Selvstændig ??? hvordan ??
Fra : Dennis & Pia

Dato : 10-10-03 15:03

Hej NG

Jeg håber jeg spørger det rette sted.

Min kæreste er blevet "tilbudt" at blive momsregistreret Dekoratør, i stedet
for at være ansat (hun er nu ansat i 2 butikker)

Hvor kan man forsikre sig mod sygdom ?
Og hvad med Barsel, hvis der skulle komme en lille fyr en dag. Nu har hun
"ret" til et halvt år med fuld løn.

kan man forsikre sig mod det nogen steder (og nej kondomer er ikke den slags
forsikring vi søger

Håber i kan hjælpe, og hvis der ellers er noget man skal passe på med.

ALLE ekstra udgifter vil naturligvis blive lagt ind i prisen, og en kontrakt
med 3 mdr. opsigelse, men er der ellers nogen goder, der ryger ved at blive
selvstændig ?

På forhånd tak
Dennis

Fra : Johnt

Dato : 10-10-03 17:46

> [...]
kontrakt
> med 3 mdr. opsigelse, men er der ellers nogen goder, der ryger ved at

Man skal selv betale for ferie, ingen løn ved sygdom, ingen løn under
barsel. Mulighed for at miste kunderne under sygdom eller barsel.

Venlig hilsen

Johnt

Fra : David T. Metz

Dato : 11-10-03 10:34

Dennis & Pia skriblede:

> Hvor kan man forsikre sig mod sygdom ?

Ved kommunen:
http://www.startguiden.dk/sygdom_fravaer_selvstaendige_st

> Og hvad med Barsel, hvis der skulle komme en lille fyr en dag. Nu har
> hun "ret" til et halvt år med fuld løn.

Se ovst. link.

> kan man forsikre sig mod det nogen steder (og nej kondomer er ikke
> den slags forsikring vi søger

Derudover kan hun også melde sig i a-kasse. ASE og DANA er oprindeligt
specifikt for selvstændige, men efter en nylig liberalisering kan andre
a-kasser også benyttes.

> Håber i kan hjælpe, og hvis der ellers er noget man skal passe på med.

Fyringsvarsel=0 dage medmindre hun tegner en god kontrakt med kunderne ...

> ALLE ekstra udgifter vil naturligvis blive lagt ind i prisen, og en
> kontrakt med 3 mdr. opsigelse, men er der ellers nogen goder, der
> ryger ved at blive selvstændig ?

Feriepenge. Til gengæld får hun bedre fradragsmuligheder.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Johnt

Dato : 11-10-03 18:46

> Til gengæld får hun bedre fradragsmuligheder.

Ikke nødvendigvis. Told og skat anerkender ofte ikke fradragene hvis man
arbejder 100 procent for den samme i et ansættelseslignende forhold.

Hilsen

Johnt

Fra : David T. Metz

Dato : 11-10-03 19:40

Johnt skriblede:

> Ikke nødvendigvis. Told og skat anerkender ofte ikke fradragene hvis
> man arbejder 100 procent for den samme i et ansættelseslignende
> forhold.

Ja, men nu stod der "to butikker" - det kan selvfølgelig stadig være en
arbejdsgiver, hvilket jeg ikke overvejede.

Fra : Dennis & Pia

Dato : 11-10-03 21:22

Der er 2 forskellige Kvicklyér hun skal sende regning til, men de gåt
selvfølgelig begge ind under FDB ? har det noget at sige ?

Fra : David T. Metz

Dato : 11-10-03 21:43

Dennis & Pia skriblede:
> Der er 2 forskellige Kvicklyér hun skal sende regning til, men de gåt
> selvfølgelig begge ind under FDB ? har det noget at sige ?

Jeg ved ikke hvordan Kvickly er organiseret. Hvis de tæller som to
kunder/arbejdsgivere giver det ikke problemer. Hvordan er det nu - får hun
løn fra hver butik separat eller får hun en samlet løn fra begge butikker?

Hvis det er det sidste og hun som selvstændig ikke har andre kunder, så vil
ToldSkat før eller siden sige at det er "et lønmodtagerlignende
ansættelsesforhold" og forlange at der indeholdes kildeskat etc. - med
tilbagevirkende kraft. Det vil være noget rod ...

Fra : Dennis & Pia

Dato : 12-10-03 19:00

Der er vist lidt delte meninger om, det er en eller to butikker man skal
skrive fakturaer til, nogen der ved hvor man kan få det af vide med 100%
sikkerhed. For Told & skat kan ikke engang svare entydigt på det ?

> [...]
> løn fra hver butik separat eller får hun en samlet løn fra begge butikker?

Nu er hun Ansat i den ene butik, som så "lejer" hende ud til en anden butik.

Fra : alexbo

Dato : 12-10-03 19:33

"Dennis & Pia" skrev

> Der er vist lidt delte meninger om, det er en eller to butikker man skal
> skrive fakturaer til, nogen der ved hvor man kan få det af vide med 100%
> sikkerhed. For Told & skat kan ikke engang svare entydigt på det ?

Det er ikke kun et spørgsmål om antal butikker, det er en vurdering af om
man er selvstændig.

Hvis arbejdet ikke skifter karakter, altså at dekoratøren får sine
arbejdsopgaver på samme måde, arbejdstiden er fastlagt på samme måde,
materialerne bliver indkøbt på samme måde, betalt af FDB som sædvanlig, hun
går måske oven i købet i FDB´s tøj.
Så er selvstændigheden jo kun en regnskabsting, og kan risikere at blive
ophævet af told/skat.

En selvstændig dekoratør møder op i butikken, arangerer selv udstillingen,
sørger selv for de ting hun skal bruge.
At være selvstændig er at være selvstændig.

Hvis man ellers har mod på det, er det en god måde at starte på, FDB som
kunde til at begynde med, så er det bare ud og finde nogen andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-10-03 14:45

Dennis & Pia wrote:

> Der er vist lidt delte meninger om, det er en eller to butikker man skal
> skrive fakturaer til, nogen der ved hvor man kan få det af vide med 100%
> sikkerhed. For Told & skat kan ikke engang svare entydigt på det ?

Ja, skriv til dit lokale skattekontor om en bindende "besked"
ups et eller andet, da de har ænderet navnet.
for 300 kr skal de oplyse det indenfor en måned.
og det binder i fem år.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Johnt

Dato : 13-10-03 21:45

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, skriv til dit lokale skattekontor om en bindende "besked"
> ups et eller andet, da de har ænderet navnet.

Bindende forhåndsbesked

Hilsen

Johnt

Fra : David T. Metz

Dato : 13-10-03 16:53

Dennis & Pia kalligraferede, i
> [...]
> skal skrive fakturaer til, nogen der ved hvor man kan få det af vide
> med 100% sikkerhed. For Told & skat kan ikke engang svare entydigt på

Det kan kun butikkerne svare på. Det afgørende er hvor mange
regnskabskontorer der er ...

Andre har svaret på det principielle i sagen.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-03 21:46

"Johnt" <listme@listme.dsbl.org> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis. Told og skat anerkender ofte ikke fradragene hvis man
> arbejder 100 procent for den samme i et ansættelseslignende forhold.
>
> Hilsen
>
> Johnt

Der skal svjh mindst 3 kunder til.

Ellers skal debitor tilbageholde 60% A-skat inden betaling af faktura
(uanset momsregistrering) - netop fordi kreditor i et sådant arbejdsforhold
betragtes som skjult B-lønmodtager.

MVH
KHJ

Fra : Grethe Klavsen

Dato : 16-10-03 22:52

"Dennis & Pia" <kinden@get2net.dk> wrote in

> men er der ellers nogen goder, der
> ryger ved at blive selvstændig ?

Glem ALT om livrem og seler som selvstændig. Du har INGEN rettigheder.
Danmark er et helvede at drive en lille virksomhed I - nu ER du advaret.

Det værste er skatterøverne. De kan tilsidesætte ALT hvad du foretager dig,
og annullere ALLE bilag. De kan fuldstændig manipulere med enhver regel, så
den lige netop IKKE gælder for dig.

Tro mig - du bliver træt af de svin. DK er en bananrepublik uden
retssikkerhed, når du er lille mand mod systemet.

Glem ALT om sygedagpenge og dagpenge hvis du har underskud som følge af
store startomkostninger.

Grethe