Akku boremaskine, anbefalinger ønskes:
Fra : Bo

Dato : 11-10-03 12:51

Hej alle,

Jeg skal købe en god akkuboremaskine til min far.

Han skal bruge den til hobbybrug, bl.a. til at køre ben op på sin
campingvogn.

Nogen anbefalinger??

Med venlig hilsen

Bo

Fra : Peter C.

Dato : 11-10-03 13:24

"Bo" <ejsmb@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal købe en god akkuboremaskine til min far.
>
> Han skal bruge den til hobbybrug, bl.a. til at køre ben op på sin

Undgå de billige "no-name" produkter.
De har ikke moment til at trække skindet af en kop cacao, og batteriet
holder ikke mere end ca. et år.

Jeg vil mene at et prisleje på omkring 750-1000,- giver en god solid maskine
man bliver glad for, og som kan holde til det man forventer sådan en skal
kunne.

Bosch (grøn serie) og AEG (blå serie) kunne være to bud

Vær opmærksom på om der er et eller to batterier med, når i kigger priser /
modeller.
2 batterier giver større firhed og anvendelsesmuligheder, men koster
selvfølgelig også mere.
En lynlader er en rar ting, men den slider batterierne unødig hurtigt
(begge batterier på min fars blå Bosch er døde efter 7 år, og de er ladet
med 12 min lader, hvorimod min 13 år gamle blå Bosch med 1time lader stadig
har det ene batteri intakt....det andet døde for et par måneder siden)

MVH Peter C:\

Fra : anders majland

Dato : 11-10-03 13:28

> Bosch (grøn serie) og AEG (blå serie) kunne være to bud
> 2 batterier giver større firhed og anvendelsesmuligheder, men koster
> selvfølgelig også mere.

Søg 1/2 år tilbage via google - der var en længere tråd. Men skal den
bruges andet end lejlighedvis er 2 batterier en "glad ting" og de kan
ikke købes til en fornuftig pros efterfølgende. Jeg har den forrige
versions af aeg's blå 12v og den har bla. holdt til 300m2 stålpladetag -
så den tøt jeg godt anbefale.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter Holm

Dato : 12-10-03 22:04

Peter C. wrote:
> "Bo" <ejsmb@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Undgå de billige "no-name" produkter.
> De har ikke moment til at trække skindet af en kop cacao, og batteriet
> holder ikke mere end ca. et år.

Lidt uenig. Købte min no-name 14V for 3 år siden i Fakta. Den har moment,
masser af kraft og batteriet viker uopslideligt. Kostede i sin til 349,- og
er siden set til ca. det halve. Min varmeste anbefaling til denne
billig-model.

Peter

Fra : Peter C.

Dato : 13-10-03 10:58

> [...]
og
> er siden set til ca. det halve. Min varmeste anbefaling til denne

OK...det er da rart at du har fået en maskine du er glad for.
(det er jo i virkeligheden det vigtigste)

Mine negative erfaringer stammer fra den vi har på kontoret (til småting som
billedrammer, skriveborde, og hvad man nu ellers lige skal skrue)
Det er en orange 12V "Power Super 2000" (hvem mon sidder og finder på disse
navne)
Den er sgu noget af det sløjeste jeg endnu har prøvet at bore/skrue
med.........da den virkede.

MVH Peter C:\

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 13:51

jeg er enig i at man skal undgå de billige toolmate etc. UANSET hvor mange
volt de er på. De er simpelthen uanvendelige

Jeg har en grøn bosch 14,4 til ca 800 og en 12v dewalt til ca 2500

Der er ingen tvivl om at dewalten er nams, men omvendt er den ikke tre gange
bedre. Den grønne er i mine øjne et rigtigt godt køb der holder i mange år,
og som kan bruges til lidt af hvert

Gå dog efter en med gear, så den kan bruges til at bore med osse!

Fra : benny

Dato : 11-10-03 14:48

12v dewalt til ca 2500
købte du 2??
den koster 1198kr hos harald nyborg og der medfølger 2 batterier.

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 11-10-03 16:22

"benny" <beny@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 12v dewalt til ca 2500
> købte du 2??
> den koster 1198kr hos harald nyborg og der medfølger 2 batterier.

Er Harald Nyborgs en DW 980 XRP 3 gears med DE 9071 12v/2ah batteri?

Jeg tvivler! Jeg mener at have læst at de har lavet en "husmandsmodel" med 2
gear og batterier med kortere levetid. (stadig 12v/2ah)

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 16:46

> 12v dewalt til ca 2500
> købte du 2??
> den koster 1198kr hos harald nyborg og der medfølger 2 batterier.

den var på tilbud nedsat fra 3748. Tro mig - der er forskel !! (ex alt
gear af metal)

Fra : kim rasmussen

Dato : 11-10-03 15:20

hej Bo

Jeg har lige fået en Black and Decker maskine pr. ca 500 på tilbud ,Kanon
maskine 14 volt med Dansk forvirring.
Fås bla. i Bilka og i de store byggemarkeder.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Jan Pedersen

Dato : 11-10-03 21:43

Bo wrote:
> [...]

køb en makita, så går du ikke galt i byen...

http://www.makita.com/

--
Jan Pedersen
c u k @ c u k . d k

Fra : Peter C.

Dato : 11-10-03 22:47

"Jan Pedersen" <...cuk@cuk.dk...> skrev i en meddelelse

> køb en makita, så går du ikke galt i byen...

Nej, det kan du have ret i, men Makita er ikke ligefrem hvad jeg vil kalde
"hobby-værktøj"
Selvom man uden tvivl får en kvalivare, vil jeg kalde det "gråspurvsskydning
med kanon"

......og skulle det endelig komme til en anbefaling af proff. værktøj vil jeg
henlede opmærksomheden på en Atlas Copco / Milwaukee med LokTor motor. 18V
udgaven har det højeste drejningsmoment jeg nogensinde har set for en
accumaskine (71 Nm)
Men det er så også en maskine til små 5000,- hvilket jo er ganske ude af
proportioner i denne sammenhæng.

Jeg vil stadig mene at en grøn Bosch til en 1000-mand vil være det bedste
køb set i forhold til "kravspecifikationen"

MVH Peter C:\

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 07:20

> [...]
> accumaskine (71 Nm)
> Men det er så også en maskine til små 5000,- hvilket jo er ganske ude af

Sejt, det er jo mere moment end min motorcykel! Havde aldrig troet at sådan
nogle kunne drives at et 18v batteri i fremtiden ))

Fra : Peter C.

Dato : 12-10-03 11:09

> Sejt, det er jo mere moment end min motorcykel! Havde aldrig troet at
sådan
> nogle kunne drives at et 18v batteri i fremtiden ))

Hmmm... skal jeg forstå det derhedad at du ikke rigtig tror på mig ?

Uden at jeg iøvrigt skal gøre mig klog på målemetode osv. syns jeg også det
lyder af meget, men se selv på denne side

http://www.aeg-pt.de/internet/ACPROD.NSF/dedominovwAllBatteryTools/4836D91AE19B7B42C1256B280047C179?OpenDocument

Det er ganske vist i diciplinen "hårdt" moment, men også i "blødt" moment er
den en af de bedste.
Ifølge GørDetSelv, som har testet accu-maskiners moment er Atlas Copco
LokTor endda pænt underspillet fra fabrikken.
Den yder mere end de lover.

MVH Peter C:\

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 12:45

> sådan
>
> Hmmm... skal jeg forstå det derhedad at du ikke rigtig tror på mig ?

næh næh. Min egen 12v DeWalt har et par og fyrre, så jeg tror skam på dig.
Er mere imporneret over at sådan en lille elmotor åbenbart har ligeså meget
kraft som en stor benzinmotor...

Fra : Peter C.

Dato : 13-10-03 10:45

> næh næh. Min egen 12v DeWalt har et par og fyrre, så jeg tror skam på dig.
> Er mere imporneret over at sådan en lille elmotor åbenbart har ligeså
meget
> kraft som en stor benzinmotor...

Arr....SÅ enkelt er det jo nok heller ikke.

F.eks. er benzinmotores moment vel målt på krumtappen, hvor batterimaskinens
moment er målt på patronen, og dermed EFTER gearkassen.
Desuden er de 71 Nm jo såkaldt hårdt moment hvilket jeg tolker som at
maskinen for lov at tage "tilløb" før man måler.
Hvis man måler accumaskiners bløde moment (hvilket jeg mener må være
sejtræks-momentet, hvor motoren får lov at starte på 0 omdr.)
ligger de vist typisk på ca. halvdelen af det hårde moment.

.....men vi kan godt blive enige om at der er utrolig meget power i sådan
nogle små el-motorer.

MVH Peter C:\
(Atlas Copco LokTor 14,4V

Fra : anders majland

Dato : 12-10-03 09:31

> Sejt, det er jo mere moment end min motorcykel! Havde aldrig troet
> at sådan nogle kunne drives at et 18v batteri i fremtiden ))

Prøv at søge lidt tilbage i dk.fritid.motorcykel. Der har været
diskuteret en prototype på en elcykel.

Fra : Bo

Dato : 12-10-03 07:21

> [...]
>
> Jeg skal købe en god akkuboremaskine til min far.
>
> Han skal bruge den til hobbybrug, bl.a. til at køre ben op på sin

Hej alle igen,

Tak for en masse gode input og anbefalinger.

Jeg har truffet mit valg nu og det bliver en 14,4 V grøn Bosch.

Den er i 2 tilbudsaviser i denne uge, men Harald Nyborg er stadig billigst,
978,- kr.

MVH

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-03 08:18

Råd&Dåd har søndagsåbnet idag og har netop den grønne 14v bosch til 699, men
kun idag....

Fra : Johnt

Dato : 12-10-03 12:42

"Skodbjarne" <brianSNABELskodbjarne.dk> skrev i en meddelelse
> Råd&Dåd har søndagsåbnet idag og har netop den grønne 14v bosch til 699,
men
> kun idag....
>
> "Bo" <ejsmb@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

www.taenk.dk har lavet en test i foråret 2003.

Du kan se den her:
http://www.taenk.dk/ttabn/2003/tt31/boremaskine/skema/

Hilsen

Johnt

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-10-03 12:58

"Johnt" <listme@listme.dsbl.org> wrote in message

> Du kan se den her:
> http://www.taenk.dk/ttabn/2003/tt31/boremaskine/skema/

Hvor man skal indtaster brugernavn og password, for at få adgang??

Fra : Bo

Dato : 12-10-03 14:51

> billigst, 978,- kr.

> Råd&Dåd har søndagsåbnet idag og har netop den grønne 14v bosch til 699,
men
> kun idag....

Tak for tippet, jeg har lige været inde og købe den. Den er dog ikke 100 %
magen til den fra H.N. da det er den gamle model.

MVH

Bo