Skift af ventildækselpakning
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-10-03 08:59

Er det lige ud af landevejen?

Altså:
Af med dækslet
Fjern gammel pakning
Nu pakning på
Dæksel på

Det er på en Opel Astra med C16NZ.

/Jakob

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 09:31

Jakob Jeppesen wrote:

> Er det lige ud af landevejen?
> Det er på en Opel Astra med C16NZ.

Fuldstændig. Der sidder otte bolte (såvidt jeg husker). That´s it.

Min mormor kunne finde ud af det.

--
Jan W Nielsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-10-03 09:44

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse news:3f87bff8$0$23309$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Fuldstændig. Der sidder otte bolte (såvidt jeg husker). That´s it.

Lækkert

> Min mormor kunne finde ud af det.

Helt sikkert (så er det sgisme pinligt hvis jeg ikke kan...)

/Jakob

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-10-03 11:21

Jan W Nielsen wrote:

> Min mormor kunne finde ud af det.

....hvor meget tar hun i timen?

....jeg har et par småting, jeg gerne vil ha ordnet... LOL
Hans

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 13:43

Hans Paulin wrote:

> ...hvor meget tar hun i timen?
> ...jeg har et par småting, jeg gerne vil ha ordnet... LOL

*ROFL*

--
Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-10-03 10:17

Jakob Jeppesen wrote:
> Er det lige ud af landevejen?
>
> Altså:
> Af med dækslet

Vigtigt: Stoppe avispapir ned i hullet så man ikke taber gammel pakning og stopper oliekanalerne så
skidtet havarerer.

> Fjern gammel pakning

Kan med fordel gøre med en suppeknogle - ja grin bare men da toppen er af aluminium duer det ikke
med stål. Det er selvf nemmest hvis man har en hund, for så ligger der nok et par pillede ben et
sted :)
Nylon eller lexan (plexiglas) kan dog osse anvendes som skraber.

> Nu pakning p
> Dæksel på

Spænd det forsigtigt.

Fra : Mathias

Dato : 11-10-03 10:41

Roberto Saldo wrote:

> Spænd det forsigtigt.

Skal den ikke spændes med moment, og i en bestemt rækkefølge, så man ikke
ødelægger alutoppen?

--
Mvh. Mathias

MB 300D W124 '91

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-10-03 10:46

Mathias wrote:

> Skal den ikke spændes med moment, og i en bestemt rækkefølge, så man ikke
> ødelægger alutoppen?

Nej da, men dækslet er spinkelt og spænder man det skævt får man de aldrig tæt eller værre, det
knækker. Dermed ikke sagt at man ikke *kan* anvende momentnøgle :)

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Krath

Dato : 11-10-03 12:28

> Skal den ikke spændes med moment, og i en bestemt rækkefølge, så man
> ikke ødelægger alutoppen?

Jo!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-10-03 12:37

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse news:bm8pgg$26ou$1@news.cybercity.dk...

> Jo!

Nu tror jeg ikke Öpelen er så fintfølende - i Haynes står der bare "spænd
boltene på kryds". Der angives ikke nogen rækkefølge, men der står dog
at de skal spændes med 8nm

/Jakob

Fra : Thomas Krath

Dato : 11-10-03 12:45

> Nu tror jeg ikke Öpelen er så fintfølende - i Haynes står der bare
> "spænd boltene på kryds". Der angives ikke nogen rækkefølge, men der
> står dog at de skal spændes med 8nm
^^^ ^^^
;)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-03 14:01

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev :

>Nu tror jeg ikke Öpelen er så fintfølende - i Haynes står der bare "spænd
>boltene på kryds". Der angives ikke nogen rækkefølge, men der står dog
>at de skal spændes med 8nm

Og når man så følger haynes på det punkt pisser olien ud alle vegne ;(

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-10-03 15:14

jan@stevns.net wrote:

> Og når man så følger haynes på det punkt pisser olien ud alle vegne ;(

Jeg skiftede min til en korkpakning og spændte det forsigtigt med fingerspitzgefühl og det lækker ikke.

Mvh
Roberto

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-10-03 15:15

Roberto Saldo wrote:

> Jeg skiftede min til en korkpakning og spændte det forsigtigt med
> fingerspitzgefühl og det lækker ikke.

Me too..

--
Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-10-03 15:20

Jan W Nielsen wrote:

> Me too..

Desværre drikker Asconaen jo så jeg har puttet den i dk.marked.privat.bil til dele og ellers
skrotter jeg den næste weekend.

Mvh
Roberto (den kan jo ikke stå der og ruste uden at blive kørt, den stakkel, så hellere aflive den)

Fra : Thomas Krath

Dato : 11-10-03 16:05

> Me too..

Min er skiftet som værkstedshåndbogen fra Ford siger... ingen problemer med
dette.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-10-03 15:27

Roberto Saldo <rs@home.dk> skrev :

>Jeg skiftede min til en korkpakning og spændte det forsigtigt med fingerspitzgefühl og det lækker ikke.

På de sidste 3 jeg har skiftet toppakning (og ventildækselpakning) på
var 8NM ikke nok ... og det var nye pakninger fra Opel

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-10-03 17:32

jan@stevns.net wrote:

> På de sidste 3 jeg har skiftet toppakning (og ventildækselpakning) på
> var 8NM ikke nok ... og det var nye pakninger fra Opel

....de skal lække! - lige som bundkarspakningen...

....løsningen er at komme noget sort snask på (det ser så billigt ud med
orange eller blåt)
Hans

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-10-03 11:41

Tak for alle rådene.

Pakningen er nu skiftet uden de store problemer. Den gamle var rimeligt
nem at få af uden brug af skrabeværktøj eller gamle kødben

Samtidig fik jeg også skiftet gasdæmperne til bagklappen, så den nu kan
holde sig åben - også når det er koldt.

/Jakob

Fra : The Mann

Dato : 11-10-03 20:20

Jakob Jeppesen <for_news_only@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bm8daj$54b$1@sunsite.dk...
> Er det lige ud af landevejen?
>
> Altså:
> Af med dækslet
> Fjern gammel pakning
> Nu pakning på
> Dæksel på
>
> Det er på en Opel Astra med C16NZ.
>
> /Jakob

Hvis det er en kork pakning , så så kom godt med fedt (alm. lejefedt ) på
den (alle 4 sider )

så ekspanderer den efter du har spændt boltene og udfylder alle evt.
ujævnheder

The Mann