8 eller 16 Ventiler
Fra : Carsten Pedersen

Dato : 11-10-03 12:52

Hej,

affødt af et tidligere svar, hr Jeg dette spøgrsmål:

Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
ventiler?
Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
på?
Jeg havde kigget på en Ford Escort 1,4i/8V Stationcar fra 1994 som har kørt
217.000 KM. til 39.900,-
Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
ens.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Chr. L.

Dato : 11-10-03 13:36

"Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> 217.000 KM. til 39.900,-
> Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde

en 8V har jo som regel færre heste end en 16V, mens en 16V normalt har to
overliggende knastaksler, mod en 8V med en, om en lille stor motor holder
længer, er vel mere et spørgsmål om hvor mange bank en motor har fået gennem
sit liv.

Chr.

Fra : Søren Christensen

Dato : 11-10-03 13:42

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overliggende knastaksler, mod en 8V med en, om en lille stor motor holder
> længer, er vel mere et spørgsmål om hvor mange bank en motor har fået

En 8V motor har vel somregel mere moment ved lavere omdrejninger end en
16V...

Venligst

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 13:48

Søren Christensen wrote:

> En 8V motor har vel somregel mere moment ved lavere omdrejninger end
> en 16V...

Ikke nødvendigvis - men den har som regel mindre moment ved høje
omdrejningstal.

Derfor føles den relativt meget mere magtfuld ved lave omdrejninger.

--
Jan W Nielsen, Århus
Opel Vectra 2.0 8V

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 13:49

Carsten Pedersen wrote:

> Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
> ventiler?

Antallet af ventiler betyder ikke I SIG SELV noget for motorens holdbarhed.

Dog har 16V-motorer alt andet lige oftere en bedre brændstoføkonomi og en
større top-effekt.

--
Jan W Nielsen

Fra : Chr. L.

Dato : 11-10-03 14:13

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> [...]
holdbarhed.

> Dog har 16V-motorer alt andet lige oftere en bedre brændstoføkonomi og en

Jeg tror meget der er afhængigt af fabrikanten og den ECU programmering:

se feks her på Fiat og Opel motorer på 8V og 16V, Fiats 8V er bedre end 16V
i økonomi, mens det er omvendt med Opel's

Fiat 1.2 8V/16V
Maks. Drejningsmoment EU:
Nm/kgm/ ved omdr./min.
102 (10,4) 2500 1.2 8V
114 (11,6) 4000 1.2 16V

kombineret kørsel km/l
17,5 1.2 8V
15,4 1.2 16V

Opel 1.6 8V/16V
Max. drejningsmoment
138 ved 2000 omd
150 ved 3600 omd

forbrug km/l
14,1 1.6 8V
14,5 1.6 16V

Chr.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 14:41

Chr. L. wrote:

> se feks her på Fiat og Opel motorer på 8V og 16V, Fiats 8V er bedre
> end 16V i økonomi, mens det er omvendt med Opel's

Ja, der kan være forskelle på brændstoføkonomien. Som regel er 16V´erne dog
mest økonomiske. Dette alt andet lige.

> Fiat 1.2 8V/16V
> Maks. Drejningsmoment EU:
> Nm/kgm/ ved omdr./min.
> 102 (10,4) 2500 1.2 8V
> 114 (11,6) 4000 1.2 16V

Det interessante er her, hvorledes 16V-motoren performer ved samme
omdrejningstal som 8V´eren har sit maksimale drejningsmoment. Mit gært er,
at 16V´eren har det samme moment, men at den har et ENDNU bedre moment ved
4000 o/min.

Der ér tilfælde, hvor det ikke forholder sig således, men som regel følger
det nogenlunde den model.

--
Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-03 14:06

"Carsten Pedersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev :

>Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
>ventiler?

Ikke entydigt - f.eks er Opel CIH motoren (den i rekorden) generelt
set yderst langlivet - hvilket ikke helt har været tilfældet for andre
af Opel's 16 ventilede motortyper

>Eller er det alene motorstørrelse kontra km-stand man skal være opmærksom
>på?

Hvis motoren har været passet pænt, holder de fleste af dem såmænd
pænt længe

>Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt nogenlunde
>ens.

Ikke entydigt - jeg har haft en kadett med 1100 motor, der gik langt
over 350kkm, den forrige Rekord (en 1900) kørte også 340kkm på samme
motor
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 14:42

jan@stevns.net wrote:

> Ikke entydigt - f.eks er Opel CIH motoren (den i rekorden) generelt
> set yderst langlivet - hvilket ikke helt har været tilfældet for andre
> af Opel's 16 ventilede motortyper

Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
ikke tandremmen går på skramlet.

--
Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-03 14:48

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :

>Såvidt jeg ved, er Opel tidligere 16V-motorer særdeles sejlivede - når bare
>ikke tandremmen går på skramlet.

Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.

De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
motorer var sgu' ikke til at slide op

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 14:51

jan@stevns.net wrote:

> Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.

Ok..

> De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
> motorer var sgu' ikke til at slide op

Helt enig..

--
Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 11-10-03 15:15

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne
> motorer var sgu' ikke til at slide op

Der er også kædetræk i rigtige biler i dag. Nemlig Nissan !

/Caspersen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 15:15

C. Caspersen wrote:

> rigtige biler i dag [...] Nissan !

???

)

--
Jan W Nielsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-10-03 09:54

Sat, 11 Oct 2003 15:47:56 +0200, skrev jan@stevns.net, på 13 linier, i
> [...]

>Jeg regner motorhavarier med under en årsag til at en motor går udu.
>
>De skulle have holdt sig til kædetræk, skulle de, de gamle kædetrukne

Åhhh det bruger de stadigt

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 12-10-03 14:08

Carsten Pedersen wrote:

> Er det ikke bedre, og mere holdbare motorer med 16 ventiler fremfor 8
> ventiler?

På en måde har du ret.
Hvis man tænker på at en 16V maskine er af nyere konstruktionsdato, så er
den jo (som regel) mere holdbar end en 8V (gammel konstruktionsdato).
Men det er ikke på grund af de 16 ventiler, det er fordi at holdbarheden
generelt er bedre/længere i nyere motorer ifh til de gamle.

> [...]
> har kørt 217.000 KM. til 39.900,-
> Store motorer kører vel længere end små, forudsat at de er kørt

Det kommer meget an på hvordan de er blevet kørt, hvor meget de har at slæbe
på (tung bil kontra let bil) og sidst men ikke mindst, hvordan de er blevet
vedligeholdt.
En motor der udelukkende kører mange små ture, vil alt andet lige slides
mere end en tilsvarende motor, som kører lange stræk hver gang den startes.

Per --Ford Sierra 1,6 (S) 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - mere end 2,5 GB video online
Nu med highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Henrik B.

Dato : 12-10-03 18:51

Per Beer Hansen wrote:
[...]

Tager du f.eks. Saab's motor, er den 16-ventilede udgave mere holdbar end
den 8-ventilede. Det skyldes bl.a. at der et bedre flow (af vand) i 16V
toppen. Den køles med andre ord bedre, hvilket igen resulterer i at man ofte
skal skifte toppakning på 8V-motorer, men at det hører til sjældenhederne på
en 16V-motor.

M.v.h.