Java Editors???
Fra : Hans

Dato : 09-10-03 20:28

Nu er jeg forholdsvis ny i det med java, jeg startede på datamatiker
uddannelsen for en uges tid siden, og der bruger vi et program der hedder
BlueJ..

Det er ikke lige det fedeste (mest stabile) program efter min mening, så
ville jeg lige høre her, hvilket program, som folk syntes er godt..

Det skal kunne edit, compile & debugge

på forhånd tak

Fra : Lars Dam

Dato : 09-10-03 21:14

On Thu, 9 Oct 2003 21:28:15 +0200
"Hans" <nothing@nothing.ha> wrote:

> [...]
>
> Det er ikke lige det fedeste (mest stabile) program efter min mening, så
> ville jeg lige høre her, hvilket program, som folk syntes er godt..

I den store verden er der to ide'er der er 'de bedste'

Idea - www.intellij.com - koster penge, men sejt
Eclipse - www.eclipse.org - koster ikke penge, men osse godt

Der er også netbeans som alternativ til eclipse:
www.netbeans.org

> på forhånd tak

vh. ld

Fra : kgc

Dato : 10-10-03 10:01

Tja, nu er det jo meget et spørgsmål om smag og behag, hvad man syntes
er godt. Til uddannelsesformål (læser selv matematik/datalogi) kan jeg
godt lide at skrive det hele fra bunden i en almindelig tekst-editor, så
jeg holder mig altså i det store og hele fra IDE'erne.

> Det skal kunne edit, compile & debugge
Tja, compile og debugge er vel noget man typisk bruger suns
java-værktøjer til (sdk). Men det er selvfølgelig rart hvis ens editor
kan kalde disse, og også gerne formatere fornuftige fejl-henvisninger.
Jeg bruger ikke selv en debugger (kender faktisk ikke en java-debugger,
men har heller aldrig ledt efter en).

Hvilken editor skal man så vælge? Tja, der er mange "religioner", men
her er et par bud:

Jedit: http://www.jedit.org - Den bruger jeg selv. Den er skrevet i
Java, og kører derfor på de fleste platforme. Den er open-source og
ganske gratis. Man kan selv skrive makroer i et Java-lignende
makro-sprog, så man kan få den til at gøre mange ting, sådan som man
selv helst vil have det. Hvis du vælger JEdit, kan jeg evt. sende et par
"java-makroer" til dig, men der findes nu også makroer til formålet, der
bare kan downloades (de passede bare ikke lige mig ).

Ultraedit: http://www.ultraedit.com - Bruges af mange på RUC. Er efter
sigende en kraftfuld allround tekst-editor.

x-emacs: http://www.xemacs.org/ - Emacs kan alt - undtagen at lave
kaffe. Til gengæld var jeg ikke tålmodig nok til at lære at bruge den!
Det siges dog at være en særdeles kraftfuld editor, der kan tilpasses
som man ønsker. Den er open-source og gratis. Har levet sit liv i
linux-miljøet temmelig længe. Nogle sværger til den, nærmest som en
religion, nogle af os andre har aldrig lært at værdsætte den.

> på forhånd tak
Håber du blev inspireret.

Mvh. Kasper

Fra : Lars Winther

Dato : 10-10-03 15:41

> Det er ikke lige det fedeste (mest stabile) program efter min mening, så
> ville jeg lige høre her, hvilket program, som folk syntes er godt..

JCreator har det hele, samt code completion (dvs. den viser hvilket
metoder der er tilgængelige for en/et given attribut eller objekt).

www.jcreator.com

Fra : Jette Nielsen

Dato : 17-10-03 17:11

Jeg er selv datamatikker og jeg har brugt Visual Age gennem mit forløb. Jeg
har ikke været imponeret af det så jeg prøvede andre veje.

Eclipse er et godt værktøj, men det kan som sagt ikke tage grafiske
brugergrænseflader visuelt. Men jeg har fundet ud af at det kan kobles
sammen med Together, og derved kan man kode i Eclipse og lave det visuelle i
Together.

Fra : Hans

Dato : 17-10-03 22:47

Hvor kan man hente / købe Together og er det et freeware program???

Mvh
Hans

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 17-10-03 22:58

"Hans" <nothing@nothing.ha> wrote in message
> Hvor kan man hente / købe Together og er det et freeware program???

Du kan læse mere om Together på www.togethersoft.com. Nej, Together er
bestemt ikke gratis. Jeg kan ikke lige finde nogle priser på deres
hjemmeside, men vi har et par Together licenser på arbejde, og de er meget
dyre.

/Anders

Fra : Roar Prip

Dato : 23-10-03 11:15

For så vidt jeg er orienteret koster together-licenser det samme som en
brugt personbil der er et par år gammel...

Fra : Lars Dam

Dato : 23-10-03 18:59

On Thu, 23 Oct 2003 12:14:46 +0200
"Roar Prip" <roar@roars.dk> wrote:

> For så vidt jeg er orienteret koster together-licenser det samme som en
> brugt personbil der er et par år gammel...

Så slemt er det heller ikke hvis du sparer 100,- op om måneden af din SU, så vil der kun gå ca. 100 år inden du kan købe en licens

vh. ld