Skyldsspørgsmål...
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-10-03 21:08

Hej!

Nej, jeg har ikke været ude for en ulykke, men muligheden var der da...!

Historien er som følger:

Jeg kom kørende af en mindre vej i Holte (kører 50-60km/t på en 50km/t vej) og
passerer en modkørende. Lige bag ved hans bil er to katte (en sort og en hvid
) ved at krydse vejen (sårn ca. 4 meter foran mig). Jeg fik pludseligt
_meget_ travlt med at bremse og kattene når da også at undgå mig, tror jeg. Jeg
stoppede nemlig og undersøgte sagen og så den ene af kattene lidt senere...
Naboerne hørte iøvrigt opbremsningen, så helt stille gik det ikke for sig.

Anyway, _hvis_ nogen havde banket op bag i mig pga. mit "stunt", hvem havde så
fået skylden?

Man må jo ikke "kat"astrofebremse for katte...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-10-03 21:18

Kim Voss Schrader <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev :

>Anyway, _hvis_ nogen havde banket op bag i mig pga. mit "stunt", hvem havde så
>fået skylden?

Det havde du. ene og alene, men ejeren af katten ville nok være dig
svært glad
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 09-10-03 21:23

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Det havde du. ene og alene,

Helt alene? Skal personen bagved ikke holde passende afstand?

> men ejeren af katten ville nok være dig svært glad

Helt sikkert. Og jeg kan bestemt ikke li' at ramme noget som helst i
trafikken... Det var rigeligt med det fladtrykte egern tidl. på sommeren :,-(

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 09-10-03 21:31

> Helt alene? Skal personen bagved ikke holde passende afstand?

Det er altid den bagvedkørendes ansvar at holde afstand. Jeg mener ikke du
ville have nogen skyld.

Mvh Rune

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-10-03 21:46

"Rune Skou Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev :

>Det er altid den bagvedkørendes ansvar at holde afstand. Jeg mener ikke du
>ville have nogen skyld.

Spørgsmålet er ikke "at holde afstand" men om opbremsningen sker af
trafikale årsager

større dyr er "trafikale årsager, det er katte, egern og andre mindre
dyr ikke - i denne sammenhæng

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-10-03 22:23

"Rune Skou Larsen" <tazlyold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er altid den bagvedkørendes ansvar at holde afstand. Jeg mener ikke du
> ville have nogen skyld.

Forkert. Du må ikke bremse for en eller to katte.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gizkor

Dato : 09-10-03 21:29

> Det havde du. ene og alene, men ejeren af katten ville nok være dig
> svært glad.

For nylig var samme diskussion oppe i jura-gruppen. Der blev konklusionen,
såvidt jeg husker, at i deler ansvaret. Du får halvdelen fordi du bremser
"ulovligt" og han får halvdelen fordi han ikke har holdt behørlig afstand
til dig.

Fra : Chr. L.

Dato : 09-10-03 22:27

> [...]
havde så
> fået skylden?
>
> Man må jo ikke "kat"astrofebremse for katte...

http://www.forsikringsraad.dk/

Opbremsning af hensyn til hunde og større dyr, efterfølgende påkørsel af
bagfra kommende. <-fuld skyld til bagfra kommende

Opbremsning af hensyn til katte, fugle og lignende mindre dyr, efterfølgende
påkørsel af bagfra kommende.
Ligedeling. <-deling 50/50

Chr.

Fra : Emil Jensen

Dato : 09-10-03 23:47

> Opbremsning af hensyn til katte, fugle og lignende mindre dyr,
efterfølgende
> påkørsel af bagfra kommende.
> Ligedeling. <-deling 50/50

Og det er jo egentligt smart regnet ud af forsikringsselskaberne, for så er
der to kunder som mister bonus-trin

Mvh

Emil

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 10-10-03 13:40

> efterfølgende
>
> Og det er jo egentligt smart regnet ud af forsikringsselskaberne, for så
er
> der to kunder som mister bonus-trin

Sådan er det bare. Det hedder nærmest "BEND OVER".

Synes næsten altid at forsikringsselskaberne forsøger at få delt skylden ud
på begge parter, medmindre een af parterne kører "gratis"(friskade). De får
næsten aldrigt skylden, men ok, nu genererer de jo hellerikke en merindtægt.

Ergo er det primære mål at opnå friskade, for så får man sgu ikke
skylden.....Grr!

Henrik

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-10-03 18:44

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagfra kommende. <-fuld skyld til bagfra kommende
>

> Opbremsning af hensyn til katte, fugle og lignende mindre dyr,

Hvilket jeg egentlig synes, er hamrende uretfærdigt.
Vores hund vejer ca. 3 kg (ja den er fuldvokset, er 7-8 år).
Kender nogle der har en kat der vejer 8-9 kg.
Hvad er nu lige sammenhængen mellem lille og stort dyr.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : N I E L S

Dato : 10-10-03 01:07

Kim Voss Schrader wrote:
> Anyway, _hvis_ nogen havde banket op bag i mig pga. mit "stunt", hvem
> havde så fået skylden?

Katten.
LOL
N I E L S