HK tab
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-10-03 21:55

Min kammerat har fået målt 70 kW på rullefelt, det er en 1600 motor,
forhjulstræk. Er der nogen standard for hvor meget tab der er på rullefelt i
forhold til fabriksangivelsen, som i dette tilfælde er 80 KW?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : phg1

Dato : 08-10-03 22:16

"Preben Riis Sørensen" skrev d. 08-10-03 21:55 dette indlæg :
> [...]
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
> det er ikke et tab i rullefeltet der er tale om her de 70kw han har
fået målt er på hjulene de 80kw er hvad den yder på krumtappen på
motoren de 10kw der mangler tager transmisionen ned til
hjulene(gearkasse,drivaksler,)dvs. de går tabt til at drive disse ting.

http://www.kandu.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-10-03 17:50

phg1 <phg1.news@kandu.dk> skrev i en
> [...]
> motoren de 10kw der mangler tager transmisionen ned til
> hjulene(gearkasse,drivaksler,)dvs. de går tabt til at drive disse ting.

Jeg udtrykte mig godt godt nok så det kunne forstås sådan, men det jeg
efterlyser er om der er et 'standard' transsmissionstab på en
forhjulstrukk.1600. Sådan at man kan skønne om bilen yder det den skal.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 10-10-03 11:24

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> efterlyser er om der er et 'standard' transsmissionstab på en
> forhjulstrukk.1600. Sådan at man kan skønne om bilen yder det den skal.

Man kan lave et "returløb", hvor man lader bilen være i frigear fra topfart
og ned til 50 km/t og måler hvordan effekten optages af rullefeltet
(afsættes i gearkasse osv.).... Det er på ingen måder en eksakt måling, men
den giver et billede....

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-10-03 16:07

Mikael Kristiansen <komposit@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> og ned til 50 km/t og måler hvordan effekten optages af rullefeltet
> (afsættes i gearkasse osv.).... Det er på ingen måder en eksakt måling,

Der er altså ingen ca.-tal at gå ud fra? Men kan man finde forskellige
bilers HK-ydelser nogen steder, målt på hjulene? Det er jo ikke det tal
fabrikkerne skilter med, ja, de opgiver det vel aldrig (det kunne de
ligesågodt).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 13-10-03 07:17

> [...]
> bilers HK-ydelser nogen steder, målt på hjulene? Det er jo ikke det tal
> fabrikkerne skilter med, ja, de opgiver det vel aldrig (det kunne de

På Mini'erne var vi en flok der legede parallelt for år tilbage, og det var
interessant at måle effekttabet..... Med undtagelse af min lillebrors sidste
motor brugte vi alle en gearkasse af samme fabrikat, med samme udveksling på
slut-drev, kortsagt : De burde være ens........ Alligevel målte vi effekttab
på mellem 12 & ca. 50 heste ved 160 km/t......

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-10-03 23:19

> [...]

effekttab
> på mellem 12 & ca. 50 heste ved 160 km/t......

Lyder lidt mystisk, iøvrigtigt troede jeg slet ikke at en Mini kunne køre
160

Er der virkelig ikke andre der har haft deres bil til muskelprøve?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 14-10-03 12:21

> Lyder lidt mystisk, iøvrigtigt troede jeg slet ikke at en Mini kunne køre
> 160

Jeg vil bare sige, at der er stor forskel på målinger af effekttabet. I de
fleste tilfælde kan størstedelen af forskellene tilskrives rullemodstanden
mellem dæk & ruller, en modstand, som kan ændres betydeligt med dæktryk.....
Prøv selv !

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : René Lønstrup

Dato : 15-10-03 13:15

Preben Riis Sørensen wrote:
> Er der virkelig ikke andre der har haft deres bil til muskelprøve?

Jo, min var sidste år:
http://www.rel7star.dk/rel3/galleri.php?billedeId=69

Så vidt jeg husker var effekttabet i omegnen af 14hk..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v