Maling af stuk
Fra : Herbert

Dato : 10-10-03 10:21

Hejsa

Jeg skal til og male loftet i min stue og der er stuk hele vejen rundt, men
også noget et stykke inde på loftet.

Hvordan renser og maler jeg bedst stukken?

På forhånd tak
Erik

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 10-10-03 18:03

"Herbert" <herbert007@hotmail.com> wrote in message

> Jeg skal til og male loftet i min stue og der er stuk hele vejen rundt,
men
> også noget et stykke inde på loftet.
>
> Hvordan renser og maler jeg bedst stukken?

Mange ældre stukke er blevet kalket, ikke malet. Såden gjorde man i gamle
dage. Hvis du maler på det, skaller malingen af. Derfor skal den vaskes ned
først. Hvis ikke den er kalket, så gør du bare loftet og stukken rent og
maler begge med samme maling.

> På forhånd tak
> Erik

Nicolai

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-10-03 18:16

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@fjernmigsol.dk> wrote in message
newsBhb.5277$jf4.266298@news000.worldonline.dk...

> [...]
ned
> først. Hvis ikke den er kalket, så gør du bare loftet og stukken rent og

Det er ikke nødvendigt at vaske det af. Man kan starte med en alkyd
grundingsolie, som trænger ind og binder kalk/limfarve, og derefter male.

mvh
Preben

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 10-10-03 18:23

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message

> Det er ikke nødvendigt at vaske det af. Man kan starte med en alkyd
> grundingsolie, som trænger ind og binder kalk/limfarve, og derefter male.

Det var jeg ikke klar over. Har altid fået at vide, at man skal vaske ned.
Men hvordan harmonerer Alkyd grundingsolie med naturen? Hvis det er noget
"skidt", så er det da bedre, økologisk set at vaske det ned med vand.

> mvh
> Preben

Nicolai

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-10-03 19:37

> [...]

> Men hvordan harmonerer Alkyd grundingsolie med naturen? Hvis det er noget
> "skidt", så er det da bedre, økologisk set at vaske det ned med vand.

Jeg ved ikke hvordan alkyd grundingsolie harmonerer med naturen. Hvordan
harmonerer hvid/grøn/rød fluesvamp med naturen? Hvis det skal være nemt
bruger du grundingsolien, hvis det skal være besværligt, kan man vaske det
ned, men selv om man gør det, kan man ikke være sikker på, det holder. Vælg
selv

mvh
Preben

Fra : Marco

Dato : 10-10-03 19:55

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev:

> Det er ikke nødvendigt at vaske det af. Man kan starte med en alkyd
> grundingsolie, som trænger ind og binder kalk/limfarve, og derefter male.

Hvorfor så ikke bare stryge med 1 gang alkydloftmaling som både grund- og
finishbehandling :)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-10-03 06:43

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message

> Hvorfor så ikke bare stryge med 1 gang alkydloftmaling som både grund- og
> finishbehandling :)

Fordi det slet ikke trænger langt nok ind til at binde kalken.

mvh
Preben

Fra : Marco

Dato : 11-10-03 17:10

> Fordi det slet ikke trænger langt nok ind til at binde kalken.

Jeg skrev ovenstående med et smil, da visse (ikke alle) malere engang brugte
alkydloftmaling til næsten alle lofter af den problematiske slags.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 11-10-03 17:35

> Jeg skrev ovenstående med et smil, da visse (ikke alle) malere engang
brugte
> alkydloftmaling til næsten alle lofter af den problematiske slags.

Jeg så det

mvh
Preben

Fra : Jens Juul

Dato : 10-10-03 19:53

>Det var jeg ikke klar over. Har altid fået at vide, at man skal vaske ned.
>Men hvordan harmonerer Alkyd grundingsolie med naturen? Hvis det er noget
>"skidt", så er det da bedre, økologisk set at vaske det ned med vand.

I gamle lejligheder er stukken ofte fyldt helt ud med med kalk og det er
en ret stor opgave at vaske det helt ned. Jeg har prøvet det og der skal
virkelig bruges meget vand. Selv om du får den vasket helt ned vil det
ofte være nødvendigt med et spærre lag for at forhindre gennemslag og
misfarvning.

Jeg plejer at give det vandig forankringsgrunder og herefter 2 lag
loftsalkyd maling. Den vandige forankringsgrunder dels for at forankre og
dels for at spare på den dyrere loftsalkyd.

Mvh Jens

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 11-10-03 06:59

Smør det ind i tapet klister og dæk med plastik så er det opløst eft et døgn