Opsætning af brændeovn
Fra : Tobias K. Tobiasen

Dato : 09-10-03 21:08

Hejsa

Hvor svært er det at sætte en brændeovn op?
Det er i et nybygget hus med en skorsten til formålet. Firmaet der har solgt
brændeovnen kræver 4.000,- for at sætte den op.
Gælder der særlige regler for opsætning af brændeovne? F.eks. i forbindelse
med brandsikring og brandforsikring.
Alle råd modtages.

T2K

Fra : Bo

Dato : 09-10-03 21:23

> Det er i et nybygget hus med en skorsten til formålet. Firmaet der har
solgt
> brændeovnen kræver 4.000,- for at sætte den op.

Hvis du ikke selv forsøger med monteringen vil jeg anbefale dig at få et par
tilbud mere.

Vi skal give 2.500,- total for mont. af brændeovn og stål skorsten.

Bo

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-10-03 05:50

Hej

Tobias K. Tobiasen wrote:
> [...]
> brændeovnen kræver 4.000,- for at sætte den op.
> Gælder der særlige regler for opsætning af brændeovne? F.eks. i forbindelse

Hvis skortstenen allerede er det, så lyder det fuldstændig vildt at
forlange 4000,-. I Vejle området ligger prisen fast på 2300-2500,- for
opsætning. Dog har jeg oplevet at selv den simpleste opstilling ikke
nødvendigvis er noget montøren behersker . Jeg fortrød i hvert fald,
at jeg ikke selv gjorde det.

Med hensyn til om det er svært. Nej. Der er nogle regler for opsætning
af brændeovn. Dem kan du finde på de fleste brændeovnsproducenters
hjemmeside. Hvis bare du følge dem, får du ingen problemer med
skorstensfejeren.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-10-03 07:54

Bare husk at skorstensfejeren skal syne os godkende ovn + skorsten, efter
opsætning, inden det tages i brug.

"Tobias K. Tobiasen" <news1@dont.remove.nospam.tobiasen.dk> skrev i en
meddelelse news:3f85c02f$0$9722$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Thomas

Dato : 10-10-03 08:20

En simpel løsning

ring til din skorstensfejer og få ham til at sætte den op, det gør han
faktisk gerne og på timeløn..

og så er brændeovnen synet samtidig

Jeg gav 500 kr incl boring af et hul til aftræksrøret i skorstenen.

Thomas

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-10-03 10:51

Thomas wrote:
> En simpel løsning
>
> ring til din skorstensfejer og få ham til at sætte den op, det gør han
> faktisk gerne og på timeløn..
>
> og så er brændeovnen synet samtidig

Det tror jeg lyder som en genial løsning hvis han kan og vil. Vi har
fundet ud af skorstensfejeren for vores område er mere "agtpågiven" end
nogle af de andre i nabokommunerne. Så jeg ville som minimum gøre det i
tæt samarbejde med ham.

Jesper.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-10-03 17:17

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fundet ud af skorstensfejeren for vores område er mere "agtpågiven" end
> nogle af de andre i nabokommunerne. Så jeg ville som minimum gøre det i

Da vi fik synet vores brændeovn, blev jeg belært om, at det var en 5 kW ovn,
og at jeg så måtte fyre med 4 kg træ i timen, da 1 kg svarer til 1.25 kW.
Han anbefalede (helt seriøst) at jeg sørgede for at flække mit brænde i
stykker af 500. 750 og 1000 grams vægt, da jeg jo så altid kunne holde øje
med, at jeg ikke fyrede med for meget brænde.

Det der tager tid når jeg flækker brænde, er ikke at få det flækket, men at
stå og snitte med lommekniven, så jeg kommer ned i den rigtige vægt - og så
har jeg i øvrigt en h........ masse træspåner liggende

mvh
Bendt

Fra : Jesper Hansen

Dato : 10-10-03 11:01

Thomas wrote:

> En simpel løsning
>
> ring til din skorstensfejer og få ham til at sætte den op, det gør han
> faktisk gerne og på timeløn..
>
> og så er brændeovnen synet samtidig

Lyder som en genial løsning. Skrostensfejeren i vores område er
erfaringsmæssigt mere "agtpågiven" end nogen af dem i nabokommunerne, så

Fra : Alex W

Dato : 10-10-03 08:59

Hej Tobias

jeg satte selv min stålskorsten op.
Det bvar ret nemt, men tungt.

Min skorsten, 4 meter + 1 meter røgrør i stue, skulle føres gennem et loft
og tag.
Udskæringen skal være 10cm bredere (gennem loftet) end stålskorstenen
måler.
Der skal også være luft hen til tagbjælker og spær min. 25cm ?? jeg han ikke
huske det.
På taget skar jeg med en vinkelsliber hul gennem taget og forede med den
medsendte blysats. Så limede jeg mellemrummet mellem blyforingen og
skorstenen med tagtæt.
Tidsforbruget var 2½ time. og en hjælpende hånd til at montere og løfte
skorstenen.

/Alex