Godt bilmærke
Fra : Ukendt

Dato : 09-10-03 20:11

Jeg skal til at købe bil og overvejer nu hvilket bilmærke jeg skal satse
lidt på.

Har set forskellige meningsmålinger og der ser det ud til at Toyota får gode
anmeldelser (inkl. service osv).

Er der nogle herinde der har erfaringer med disse, eller evt andre mærker
som I kan anbefale / fraråde.

Fra : //zigge

Dato : 09-10-03 20:27

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anmeldelser (inkl. service osv).
>
> Er der nogle herinde der har erfaringer med disse, eller evt andre mærker

Ting som jeg selv tror på, er at Toyota er meget dyr at reparere og
vedligeholde. Bilen tilbyder et gennemsnitligt niveau på samlekvalitet og
udstyr. Endvidere har de Toyota'er jeg har prøvet været lidt små i det -
specielt på bagsædet, til mine 180cm. Vil tro at man får mere for pengene
ved at købe Audi.

Jeg har selv haft en Lada Samara - Køb den ALDRIG! (2106 er dog en bedre
bil)
Har haft Nissan, en solid velkørende gennemsnits bil. (120Y, Sunny og
Patrol)
Chevy el Camino, en solid bil masser af komfort, stort lad og god
læssehøjde. Lidt tørstig (200l. gas pr. uge)
Peogeut 405 SRi, min nuværende, god økonomi, billig at reparere og
vedligeholde. Generalt god kvalitet og finish.

Min fremtidige bil - sansynligvis en Citroen.
Min drømmebil - Citroen Avant 6 cyl.

Mvh
//zigge

Fra : Olesen

Dato : 09-10-03 21:31

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Har haft Nissan, en solid velkørende gennemsnits bil. (120Y, Sunny og
> Patrol)

120Y kan jeg nikke genkendende til.
Baghjulstræk og badges der smuldrende..)

Fra : Henrik B.

Dato : 09-10-03 23:35

//zigge wrote:
:: Ting som jeg selv tror på, er at Toyota er meget dyr at reparere og
:: vedligeholde.

Den er ikke dyrere end andre europæiske biler at rep. på. Desuden har man jo
ikke de problemer de første 3 år, da der er 100% garanti.

:: Bilen tilbyder et gennemsnitligt niveau på
:: samlekvalitet og udstyr.

Og du vil have en Citroen???

:: Endvidere har de Toyota'er jeg har prøvet
:: været lidt små i det - specielt på bagsædet, til mine 180cm. Vil tro
:: at man får mere for pengene ved at købe Audi.

Det er vist nogle gamle Toyotaøer du har siddet i!? Jeg har med mine 190 cm
ingen problemer i Yaris (Verso), den nye Corolla eller den nye Avensis
(oceaner af plads).

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 14:59

> Det er vist nogle gamle Toyotaøer du har siddet i!? Jeg har med mine 190
cm
> ingen problemer i Yaris (Verso), den nye Corolla eller den nye Avensis
> (oceaner af plads).
Jeg overvejer stærkt Toyota Yaris men lytter spændt på alle jeres kommentare
:)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 09-10-03 23:56

//zigge wrote:
> Endvidere har de Toyota'er jeg har prøvet
> været lidt små i det - specielt på bagsædet, til mine 180cm.

?
En af de få biler, hvor jeg kan vride mine 180cm og 130kg ind
på bagsædet og stadig sidde godt med fornuftigt benplads er
netop en Carina E.

mvh
Henning

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-10-03 07:23

//zigge wrote:
> "Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ting som jeg selv tror på, er at Toyota er meget dyr at reparere og
> vedligeholde. Bilen tilbyder et gennemsnitligt niveau på samlekvalitet og

Det vil tiden vise

> udstyr. Endvidere har de Toyota'er jeg har prøvet været lidt små i det -
> specielt på bagsædet, til mine 180cm. Vil tro at man får mere for pengene
> ved at købe Audi.

Du har ikke været inde i en ordentlig Toyota så :)
Jeg er 183 og når jeg har indstillet forsædet så det passer og sætter mig ind
bagved er der pænt med luft fra mine knæ til forsædet i Carinaen.
Jeg kan ikke gøre det samme i svigerfars Mondeo, der støder jeg mod både sæde
og loft.

> Jeg har selv haft en Lada Samara - Køb den ALDRIG! (2106 er dog en bedre
> bil)

Mine forældre havde en 1300 :) den begyndte at falde fra hinanden totalt
umotiveret efter et par år.

Mht Audi, det kan godt være de er gode, men de koster mange penge.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 10-10-03 13:52

> [...]
> bagved er der pænt med luft fra mine knæ til forsædet i Carinaen.
> Jeg kan ikke gøre det samme i svigerfars Mondeo, der støder jeg mod både

Jeg er 199cm og har meget lange ben - hvis jeg skyder sædet helt tilbage
(i Carina E) kan jeg ikke nå pedalerne ordentlig.

Mvh
B. Madsen

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 09-10-03 21:41

Toyota er flere gange blevet kåret til den mest driftsikre bil i Tyskland.

Her i familien har vi haft 3 stk.

- Corolla Country st.car 4wd 1989. Meget driftsikker - ikke mange
reperationer. Kun 2 "store" (en defekt toppakning og en sprunget tandrem) -
det tog ikke mange timer at skifte det. Bilen havde vi i ca. 10år. Den blev
stjålet og totalskadet

- Corolla 1.3xli 1994 - da vi fik den i 2002 var der endnu ikke noget rust
overhovedet (den var også blevet passet pænt). 1 reperation - en beslag til
udstødningen var utæt - 2 timers arbejde. Havde bilen i 8mdr. Bilen "døde"
da en Renault Megan kyssede den på munden (totalskade).

- Carina E 1.8GLx 12/1997 - fik den i starten af 2003 - eneste reperation
har været et smadret forlygte glas pga. stenslag.

Som du ser sværger vi til Toyota da det for os har været det mest økonomiske
mærke vi har prøvet. Af negative ting kan siges at det ikke er nogen "drøm"
med hensyn til motorkraft og design. Men den er trofast og starter ALTID.

Mercedes er dog mit fortrukne mærke

Tjek:

www.mandagsbil.dk - for at se hvilke modeller der især er problemer med.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-10-03 07:17

[8700] Brian Mark Madsen wrote:
> [...]
> med hensyn til motorkraft og design. Men den er trofast og starter ALTID.

Prøv lige en Carina GLi 2.0 siger jeg!
Der er *voldsomt* forkel.
Kabinen er totalt lyddæmpet og motoren har moment så det driver.

> Mercedes er dog mit fortrukne mærke

Ja men der skal væsentligt flere klejner til at erhverve et nogenlunde
eksemplar og markedet er befængt med fuskere.

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 10-10-03 13:49

> Prøv lige en Carina GLi 2.0 siger jeg!
> Der er *voldsomt* forkel.
> Kabinen er totalt lyddæmpet og motoren har moment så det driver.

Før vi købte 1.8'eren prøvekørte vi en 2.0 GLi - og ja - den har en fed
motor. Men mange eksemplarer er i dårlig stand - kørt hårdt og i en anden
prisklasse. Så valget faldt på den mere økonomiske 1.8 leanburn model. Den
årgang vi har, er den "facelifted" version hvilket har betydet at den er
utrolig lydsvag - både motor- og vindstøjs mæssig.

> Ja men der skal væsentligt flere klejner til at erhverve et nogenlunde
> eksemplar og markedet er befængt med fuskere.

Hvilket jeg kun kan skrive under på. Er selv meget interesseret i mærket,
men har kun råd til de ældre 80'er modeller. Har på den front gjort er par
rigtig gode køb og et par ikke så gode køb.

Mvh.
B. Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 15:01

> [...]
"drøm"
> med hensyn til motorkraft og design. Men den er trofast og starter ALTID.

Ja det virker som om du er godt tilfreds med din Toyota.

Jeg går og overvejer at købe Disel modellen af Toyota Yaris men lytter til
hvad I erfarne har at sige om de forskellige modeller og mærker, derefter
vli jeg prøve nogle stykker også vælge derudfra

Fra : Henrik B.

Dato : 10-10-03 15:10

Jens wrote:
:: Ja det virker som om du er godt tilfreds med din Toyota.
::
:: Jeg går og overvejer at købe Disel modellen af Toyota Yaris men
:: lytter til hvad I erfarne har at sige om de forskellige modeller og
:: mærker, derefter vli jeg prøve nogle stykker også vælge derudfra

Typisk brændstofforbrug - 23 - 25 km/l ved blandet kørsel.

M.v.h.

Fra : Johnt

Dato : 09-10-03 23:11

> [...]
> anmeldelser (inkl. service osv).
>
> Er der nogle herinde der har erfaringer med disse, eller evt andre mærker

Det kommer lidt an på om der er tale om en ny eller brugt bil.

Hvor lang tid vil du beholde den ?

Johnt

Fra : slet 19JER

Dato : 09-10-03 23:11

Toyota er en udmærket bil, selv har jeg nu rigtige gode erfaringer
med Honda gennem sidste 26 år og kan i øvrigt godt anbefale
mærket. Prøv på www.google.com at søge på maskinskaderapport
(meget lang link derfor denne fremgangsmetode) så er den første
link du støder på en meget omfattende svensk rapport over hvor
meget forskellige mærker går i stykker, og hvad det i gennemsnit
koster nå det sker.

For eksempel kan man se at Audi som Zigge nævner koster ca. det
dobbelte pr. reparation, og samtidig går den 4-5 gange så ofte i
stykker som Toyota, men en Audi er da en dejlig bil at se på
syntes jeg og sikkert også at kører i. Audi er i øvrigt den
dyreste model for forsikringsselskabet med hensyn til reparationer
overhovedet, og det er kun Porsche og Ssang Young som koster mere
pr. reparation end Audi.

Med venlig hilsen Kim

Fra : sprogblomster@hotmai~

Dato : 10-10-03 21:32

kim01@19JERkristensen.tdcadsl.dk (slet 19JER) skrev:
> [...]
>link du støder på en meget omfattende svensk rapport over hvor
>meget forskellige mærker går i stykker, og hvad det i gennemsnit

Meget interessant læsning. Tusind tak for tippet

mvh
/Kisser

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-03 14:57

> Det kommer lidt an på om der er tale om en ny eller brugt bil.
Det er ligemeget.. overvejer nok mest en ny bil men den skulle så gerne
koste under 200000 kr

> Hvor lang tid vil du beholde den ?
En del år endnu :)

Fra : Max[dk]

Dato : 10-10-03 07:14

> Jeg skal til at købe bil og overvejer nu hvilket bilmærke jeg skal satse
> lidt på.

Jeg sværger til japper, havde en mazda fra 88, kørte som en drøm, men da der
begyndte at komme rust i den skiftede jeg den. PT kører jeg i Nissan primera
fra 1995, kører bare dejlig selvom den har 212kkm på klokken.

Og lige noget jeg _ikke_ synes at du skal købe er det fiat, jeg havde ikke
andet end udgifter på en fiat bravo fra 30.12.96, så den blev hurtig
skiftet, en bil til mig skal fragte mig og ikke stå på værksted og trække
alle de penge fra min konto (det kan være at de er blevet bedre med
årene)

/Max

Fra : ReeBuz

Dato : 10-10-03 13:34

> [...]
> lidt på.
>
> Har set forskellige meningsmålinger og der ser det ud til at Toyota får

FDM har lavet et "tilfredshedsindex" hvor selve bilen, købsoplevelse,
service, sælgers og værkstedets professionalisme og alle mulige andre
parametre indgår, og Toyota vinder suverænt - også foran BMW, Audi og
Mercedes. Fiat tager lige så suverænt sidstepladsen. Ville selv købe Toyota
næste gamg - (hvis bare de ikke var så forbandet kedelige at se på!)

--
Patrick

Fra : C. Caspersen

Dato : 10-10-03 14:58

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogle herinde der har erfaringer med disse, eller evt andre mærker
> som I kan anbefale / fraråde.

Nissan, Mazda og Toyota er bundsolide. Ydermere får du 3 års garanti på
bilerne - det er der svjv ingen andre der gør (tør).

Nogle synes, at designet er kedeligt - det er jo en smagssag. Andre mener at
reservedelene er dyre - men det kan jo være ligemeget, da der ikke særlig
tit skal bruges nogen.

Peugeot er i 8 af 10 tilfælde fyldt med irriterende småfejl. Efter sigende
er 1/3 af Peugeots værkstedstid anvendt til reklamations-reperationer på
biler under 3 år. Dette er baseret på egen viden og egne erfaringer, så det
behøver ikke at skulle dokumenteres,

Citroen deler mange komponenter med Peugeot.

Begge to har flotte designs, ruster ikke (Peugeot ihvertfald) og har billige
reservedele. Peugeot 406 er f.eks. ved at blive udfaset ved politiet, da de
er alt for dyre at holde igang.

Ford laver flotte biler og har vist godt styr på kvaliteten.

Ovenstående er baseret på nye biler.

På 10 år gamle biler er der vist ikke den store forskel i kvalitet.

/caspersen

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 10-10-03 15:17

"C. Caspersen" skrev d. 10-10-03 14:58 dette indlæg :
> "Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Nissan, Mazda og Toyota er bundsolide. Ydermere får du 3 års garanti

> bilerne - det er der svjv ingen andre der gør (tør).

Næ lige bortset fra Daewoo, Honda, Hyundai, Jaguar, Lexus, Mitsubishi og
Suzuki hvis man skal tro FDM.

Med venlig hilsen Kim

http://www.kandu.dk/

Fra : C. Caspersen

Dato : 10-10-03 20:23

"Kim_Kristensen" <Kim_Kristensen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Næ lige bortset fra Daewoo, Honda, Hyundai, Jaguar, Lexus, Mitsubishi og
> Suzuki hvis man skal tro FDM.

Hehe, min pointe var egentlig at det var japanerne der turde ! Hvis ting
vitterligt var "Tysk kvalitet" skulle der vel ikke være nogle problemer i at
love 3 års garanti.

Men:

Daewoo: 3års garanti
Honda: Kan umiddelbart ikke finde noget om det
Hyundai: 3 års *reklamationsret*
Jaguar: Kan umiddelbart ikke finde noget om det
Lexus: Kan ikke finde noget om det, men det er jo en toyota.
Mitsubishi: 3 års *reklamationsret* mod at service overholdes autoriseret
Suzuki: 3 års garanti.

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-03 17:22

Er der nogle kommentare til Citroen Xsara Picasso Van 2.0 HDI og Citroen
generelt?

Fra : ENN

Dato : 20-10-03 18:10

Det er nogle af de mest omtalte biler på http://www.mandagsbil.dk/

Fra : Peter G C

Dato : 21-10-03 15:34

In news:3f94174a$0$29308$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
ENN <enn@nomail.com> typed:
> Det er nogle af de mest omtalte biler på http://www.mandagsbil.dk/

Ikke for så vidt angår f.eks. Xantia ...

Men ellers er en citrobang næppe en ringere bil end mange andre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ENN

Dato : 21-10-03 18:11

Xantiaèn er skam også rigeligt repræsenteret - at de franske specialiteter
ikke skulle være ringere end andre tyder websiden ikke på - se hvor massivt
specielt de nye modeller er repræsenteret.

Fra : Peter G C

Dato : 21-10-03 19:38

In news:3f956892$0$69954$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
ENN <enn@nomail.com> typed:
> Xantiaèn er skam også rigeligt repræsenteret -

I forhold til hvad?

/Peter

Fra : ENN

Dato : 21-10-03 19:44

I forhold til øvrige biltmærker / modeller

Fra : Peter G C

Dato : 21-10-03 21:00

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> I forhold til øvrige biltmærker / modeller

Kom med nogle tal. Og sammenhold så antallet at klager på siden antal solgte
biler. Så kan siden bruges til noget - ellers ikke.

/Peter

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 22-10-03 08:24

"Peter G C" skrev d. 21-10-03 21:00 dette indlæg :
> [...]
solgte
> biler. Så kan siden bruges til noget - ellers ikke.

Nu er der jo forskel på hvad folk definere som et godt bilmærke, nogle
vægter driftsstabilitet højt andre plads, nogle præstige osv. så det er
ikke så let at definere. Resultaterne fra www.mandagsbil.dk er næppe
heller et statistisk brugbart grundlag for at dømme en eller anden bil
til at være af en dårlig teknisk/mekanisk kvalitet. Som Peter skriver så
mangler der udsagn fra alle de tilfredse ejere, og der vil altid dukke
flere mandagsbiler op inden for et meget udbredt mærke. Mange af fejlene
brokker folk sig jo også over fordi forhandleren ikke behandler fejlene
eller kunderne som forventet, selv om forhandleren er et fjols behøver
bilen jo ikke at være dårlig. Skal man tro www.mandagsbil.dk er BMW og
Lada jo så lige gode biler, det har jeg svært ved at tro de er. En
statistik som et svensk forsikringsselskab har lavet på grundlag af hvor
mange af de forsikrede biler der går i stykker fortæller at Citoren går
mindre i stykker end for eksempel BMW, Volvo, Audi, Mercedes, Opel osv.
De har så kun mekaniske skader/sammenbrud med da det er det de forsikre,
så irriterende småfejl som en elektrisk rude der ikke virker og lignende
er holdt udenfor.

Med venlig hilsen Kim

http://www.kandu.dk/

Fra : ENN

Dato : 22-10-03 16:18

Jeg er ganske overbevist om at der fx. er solgt flere Toyota end
Citrobanger - i mandagsbil er ekstremt mange flere Citroener end Toyotaer.

I "Brugt revyen 2003" er Citrobang Xantia mærket med Rødt ("Pas på")- man
advarer mof at købe en sådan brugt - derimod er Citrobang Berlingo (postmand
Per bilen) mærket grønt ("Godt Køb").

Jeg har selv beskæftiget mig med biler i 15+ år som serviceinspektør og
ville personligt aldrig købe en Citroen - den ene jeg har haft var
forfærdeligt dårligt bygget (en Xantia) - men der er som bekendt forskellig
smag og i Afgift Danmark er Citroen en billigt alternativ til andre mærker -
i mange andre normal afgift`s lande er Citroen nærmest usælgelig (hvor mange
ser du fx i Tyskland og Sverige i forhold til afgifts Danmark?).

Som sagt Biler er en smagssag

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 22-10-03 19:55

Der er da rigtigt nok at japanske biler generelt er de mest stabile rent
mekanisk, hvilket mærke der er solgt flest af i Danmark ved jeg ikke. På
top 20 fra januar til september er der 5203 Citroen personbiler og 4825
af slagsen fra Toyota, så forskellen er langt fra så stor som på
www.mandagsbil.dk. Om det kun er i Danmark og nogle få andre lande
Citroen rigtig sælger ved jeg ikke spor om, men i 2000 solgte de 977.000
biler hvilket gav en plads som nummer 14 på listen. Det var flere biler
end for eksempel Mercedes, Mazda, BMW, Audi, og Seat, så det er da meget
godt gået. Du får det bare til at lyde som om Citroen er den største
forbrydelse der er begået mod bilister verdenen over, og så dårlig er
den da ikke. Nej jeg kører ikke selv fransk bil og kommer sikkert heller
ikke til det, efter 26 år med knallert, motorcykler og biler af japansk
oprindelse bliver jeg nok hængende der. De oplevelser jeg har haft svare
meget godt til de statistikker som lover at reparationerne bliver få, ja
faktisk kan de tælles på en hånd.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 22-10-03 20:09

On Wed, 22 Oct 2003 18:54:38 GMT, "Kim_Kristensen"
<Kim_Kristensen.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>oprindelse bliver jeg nok hængende der. De oplevelser jeg har haft svare
>meget godt til de statistikker som lover at reparationerne bliver få, ja

Jeg har lige været til syn med en bil idag og talen faldt naturligt på
hvilke mærker, der aldrig var problemer med. Ikke mindst på rustsiden.
Jég fremhævede Peugeot's fortræffeligheder, hvilket synsmændene
bekræftede, men "korreksede" mig: Citroën BX er topscorer i 0-fejl på
rustsiden. Uanset årgang fejler de ALDRIG noget!

/Mogens

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 22-10-03 20:57

> [...]
> bekræftede, men "korreksede" mig: Citroën BX er topscorer i 0-fejl på
> rustsiden. Uanset årgang fejler de ALDRIG noget!

Jeg har selv en bror og en mor som kører BX, det er ikke mange problemer
de har haft med dem. Dog er brorskabets temmelig rusten og morens næsten
ikke, men det er jo også biler som er godt oppe i alderen. Min egen bil
på godt 6 år skal snart til syn så jeg fik den ide at kikke på
www.bilsyn.dk for at se hvad jeg skulle være opmærksom på, det er
åbenbart utilstrækkelig lysgennemgang gennem ruderne (1% bliver kasseret
på det). Så nu må jeg jo hellere ud og se efter om jeg er kommet til at
klæbe solfilm på ruderne

Med venlig hilsen Kim

http://www.kandu.dk/