/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ville I?
Fra : HappyDane


Dato : 11-10-03 01:15

Hej NG.

Jeg syntes lige jeg ville spørge nogle kloge mennesker, inden jeg giver mig
i kast med følgende projekt.
Jeg er en glad ejer af en Mazda 323 1.3i LX (BG) sedan fra 92' og den er
desværre begyndt at brokke sig!
Når jeg drejer siger den underlige lyde ude fra maskineriet, og har ladet
mig fortælle at det er min kardan der er knas med, og højst sandsynligt den
venstre, da det næsten altid er den der går først.

Jeg har købt / bestilt Haynes bog til ovennævnte bil
(http://www.hofberg.dk/shop/productinfo.asp?id=1840) og har selv tænkt mig
at give mig i kast med at skifte kardanleddet.

Er det en opgave som er simpel, er det noget en uerfaren med hjælp fra
Haynes, selv kan gøre?

Ville allerhelst smide den på værksted, men jeg har lidt svært ved at finde
pengene... er far til 3, og under uddannelse!

Med venlig hilsen

Martin



 
 
Hans Paulin (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-10-03 05:51

HappyDane wrote:

> Er det en opgave som er simpel, er det noget en uerfaren med hjælp fra
> Haynes, selv kan gøre?

....jeg har ingen detailkendskab til din bil, men har flere gange haft
drivaksler og kardanled af min bil, og det var et stort - men
overkommeligt - arbejde...

> Ville allerhelst smide den på værksted, men jeg har lidt svært ved at
> finde pengene... er far til 3, og under uddannelse!

....har du det nødvendige værktøj?

....min grundlæggende holdning til do-it-yourself er, at selv om man
knokler (ødelægger) noget, er der rigtig mange penge at hente...

....grunden til min skrue-karriere lagde jeg for godt 20 år siden med en
Haynes i venstre hånd og værktøj i højre...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Jacob (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 11-10-03 06:19

Hej
Jeg har haft en 323, men det var godt nok en diesel. Tror i midlertid at de
er opbygget på samme måde.
Jeg går ud fra at det er drivakselleddet, som du kalder kardanled og det
skulle være muligt at skifte uden de store problemer.
Du skal have en ordentlig topnøgle (kan ikke huske størrelsen, men en 28-30
stykker) til at fjerne navbolten. Det gøres med hjulene på jorden og een som
trykker hård på bremsen (det kan du få et af børnene til), samtidig med at
du skruer navbolten løs.
Så skal du hæve bilen og pille navbolten helt af. Nu skal du så have hele
akslen ud. Og så er det jeg ikke kan huske om der er plads til det eller om
du skal afmontere bærekuglen eller evt. nøjes med at afmontere styrekuglen.
Akslen kan trækkes ud af gearkassen når den er fri, men vær opmærksom på at
gearolien så løber ud!! SÅ der skal efterfyldes gearolie.
Nu har du akslen og skal så afmontere drivleddet og sætte nyt på. Følg
vejledningen som følger med drivleddet. KØb det evt. hos Høyer autodele, der
kan du i øvrigt også bede om et godt råd.

God fornøjelse

Hilsen Jacob



"HappyDane" <harregaardREMOVE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f874b86$0$54799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg syntes lige jeg ville spørge nogle kloge mennesker, inden jeg giver
mig
> i kast med følgende projekt.
> Jeg er en glad ejer af en Mazda 323 1.3i LX (BG) sedan fra 92' og den er
> desværre begyndt at brokke sig!
> Når jeg drejer siger den underlige lyde ude fra maskineriet, og har ladet
> mig fortælle at det er min kardan der er knas med, og højst sandsynligt
den
> venstre, da det næsten altid er den der går først.
>
> Jeg har købt / bestilt Haynes bog til ovennævnte bil
> (http://www.hofberg.dk/shop/productinfo.asp?id=1840) og har selv tænkt mig
> at give mig i kast med at skifte kardanleddet.
>
> Er det en opgave som er simpel, er det noget en uerfaren med hjælp fra
> Haynes, selv kan gøre?
>
> Ville allerhelst smide den på værksted, men jeg har lidt svært ved at
finde
> pengene... er far til 3, og under uddannelse!
>
> Med venlig hilsen
>
> Martin
>
>



KubikH (11-10-2003)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 11-10-03 15:18


"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:FpMhb.5591$jf4.291004@news000.worldonline.dk...
> Hej
> Jeg har haft en 323, men det var godt nok en diesel. Tror i midlertid at
de
> er opbygget på samme måde.
> Jeg går ud fra at det er drivakselleddet, som du kalder kardanled og det
> skulle være muligt at skifte uden de store problemer.
> Du skal have en ordentlig topnøgle (kan ikke huske størrelsen, men en
28-30
> stykker) til at fjerne navbolten. Det gøres med hjulene på jorden og een
som
> trykker hård på bremsen (det kan du få et af børnene til), samtidig med at
> du skruer navbolten løs.
> Så skal du hæve bilen og pille navbolten helt af. Nu skal du så have hele
> akslen ud. Og så er det jeg ikke kan huske om der er plads til det eller
om
> du skal afmontere bærekuglen eller evt. nøjes med at afmontere
styrekuglen.
> Akslen kan trækkes ud af gearkassen når den er fri, men vær opmærksom på
at
> gearolien så løber ud!! SÅ der skal efterfyldes gearolie.
> Nu har du akslen og skal så afmontere drivleddet og sætte nyt på. Følg
> vejledningen som følger med drivleddet. KØb det evt. hos Høyer autodele,
der
> kan du i øvrigt også bede om et godt råd.
>
Hejsa
Så vidt jeg husker er det nemmeste at demontere både bærekugle, styrekugle
og manchet.
Så giver man drivleddet et "GOK", på kanten hvor manchetten sættes fast på
drivleddet.
Så slipper fjederringen der holder drivled og aksel sammen.
Man vipper fjederbenet lidt ud og kan trække drivleddet ud af navet.
Så sætter man det nye led i navet, sætter akslen ind i leddet "GOK", udefra
denne gang.
Monterer bærekugle manchet og styrekugle.
På denne måde slipper man for at grise med olie fra gearkasse mm.
Husk at købe en ny manchet, de er meget billige, og det er surt at opdage at
den gamle alligevel ikke var så fin som man synes.
God fornøjelse.
Man kan ikke ødelægge så meget ved dette job.
Forudsat at man klodser sin bil godt op under arbejdet.
Samt at man spænder den nye navmøtrik med det rigtige moment bagefter.
Mvh
niels



Hans Paulin (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-10-03 17:39

KubikH wrote:

> Samt at man spænder den nye navmøtrik med det rigtige moment bagefter.

....overvej, om der er links(venstre)gevind i venstre side...

....jeg var oppe og hoppe på et vandrør, jeg brugte til forlænger, da jeg
skulle ha møtrikken af, da jeg pludselig fik en AHA-oplevelse...

....jeg havde efterfølgende nær ikke fået møtrikken af igen...

(kender én, der kender én, der spændte en skruestik så hårdt sammen, at
de måtte smide den væk bagefter)
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm




Fam. Olsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 11-10-03 22:04


"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
news:bm9bos$2vev$1@news.cybercity.dk...
> KubikH wrote:
>
> > Samt at man spænder den nye navmøtrik med det rigtige moment bagefter.
>
> ...overvej, om der er links(venstre)gevind i venstre side...

God pointe.

Men på en 121'er er der ikke, så det tror jeg heller ikke der er på en
323'er. Men det kan man jo se på det nye led.

Er der links gevind vil der også være forskel på lagernummeret på hhv. højre
og venstre led.


MVH Niels



Hans Paulin (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 11-10-03 22:49

Fam. Olsen wrote:
> på en 121'er er der ikke, så det tror jeg heller ikke der er på en
> 323'er.

....'kay...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Fam. Olsen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 11-10-03 22:10


"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
news:bm93f7$2kjp$1@news.cybercity.dk...
>
> "Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:FpMhb.5591$jf4.291004@news000.worldonline.dk...
> > Hej
> > Jeg har haft en 323, men det var godt nok en diesel. Tror i midlertid at
> de
> > er opbygget på samme måde.
> > Jeg går ud fra at det er drivakselleddet, som du kalder kardanled og det
> > skulle være muligt at skifte uden de store problemer.
> > Du skal have en ordentlig topnøgle (kan ikke huske størrelsen, men en
> 28-30
> > stykker) til at fjerne navbolten. Det gøres med hjulene på jorden og een
> som
> > trykker hård på bremsen (det kan du få et af børnene til), samtidig med
at
> > du skruer navbolten løs.
> > Så skal du hæve bilen og pille navbolten helt af. Nu skal du så have
hele
> > akslen ud. Og så er det jeg ikke kan huske om der er plads til det eller
> om
> > du skal afmontere bærekuglen eller evt. nøjes med at afmontere
> styrekuglen.
> > Akslen kan trækkes ud af gearkassen når den er fri, men vær opmærksom på
> at
> > gearolien så løber ud!! SÅ der skal efterfyldes gearolie.
> > Nu har du akslen og skal så afmontere drivleddet og sætte nyt på. Følg
> > vejledningen som følger med drivleddet. KØb det evt. hos Høyer autodele,
> der
> > kan du i øvrigt også bede om et godt råd.
> >
> Hejsa
> Så vidt jeg husker er det nemmeste at demontere både bærekugle, styrekugle
> og manchet.
> Så giver man drivleddet et "GOK", på kanten hvor manchetten sættes fast på
> drivleddet.
> Så slipper fjederringen der holder drivled og aksel sammen.
> Man vipper fjederbenet lidt ud og kan trække drivleddet ud af navet.
> Så sætter man det nye led i navet, sætter akslen ind i leddet "GOK",
udefra
> denne gang.
> Monterer bærekugle manchet og styrekugle.
> På denne måde slipper man for at grise med olie fra gearkasse mm.
> Husk at købe en ny manchet, de er meget billige, og det er surt at opdage
at
> den gamle alligevel ikke var så fin som man synes.
> God fornøjelse.
> Man kan ikke ødelægge så meget ved dette job.
> Forudsat at man klodser sin bil godt op under arbejdet.
> Samt at man spænder den nye navmøtrik med det rigtige moment bagefter.
> Mvh
> niels


Sådan gjorde jeg bortset fra at jeg tog aklsen ud af navet før jeg slog
leddet af akslen. Jeg monterede også leddet og manchetten på akslen igen
inden jeg stak det i navet.

Hvis man tager kuglerne ud af leddet skal man være opmæeksom på at få den
del med strålerne til at vende rigtigt. Vender man den en halv omgang
forkert bliver leddet stift.


MVH Niels



Tom (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 11-10-03 08:06



> Jeg har købt / bestilt Haynes bog til ovennævnte bil
> (http://www.hofberg.dk/shop/productinfo.asp?id=1840) og har selv tænkt mig
> at give mig i kast med at skifte kardanleddet.
>
> Er det en opgave som er simpel, er det noget en uerfaren med hjælp fra
> Haynes, selv kan gøre?

Ja.
De fleste ting i en bil er skruet fast, så hvis man ved hvilken vej man
løsner en skrue/møtrik og hvordan man bruger en hammer samt løsner
fastrustne dele så er det til at have med at gøre.
Du skal selvfølgelig regne med at bruge lang tid første gang du laver det.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



John Sahl (11-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 11-10-03 09:41

HappyDane wrote:
> Er det en opgave som er simpel, er det noget en uerfaren med hjælp fra
> Haynes, selv kan gøre?

Hvis dine hænder sidder nogenlunde normalt fast på armene
er det bare at springe ud i det.

Du vil nyde resultatet når du er færdig, men find lige ud af om
det nu også er drivakselleddet før du går igang.

Hvad er symptomerne?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



HappyDane (11-10-2003)
Kommentar
Fra : HappyDane


Dato : 11-10-03 14:41


"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bm8fkl$qup$1@dknews.tiscali.dk...
>
> Hvad er symptomerne?

Den "banker" ude fra maskineriet når jeg drejer, og den banker højt når jeg
drejer skarpt. Der er intet at høre når bilen løber ligeud.

Nå, men det lyder som en opgave jeg skal starte på en fredag efter skolen,
hvis jeg skal gøre mig nogen forhåbning om at den skal bringe mig nogen
steder mandag.

Martin



John Sahl (11-10-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 11-10-03 14:56

HappyDane wrote:
> Den "banker" ude fra maskineriet når jeg drejer, og den banker højt
> når jeg drejer skarpt. Der er intet at høre når bilen løber ligeud.
>
> Nå, men det lyder som en opgave jeg skal starte på en fredag efter
> skolen, hvis jeg skal gøre mig nogen forhåbning om at den skal bringe
> mig nogen steder mandag.

Bare klø på, symptomerne passer meget godt til diagnosen

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



HappyDane (11-10-2003)
Kommentar
Fra : HappyDane


Dato : 11-10-03 17:49

Hej.

Tak for de mange svar.
Det har givet mig lyst og mod til selv at prøve!
Jeg har tænkt lidt på, om der skulle være et sted (garage), hvor man måske
kunne få lidt hjælp, og jeg tænker ikke på prof. hjælp, men af helt
almindelige der piller ved deres egen bil?
Det ville være lidt rart med noget hjælp i baghånden, hvis jeg skulle blive
usikker eller i tvivl.
For som skrevet tidligere, er det en total umulighed at sende bilen på
værksted, og uden at vide det, så kan jeg forstille mig at det ville koste
en mindre formue at få kardanen skiftet prof.

Jeg er bosiddende på Vestsjælland, så hvis der skulle være et sted hvor man
kan møde og trække på ligestillede, vil jeg gerne vide hvor?

Endnu engang, mange tak for Jeres svar og hjælp.

Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408697
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste