordan en
formand der er medlem at et på papiret liberalt parti: Venstre - men i
forsikringssagen har ageret som en Socialdemokrat-extraordinaire med udtalt
mangel for respekt for individet stiller sig til dette.

/René

Fra : Morten Dall

Dato : 11-10-03 20:58

"Allan Norsk" <sletdette_allan_norsk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjernet på næste rep. møde, mon så ikke DSF laver en billig midlertidig
> ordning så de der har udmeldt sig kan melde sig ind igen - hvis de vil.

hvordan kan man gøre det ?
en klub der er medlem af DSF bliver ikke spurt hvormange der vil være medlem
af DSF, de bliver spurt om hvormange medlemmer der er i klubben og så
betaler de for dem, så so JEG læser D. kan det da ikke lade sig gøre.
eller hvad ?

vi har allerade problemet i dag, hvis jeg dykker i nykøbing & Maribo &
spille UV-r i haslev ja så skal jeg betale 3 gange SDF kontigent, og nu skal
jeg sku også betale 3 gange forsikring,
kan det snart bliver latterligt, i et mordarne samfund med EDB, skulle man
mene at de kunne klare dette "lille" problem, men nej det kan de heller
ikke, en modernisering af DSF er vidst ikke nok.

mvh MD

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-10-03 21:31

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> vi har allerade problemet i dag, hvis jeg dykker i nykøbing & Maribo &
> spille UV-r i haslev ja så skal jeg betale 3 gange SDF kontigent, og nu
skal
> jeg sku også betale 3 gange forsikring,

Det er vist ikke rigtigt. Vi har flere medlemmer der også er medlemmer i
andre klubber. Jeg mener helt bestemt at de betaler DSF kontingent som alle
andre, men at det er lidt bøvlet kasserer-arbejde.

Allan Hansen

Fra : Claus Larsen

Dato : 12-10-03 18:44

> [...]
> mene at de kunne klare dette "lille" problem, men nej det kan de heller
> ikke, en modernisering af DSF er vidst ikke nok.

Jeg har selv prøvet at være medlem af 2 klubber på en gang. Og skulle da kun
betale kontingent 1 gang.
Så jeg forstår ikke helt dit problem.

Hilsen Claus

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-10-03 18:57

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> skrev i en meddelelse

> skal

> Jeg har selv prøvet at være medlem af 2 klubber på en gang. Og skulle da
> [...]

Jeg er medlem af 2 klubber og betaler kontingent 2 gange.
Jeg har endda spurgt på kontoret om det var rigtigt, og det var det.

Søren Arnvig

Fra : Claus Larsen

Dato : 12-10-03 20:21

"Søren Arnvig" <venator@SPAMOFF_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> man

> kun
>
> Jeg er medlem af 2 klubber og betaler kontingent 2 gange.
> Jeg har endda spurgt på kontoret om det var rigtigt, og det var det.

Charme Søren !
PS: det var godt nok kun i et år.
Men hvis man betaler den samme forsikring 2 gange så kunne det være
interesant at vide om man så også er dobbelt dækket
Feks. op til 160 000 kr. ved bjærgning.

Hilsen Claus

Fra : Thomas

Dato : 12-10-03 21:21

Sådan som jeg læser det korte referat for rep. mødet (ligger på hjemmesiden)
så skal der ikke betales dobbelt forsikring for dobbelt medlemsskab.

Vh,
Thomas
http://www.nereus-dyk.dk

Fra : Søren

Dato : 12-10-03 23:32

> Sådan som jeg læser det korte referat for rep. mødet (ligger på
hjemmesiden)
> så skal der ikke betales dobbelt forsikring for dobbelt medlemsskab.

Jo du skal. Men kun indtil det bliver lavet om ! Hvornår det så end sker.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-10-03 14:15

> [...]
>
> Om ovenstående er i konflikt med DSF vedtægter eller klubvedtægter har jeg

Det er _klubben_ der er medlem af DSF, med alle medlemmerne.
Hvis man ikke opgiver alle medlemmerne og dette opdages i
forbundet, bliver man helt sikkert bedt om at lave en korrekt registrering
og indbetale det manglende kontingent. Sker dette ikke, vil man givetvis
blive udmeldt af forbundet.

Iøvrigt har "work-around" løsninger det med at blive både dyre og
besværlige. Det er some regel meget nemmere at rette det egentlige
problem, selvom det nogen gange synes uoverkommeligt.

Søren Arnvig

Fra : Allan Norsk

Dato : 12-10-03 17:34

> [...]
> besværlige. Det er some regel meget nemmere at rette det egentlige
> problem, selvom det nogen gange synes uoverkommeligt.

Helt enig. Jeg forventer da også et koordineret forslag på det ordinære
rep.møde der opsiger den nuværende forsikring og beder bestyrelsen indhente
et nyt tilbud på en frivilig ordning. Men indtil da har vi jo et problem med
2004 kontingentet. Ved vi i øvrigt hvilke opsigelse der er på aftalen?

/Allan

PS.:
Jeg har hørt rygter om at forsikringsselskabet har krævet at
grundforsikringen skal være obligatorisk og at tilbudet kun vil gælde til
udgangen af dette år, hvorefter der vil gå flere år inden et nyt tilbud kan
opstilles. Det lyder på mig som noget totalt vås.

Det er da muligt at forsikringsselskabet i forhandlingerne har krævet dette,
men jeg har svært ved at tro på at et selskab ikke ønsker at give tilbud på
en vare (her forsikring) som kunden ønsker. Naturligvis ville forsikringen
blive dyrere - der bliver jo færre cash-cows. Hvis ovenstående er sandt, så
har forsikringsselskabet da virkeligt tørret DSF bestyrelsen og nu også hele
forbundet. Jeg siger tilbage til forhandlingsbordet, og så et lille kursus i
forhandlingsteknik til DSF bestyrelsen.

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 16-10-03 19:57

Se venligst mit indlæg under "nyt ekstraordinært repræsentantskabsmøde". Vi
mener det bliver nødvendigt med et nyt repræsentantskabsmøde.

Fra : TIMO_J

Dato : 17-10-03 01:34

Hej !

Er det ikke således at forsikringsselskaber har det med at afvise ens
forsikringskrav hvis man er dobbelt forsikret ( Jeg mener at huske et
eller andet om ... ) ? Hvis det er tilfældet står man så uden
"forsikring" når skaden sker ? Jeg kunne godt forstå hvis der er
individer som har tegnet andre forsikringer end DSpF for at de nettop
skulle dækker deres særlige krav....

Lidt løse tanker....

Timo j.

Scandinavian Diving Import.
www.s-d-i.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 17-10-03 05:57

Hvis du har forsikret din bil 2 gange vil der ske det at dine
forsikringsselskaber skal deles om at dække skaden. Surt ved 2 gange
selvrisiko og præmie forhøjelse.

Ved ulykkes og livsforsikringer vil begge selskaber skulle betale erstatning
så man får dækning 2 gange.

Jeg vil derfor gætte på at ved dobbeltmedlemskab er der 1 gang
redningsdækning men 2 gange dødsdækning.

Fra : Thomas

Dato : 12-10-03 19:36

> [...]
>
> Om ovenstående er i konflikt med DSF vedtægter eller klubvedtægter har jeg

Nu har jeg lige siddet og kigget i vedtægterne for optagelse af klubber i
DSF, hvor der i §7b står følgende:
forpligter sig til at overholde forbundets vedtægter og
konkurrencebestemmelser.<<

Så løsning D som du foreslår går nok desværre ikke med mindre der sker en
ændring af DSFs vedtægter.

Vh,

Thomas

http://www.nereus-dyk.dk