Ny cylinder eller...
Fra : Ole Køster

Dato : 10-10-03 20:05

Hej.

Jeg har desværre fået knækket en bolt til udstødningen, så nu sidder ½ delen
af bolten oppe i cylinderen. Det er vist et klassisk problem Kan man
bore stumpen ud, eller er det nemmere bare at montere ny cylinder og stempel
på min piaggio typhoon. Den har kørt 12000, så der er vel sket noget slid på
på de 2 dele, eller hvad mener I ??
Hvis jeg skifter cyl-stempel, er der så noget jeg skal være opmærksom på, er
det lige så nemt at skifte som på min gamle ( nu solgte Yamaha 4 gears, det
er vist 15 år siden ) og hvad med tilkøring ???

Fra : Kim Larsen

Dato : 12-10-03 14:39

"Ole Køster" <metteole@adslhomefjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

det
> er vist 15 år siden ) og hvad med tilkøring ???

Hvis det "bare" er bolten der er knækket, så kan den godt bores ud, men om
du skal have en ny cylinder i er så noget andet. Hvis du har brugt en god
olie i benzinen, så kan du godt køre lige så meget endnu med det du har. Min
har kørt ca.25.000 km på samme cylinder, og da jeg så fik lidt flere kubik
sagde min "knallert-pusher" at det gamle sagtens kunne køre meget mere, for
man kunne faktisk ikke se den var slidt inden i.

Kim Larsen

Fra : Claus Lihme

Dato : 12-10-03 19:16

Jeg har selv haft samme problem, og den lokale smed borede den ud og rensede
gevindet for 40,-

Billigt og så er man sikker på det bliver gjort ordentligt, og man er også
selv fri for at rode med det :)

Fra : Ole Køster

Dato : 17-10-03 18:06

Tak for svarene, jeg tror jeg prøver at bore stumpen ud.

mvh Ole

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 20-10-03 21:42

"Ole Køster" <metteole@adslhomefjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svarene, jeg tror jeg prøver at bore stumpen ud.
>
> mvh Ole

Du kan for små penge kåbe et sæt "bolt ud-rivere"
De virker på den måde at du bore stumpen ud med f.eks. et 5 mm bor og så
kører en ud-river ned i hullet.
Den har modsat "fransk" gevind, så jo mere du skruer den fast, jo mere pres
ligger du på den knækkede stump.
Varm evt. stumpen godt op før du forsøger.
Mvh
Jess

Fra : Ole Køster

Dato : 01-11-03 20:56

> Du kan for små penge kåbe et sæt "bolt ud-rivere"
> De virker på den måde at du bore stumpen ud med f.eks. et 5 mm bor og så
> [...]

Jeg fik den boret ud og har lavet et 7 mm gevind, så nu skal den nuk holde
cylinderens tid ud.

Mvh
Ole

Fra : Karsten Andersen

Dato : 02-11-03 10:16

Mon, 20 Oct 2003 22:41:47 +0200, skrev Jess Mathiasen, på 19 linier, i
<3f94487f$0$69940$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :

>Du kan for små penge kåbe et sæt "bolt ud-rivere"

en Ornepik

Karsten
Opel Vectra DTI