Tunmousse ?
Fra : Jette

Dato : 10-10-03 18:31

Hej gruppe
Kender nogen opskriften på tunmousse/rand hvori der bla. indgår rejer,
porrer, fløde, tun og husblas ? Dressingen var noget med kaviar i. Jeg har
mistet min opskrift og det er sandt at sige, den bedste forret man kan
forestille sig. Hvis nogen skulle genkende denne blanding og ligger inde med
opskriften venter jeg med tak.
Med venlig hilsen Jette

Fra : kim rasmussen

Dato : 10-10-03 22:05

hej Jette
Det skulle vel ikke være den ultimative mousse ,fordi så er opskriften som
flg:
Dette er til 4 personer

1 ds tun i vand
1 løg
Saften af 1 citron
1 bæger creme fraise 18 %
3 blade husblas
1 dl piskefløde,pisket til skum
1 glas rød kaviar
Salt og peber
Tomat,dild,citron eller kogte slikporrer som pynt.

Tunen findeles og blandes med det hakkede løg, citronsaft og creme fraise.
Kør det evt. 1 gang gennem blenderen eller mos med en gaffel.

Husblassen udblødes i koldt vand,opløses i vandbad i lidt kogende vand og
piskes fri for klumper. Rør lidt af tunen i, derefter røres resten i .

Massen skal være ret stiv,før man vender flødeskummet i. Smages ti med salt
og peber.Vend 2/3 af kaviaren i,gem resten til pynt. Fyld moussen i en form
eller rand der er smurt og stil den på køl i 2-3 timer eller natten over.

Server moussen med kaviar og evt. lidt hakket tomat citron ,dil og
slikporrer.

Tunen kan udskiftes med gode rejer .

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-10-03 05:11

"Jette" <j-v-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse...

> [...]
> forestille sig. Hvis nogen skulle genkende denne blanding og ligger inde med

Tunmousse m. rejer og husblas efterlyste du vist også for ca. 3 år siden.. )

Mortens Opskrifter har i flere år haft opskriften der ligner, mht. nogle af
ingredienserne..
Se evt.: http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0510219.html

...Eller se opskriften DIREKTE herunder..

PS: Efter min mening kan nogle af ingredienserne varieres i det uendelige.
Erstat fx løg med porrer og en del af kaviaren med rejer. - Vupti!

Tunmousse:
6-8 pers.

2 ds tunfisk naturel
1 mellemstort løg
saft af ca. 1 citron
2½ dl creme fraiche 18%
4 bl. husblas
1½ dl piskefløde
salt, peber
1 glas lyserød kaviar (100g) - hold lidt tilbage til pynt

Pynt:
Tomater
lidt kaviar
mynte eller citronmelisse

Dressing:
2½ dl cremefraiche
citronsaft
salt, peber

1. Bland tunfisk, pillet, hakket løg citronsaft og creme fraiche og kør det
et øjeblik i blenderen.
2. Udblød husblassen i koldt vand, smelt den i mikroovnen og hæld den
i tunmassen.
3. Når massen begynder at stivne vendes der flødeskum i.
4. Vend kaviar i, og smag til.
5. Hældes op i form, og stilles koldt mindst 2 timer.
6. Ved serveringen pyntes med tomat(både), kaviar og grønt.

Serveres med flute eller groft brød.

Velbekomme!

Mvh.
Peter W. Bosse

Spis, så bliver du tyk - bliver du tyk, så bliver du smuk
- bliver du smuk, så bliver du gift - bliver du gift,
så ønsker du, at du aldrig havde spist.
- ukendt

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-10-03 11:33

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> wrote in message
[klip]
> Tunmousse m. rejer og husblas efterlyste du vist også for ca. 3 år siden..
)

Og nu efterlyser hun den så igen, hvilket måske kan forklares med den
omstændighed, at hun - endda på klart og forståeligt dansk - skriver, at hun
har mistet sin opskrift.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Jette

Dato : 11-10-03 11:34

> Tunmousse m. rejer og husblas efterlyste du vist også for ca. 3 år siden..
)
Det er nemlig rigtigt. I hvertfald for snart et år siden. Men hvor var din
opskrift dengang Det er nemlig lige præcis den opskrift jeg mangler!
Tusind tak.
Med venlig hilsen Jette