Hvad lærer bibelen om bøn - læs her
Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 00:20

Hvad siger Bibelen om bøn?

Bøn er at tale med Gud.
Salme 4,4: "I skal vide, at Herren har vist sin underfulde troskab mod
mig, Herren hører, når jeg råber til ham."

Bøn er et stort privilegium.
Hebræerbrevet 4,16: " Lad os altså med frimodighed træde frem for
nådens trone, for at vi kan få barmhjertighed og finde nåde til hjælp
i rette tid."

Gud er tilgængelig.
Salme 65,2: "Du som hører vor bøn. Til dig kommer alle mennesker."

Hvor villig er Gud til at høre og besvare bønner?
Matthæus 7,11: "Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver,
hvor meget snarere vil så ikke jeres fader, som er i himlene, give
gode gaver til dem, der beder ham!"

Under hvilke forhold bliver vi lovet velsignelser?
Matthæus 7,7-8: "Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde;
bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og
den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for."

En af de mange ting, vi bør bede for, er visdom.
Jakobs Brev 1,5-8: "Men hvis nogen af jer står tilbage i visdom, skal
han bede om at få den af Gud, som giver alle rundhåndet og uden
bebrejdelser, og så vil han få den. Men han skal bede i tro, uden at
tvivle; for den, der tvivler, er som en bølge på havet, der rejses og
brydes af vinden. Det menneske skal ikke bilde sig ind, at det får
noget af Herren, tvesindet som det er og ustadigt i al sin færd."

Under hvilke forhold, siger salmisten, hører Gud ikke bøn?
Salme 66,18-19: "Havde jeg haft ondt i sinde, ville Herren ikke have
hørt mig. Men Gud hørte, han lyttede til min bøn."

Nægter Gud nogen sinde at høre en bøn?
Ordsprogenes Bog 28,9: "Når nogen lukker ørerne for belæring, vækker
endog hans bøn afsky."

I hvis navn skal vi bede?
Johannes 14,13-14: "Og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg
gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. Beder I mig om
noget i mit navn, vil jeg gøre det."

Glem ikke at takke Gud for hans bønnesvar.
Filipperbrevet 4,6: "Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle
forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak."

Hvor ofte bør vi bede?
Efeserbrevet 6,18: "Under stadig bøn og anråbelse skal I altid bede i
Ånden og holde jer vågne til det og altid være udholdende i forbøn for
alle de hellige."

1. Thessalonikerbrev 5,17: "Bed uophørligt."

Somme tider svarer Gud vores bønner, før vi spørger Ham.
Esajas 65,24: "Før de kalder, svarer jeg, endnu mens de taler, hører
jeg."

Somme tider siger Gud nej til vores ønsker.
2. Korinterbrev 12,8-9: "Tre gange bad jeg Herren om, at den måtte
blive taget fra mig, men han svarede: 'Min nåde er dig nok, for min
magt udøves i magtesløshed.' Jeg vil altså helst være stolt af min
magtesløshed, for at Kristi magt kan være over mig."

Somme tider svarer Gud vores bønner ved at sige "vent".
Salme 37,7: "Vær stille over for Herren, vent på ham; far ikke op over
den, der har lykken med sig og får sine planer gennemført."

Der er ingen grænser for Guds evne til at hjælpe!
Efeserbrevet 3,20: "Ham, som formår med sin kraft, der virker i os, at
gøre langt ud over alt, hvad vi beder om eller forstår."

Hvor meget har Gud lovet at sørge for os?
Filipperbrevet 4,19: "Min Gud vil fuldt ud give jer alt, hvad I har
brug for, af sin rigdom på herlighed i Kristus Jesus."

Hvordan ved vi, hvad vi skal bede om?
Romerbrevet 8,26-27: "Og også Ånden kommer os til hjælp i vor
skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved
vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og
han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn
for de hellige efter Guds vilje."

Hvilken forudsætning giver Kristus for, at vi skal få svar på vores
bønner?
Markus 11,24: "Derfor siger jeg jer: Alt, hvad I beder og bønfalder
om, det skal I tro, at I har fået, og så får I det."

Hvilke ønsker kan vi stole på, at Gud hører?
1 Johannesbrev 5,14-15: " Og dette er den frimodighed, vi har over for
ham: at hvis vi beder om noget, som er efter hans vilje, hører han os.
Og når vi ved, at han hører os, hvad vi end beder om, så ved vi også,
at vi allerede har fået det, vi har bedt ham om."

Giver Bibelen en standardbøn?
Matthæus 6,9-11: "Derfor skal I bede således: Vor Fader, du som er i
himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i
himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød, og
forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os
ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og
magten og æren i evighed! Amen."

Bøn er ikke magi.
Matthæus 6,7-8: "Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne
gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. Dem må I ikke
ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om
det."

Sakset herfra: http://www.adventist.dk/digoggud/bon/bibleinfo.php

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : jørgen

Dato : 10-10-03 13:11

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad siger Bibelen om bøn?

Fint indlæg, Andreas. Men du glemte tungetale :

"For hvis jeg taler i tunger under min bøn, er det ganske vist min ånd, der
beder, men min forstand er uden frugt." 1 Kor 14,14

mvh jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 13:18

jørgen brothers_bisp@hotmail.com skrev dette:

> Fint indlæg, Andreas. Men du glemte tungetale :
>
> "For hvis jeg taler i tunger under min bøn, er det ganske vist min
> ånd, der beder, men min forstand er uden frugt." 1 Kor 14,14

Nej Jørgen, jeg glemte ikke tungetale i denne forbindelse, for fokus
var et andet sted! - Men fint nok at du også tager dette aspekt med.

Gud velsigne dig - jeg har først nu fået bogen om bøn hjem! Jeg ved
ikke rigtig hvad der gik galt i den første bestilling, - jeg troede
faktisk at den var sendt direkte til dig, men da jeg rykkede for en
faktura, viste det sig at de slet ikke havde fået ekspederet ordren.
Det er så sket nu. Jeg når nok ikke at sende den før på tirsdag. Jeg
skal nemlig en tur til Sønderjylland, hvor jeg højst sandsynlig køber
et hus! Huset kan ses her: http://www.skrift.dk/hus_ravsted/

Fra : Børge Højlund Jense~

Dato : 10-10-03 13:22

> jørgen brothers_bisp@hotmail.com skrev dette:

Fint hus du der ser på hvis den er i orden får du et dejligt sted der . Gud
er god og giver gode gaver og det ser godt ud.

--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

PS. jeg har lavet et nyt radio amatør side

http://oz5vib.webbyen.dk/

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 14:03

Børge Højlund Jensen" <b-h-j@"fjern b-h-j@"fjern"oncable.dk skrev
dette:

> Fint hus du der ser på hvis den er i orden får du et dejligt sted
der
> . Gud er god og giver gode gaver og det ser godt ud.

Tak for de fine ord Børge. Ja huset er virkelig i orden. Det er
grundigt gennemgået, og jeg anser det absolut også som en velsignelse
at kunne få lov til at købe et så dejligt hus til så små penge.

Gud er god, og giver rigeligt med velsignelser!

Fra : jørgen

Dato : 10-10-03 18:56

> [...]
> faktura, viste det sig at de slet ikke havde fået ekspederet ordren.
> Det er så sket nu. Jeg når nok ikke at sende den før på tirsdag.

Det er fint. Jeg glæder mig til at læse den.

>Jeg
> skal nemlig en tur til Sønderjylland, hvor jeg højst sandsynlig køber
> et hus! Huset kan ses her: http://www.skrift.dk/hus_ravsted/

Flot hus. Og tillykke

mvh jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 19:21

jørgen brothers_bisp@hotmail.com skrev dette:

> Det er fint. Jeg glæder mig til at læse den.

Den er altså også god, - og en hel del anderledes end de fleste andre
bøger jeg har læst om bøn!

> Flot hus. Og tillykke

Tak for det Jørgen. Og ejg glæder mig virkelig til det. Der er kun en
enkelt lille detalje endnu der kan væte det for mig. Så du (og alle I
andre) må gerne bede for at også den lille detalje vil falde på plads!