Events på en Line
Fra : Jens Vestergaard

Dato : 10-10-03 14:34

Jep, jeg ved godt, at en Line control ikke har events - men hvordan
simulerer jeg det?

Jeg har en række Line controls på kryds og tværs i en PictureBox, og jeg vil
gerne kunne fange en MouseDown og dermed 'aktivere' den Line, der klikkes
på - eller tættest på.

Man ku' vel bruge x, y i forhold til alle liniernes x1/2- og y1/2-punkter,
men jeg er ikke matematiker nok til at kunne lave en elegant algoritme til
det...

Altså:

Sub Picture1.MouseDown(Button As .... ..... ....)
Dim x as long
For x = 0 To UBound(Linje)
[pseudo: If X og Y ligger på Linje(x) Then]
Linje(x).BorderColor = vbRed
Exit For
End If
Next
End Sub

Eller en anden genial løsning. Jeg har overvejet skrive en UserControl som
erstatning for Line, men så får jeg uden tvivl vrøvl med ZOrder, eftersom
linierne går meget på skrå, og UserControl'ens samlede 'flade' derfor bliver
meget stor.

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : wamingo

Dato : 15-10-03 15:42

> [...]
> Dim x as long
> For x = 0 To UBound(Linje)
> [pseudo: If X og Y ligger på Linje(x) Then]

tja, måske kan det her hjælpe...
Først kan du finde distancen mellem et punkt (eg. mouse coordinate) til
linjerne og derefter finde og vælge den linje med den mindste distance til
punktet...

for at finde distancen...
hvis du har punktet P = (x1,y1) og linjen L: y = ax + b så er:
dist(P,L) = (ax1 + b - y1) / sqrt(a^2 + 1)
lig med distancen mellem punktet og linjen.

hvis du ikke ved hvad a og b er...
a = (y2-y1) / (x2-x1)
b = y2 - ax2

hver opmærksom på at y1,y2 og x1,x2 her er de to koordinater på linjen mens
i dist(P,L) er x1,y1 punktet P.

du kan sagtens proppe det hele sammen så det står på en enkelt linje hvis du
vil...