Billigt og kanongodt vinterdæk
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-10-03 09:36

Hejsa

Lige et godt råd:

Semperit Wintergrip er simpelthen kanon value for money..!!!

Det er et ret billigt dæk, men scorer i ADACs særdeles grundige og næsten
videnskablige test omtrent lige så godt som de hamrende dyre Michelin
A2´ere, som jeg lige har købt. Eneste forskel - Semperiterne slides lidt
hurtigere.

Dette mener jeg ikke er det store problem - vinterdæk skal jo alligevel ikke
blive 7 eller 10 år gamle, før de kommer skiftes ud.

--
Jan W Nielsen

Fra : Tom

Dato : 10-10-03 15:52

> Dette mener jeg ikke er det store problem - vinterdæk skal jo alligevel
ikke
> blive 7 eller 10 år gamle, før de kommer skiftes ud.

Hmm, det nærmer sig nu godt nok.
Mine vinterdæk er 6 år og da de stadig har en del profil tilbage så har jeg
ingen planer om at skifte dem. De holder "#¤!¤ længe i forhold til
sommerdæk.

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 10-10-03 15:55

Tom wrote:
> Mine vinterdæk er 6 år og da de stadig har en del profil tilbage så
> har jeg ingen planer om at skifte dem. De holder "#¤!¤ længe i
> forhold til sommerdæk.

Profilen holder længe, men gummiet gør jo ikke.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Tom

Dato : 10-10-03 16:02

> Profilen holder længe, men gummiet gør jo ikke.

Jeg har hørt den mange gange men jeg tror ikke rigtig på den.
Mine dæk ligger i en tør mørk kælder om sommeren og ellers står bilen i
lukket garage så mine vinterdæk er ikke begyndt at sprække.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-10-03 16:07

Tom wrote:

> Jeg har hørt den mange gange men jeg tror ikke rigtig på den.
> Mine dæk ligger i en tør mørk kælder om sommeren og ellers står bilen
> i lukket garage så mine vinterdæk er ikke begyndt at sprække.

Jeg tror, det er rigtigt, når "gummi-folk" fortæller, at hårdheden - og
dermed vinteregenskaberne - ændrer sig med tiden. Spørgsmålet er så, om det
har så stor en betydning i dit tilfælde. Seks år - og korrekt opbevaring vil
jeg ikke mene er det store problem.

Der er ofte forskel på, hva man kan måle sig frem til - og hvad man faktisk
kan mærke.

I hvert fald ville det være "god-nat" bare at smide dem ud nu.

--
Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 10-10-03 16:12

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> så, om det har så stor en betydning i dit tilfælde. Seks år - og
> korrekt opbevaring vil jeg ikke mene er det store problem.

Jeg er sikker på at du har ret, da Tom jo heldigvis ved en del
om tingene. Men generelt er der godt nok ikke mange der ved
noget om dækopbevaring, så når dækkene når den alder og
ikke opbevares korrekt har vi problemet.

> I hvert fald ville det være "god-nat" bare at smide dem ud nu.

Jeg tror du har ret

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-10-03 16:40

John Sahl wrote:

> generelt er der godt nok ikke mange der ved
> noget om dækopbevaring, så når dækkene når den alder og
> ikke opbevares korrekt har vi problemet.

Det tror jeg er rigtigt.

--
Jan W Nielsen

Fra : Tom

Dato : 10-10-03 16:49

> Jeg tror, det er rigtigt, når "gummi-folk" fortæller, at hårdheden - og
> dermed vinteregenskaberne - ændrer sig med tiden.

Jeg ved det ikke men jeg kører alligevel aldrig på grænsen af hvad mine dæk
kan.
Det med gummi-folket har jeg mistet MEGET respekt for efter at forskellige
test har påvist at vinterdæk faktisk bremser dårligere end sommerdæk når
temperaturen kommer under +7°C osv osv.

> Spørgsmålet er så, om det
> har så stor en betydning i dit tilfælde. Seks år - og korrekt opbevaring
vil
> jeg ikke mene er det store problem.

Næh, de ser ud til at have det rimelig godt og de sidder på stativ osv.
Med vinterdæk kører jeg alligevel aldrig over de 50,80 110 når temp nærmer
sig 0°C

> Der er ofte forskel på, hva man kan måle sig frem til - og hvad man
faktisk
> kan mærke.

Ja

> I hvert fald ville det være "god-nat" bare at smide dem ud nu.

Ja de skal nok holde 1-2 vintre endnu.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-10-03 17:02

Tom wrote:

> Det med gummi-folket har jeg mistet MEGET respekt for efter at
> forskellige test har påvist at vinterdæk faktisk bremser dårligere
> end sommerdæk når temperaturen kommer under +7°C osv osv.

Ja, du skulle høre et "hyr", jeg havde med koncerndirektøreren for en stor
europæisk dæk-producent sidste vinter, da jeg lavede de historie. Nøøj, hvor
var han sur. Store virksomheder forstår virkeligt at lægge pres på, når
deres omsætning er i fare.

Med "gummi-folket" mente jeg mere hæderlige mennesker end benzinselskaberne
og dækproducenterne. Jeg tænkte på de égentlige eksperter.

> Ja de skal nok holde 1-2 vintre endnu.

Sikkert. Det anbefales heller ikke at smide dem ud, fordi de er seks år
gamle.

--
Jan W Nielsen