Presbyterianisme
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 09-10-03 11:45

Hvad er presbyterianisme?

Mvh Steen

Fra : jørgen

Dato : 09-10-03 15:01

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sej@REMOVETHISget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:bm3ecp$6oi$1@sunsite.dk...
> Hvad er presbyterianisme?

Der er meget information på :
http://www.pcusa.org/navigation/whoweare.htm

Bla står der under " Presbyterian 101" at de stammer fra 1600 tallet og
bygger deres lære på Calvin.
"Presbyterians trace their history to the 16th century and the Protestant
Reformation. Our heritage, and much of what we believe, began with the
French lawyer John Calvin (1509-1564), whose writings crystallized much of
the Reformed thinking that came before him."

"Presbuteros, the Greek word meaning elder, is used 72 times in the New
Testament. It provided the name for the Presbyterian family of churches,
which includes the Reformed churches of the world. Both Presbyterian and
Reformed are synonymous with churches of the Calvinist tradition."

mvh jørgen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-10-03 21:15

Steen Eiler Jørgensen wrote:
> Hvad er presbyterianisme?

Udover det, der allerede er skrevet, så kan jeg da tilføje at den
Calvinske opfattelse af kristendommen er en yderst konservativ
opfattelse. Det er den, der stod bag i "dødsstraf" i middelalderen
på selv grise, hunde og katte, hvis de havde forsyndet sig mod de
ti bud.

Der findes en sang på engelsk om en presbytariansk kat, der jagtede
mus om søndagen, og som derfor blev skudt , da søndagen jo skal
holdes hellig.

Calvinsk lære var i øvrigt grunden til at en dreng på 11 år i
England, der forsvarede sig mod en yderst voldelig far, blev hængt,
fordi drengen derved demonstrerede at han ikke overholdt buddet med
at ære sin fader og moder.

Man kan sige at presbytarianere er yderst puritanske hvad religøs
opfattelse er, men at den ikke adskiller sig væsentligt fra
protestantismen på særligt væsentlige områder.

--
ahw

Fra : Mr. D

Dato : 15-10-03 00:08

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sige at presbytarianere er yderst puritanske hvad religøs
> opfattelse er, men at den ikke adskiller sig væsentligt fra
> protestantismen på særligt væsentlige områder.

Jeg troede at calvinismen var en del af protestantismen?

Mr. D